![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu este nimic greșit, nimic care să se abată de la învățătura Bisericii, în Pastorală. Doar că noi receptăm în mod diferit, în funcție de unele diferențe subiective în cunoaștere și trăire. Nuanțăm diferit punînd anumite accente diferit și corelînd diferit. Avem și altă bază de cunoștințe între noi și alte măsuri. De aici oarece dispută, fiecare crezînd că el a înțeles bine iar altul nu. Ne e greu să comunicăm între noi pe tema asta... Cu acest prilej poate înțelegem mai bine cum lucrează Duhul Sfânt în comuniunea euharistică: aduce pe toți în același cuget, în același gând de adevăr. Dar duhul dezbinării ne centrifughează, ne face solitari risipiți în înțelesurile noastre, el subliniază diferențele și le exaltă la nesfârșit, puind mereu raporturi noi de contrarietate între afirmațiile noastre. Păstorul sufletesc însă adună toate oile laolaltă, atât oile dinlăuntrul nostru (nu lasă mintea risipită, împrăștiată, atrasă de impresii varii, dezbinată înlăuntrul ei și ruptă de inimă) cât și oile dintre noi, câți suntem. * Nu se poate vorbi în limbajul tuturor deoarece nu toți au deprins/învățat limbajul tuturor și nu toți stăruim în acest grai; ci ne-am fărâmițat în deprinderea unor limbaje noi, străine de trunchiul comun. Unii se țin la limbajul pestriț al celor lumești și din pricina asta nu înțeleg limbajul bisericesc, universal, accesibil oricărui creștin. Îți atrag atenția Sophia că nu limbajul bisericesc (fie el și cel al dogmaticii de manual, care nu e rupt de graiul liturgic obișnuit în conținutul slujbelor, ci este același) s-a depărtat de noi ci invers: noi, în așazisa evoluție a gândirii lumii, ne-am îndepărtat de sensurile originare ale cuvintelor și expresiilor. Nu limba este veche și perimată, nu cugetarea omului cu și întru Dumnezeu, ci noi suntem abătuți la drumuri lingvistice și semantice rătăcite. Înapoi la înaintași, așadar! * Hristos este în Cer ca Dumnezeu-Om. S-a înălțat cu trupul la Cer, cu toate rănile pe care i le-a arătat lui Toma și așa va judeca lumea: cu trup omenesc, deoarece nu S-a întrupat doar pentru câțiva ani ci pentru totdeauna, în vecii vecilor. Vezi pe topicul deschis de Igor în legătură cu icoanele - sunt acolo o serie de lămuriri în acest sens. * Un motiv pentru care Părintele vorbește despre Hristos întrupat ca o singură persoană este acela de a nu crede că a mai avut loc și o altă întrupare. Printre altele ca să nu avem impresia că ar fi mai mulți Hristos, mai mulți Dumnezeu-Întrupat. Este o singură întrupare a Dumnezeirii, anume în Persoana Fiului. Este Un Singur Domn Iisus Hristos. În nici un caz nu e vorba de singurătate, solitutine și alte nuanțe emoționale pentru vreun suflet părăsit - dacă la asta ai înclinat, cumva...:) P.S. Ceea ce a scris Delia este, după cunoașterea mea, absolut ortodox. Ba încă, recunosc, mai ortodox decât pot eu pricepe și formula. În ce mă privește am pus o serie de întrebări pentru că Delia a afirmat la un moment dat că nu înțelege ce anume nu înțelege partenerul de dialog, Capy, și a solicitat opinii de la noi. Iar eu am pus întrebările deoarece cred că o mai bună înțelegere a problemei ar avea nevoie de reluarea unor noțiuni de bază, de operarea unor distincții preliminare. Mi s-a părut că fiecare trebuie să distingem mai întâi noțiunile de bază și apoi să sintetizăm în formulări mai complexe. Iar Delia este, după opinia mea, cea mai în măsură să puncteze corect chestiunile fundamentale. Am făcut deci pe elevul necuminte din ultima bancă, pentru a prilejui noi precizări care ar limpezi fundamentul discuției. Pentru aceasta am pus unele întrebări - care să deschidă, nu să închidă. M-aș bucura ca Delia să le abordeze, întrucât cred că stăpânește cel mai bine dintre noi aceste chestiuni. Doar dacă le găsește binevenite și desigur dacă are timpul, energia și foarte multă răbdare pentru asemenea demers destul de complicat. Last edited by Ioan_Cezar; 03.03.2015 at 17:47:23. |
|