View Single Post
  #37  
Vechi 05.03.2015, 17:23:10
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Si totusi eu vorbeam de lucruri pe care macar un ortodox practicant ar trebui sa le stie si sa le evite.

La lucruri din astea marunte dar evidente in acelasi timp ma refer si eu.

Uite desi nu vroiam sa spun asta pe forum, am sa dau un exemplu ca sa stim despre ce vorbim.

Este o fata la noi la biserica, un fel diaconita a preotului.
Ea citeste din multe carti la slujbe, face multe in biserica. In fine este ortodoxa practicanta. Bun.
Noi suntem mai multi la strana, mai ales femei. Si dorim toate sa ajutam si iasa bine si cantarile. Ei apar mereu discutii pentru ca unele din noi vrem si noi sa cititm, alte doua doamne (probabil din familie de preot) au venit cu o noua (pentru noi toate) invatatura cum ca rugaciunea de la sfarsitul slujbei (Sa se umple gura mea...) se canta de fapt si nu se citeste, si au preluat-o ele.
Am rugat si pe fata diaconita si pe preot sa facem altfel: sa impartim si sa citim fiecare cate putin, sa fim mai smerite si mai intelegatoare. Nu, nu se poate.
De mai multe ori fata aceea imi spune: "Nu, n-ai talent, lasa ca o pun pe Ana (nume fictiv aici) sa citeasca".
Eu mai ajut dupa slujba la ordinea in biserica (la lumanari, carti, etc.).
Puneam cartile de cantari in dulap ca a doua zi aveam Canonul Sf. Criteanu si nu ne trebuiau cele de liturghie. "Scoate-le imediat pe toate inapoi!".

Sa-ti spun cum m-am simtit si cum s-a uitat lumea la noi? Mi-am inghitit lacrimile si am plecat.

Deci la lucruri din astea m-am referit.
In loc sa ne impartim sa dam un pic de bucurie tuturor, sa ne purtam frumos, sa fie pace.
Si asta se intampla in biserica, si de la oameni credinciosi. Termenul potrivit ar fi "aparent" credinciosi", fiindca ce rost are sa postesti sau sa citesti, sau alte cele in biserica, daca tu lovesti in oameni? Sau cum se impaca cele doua?
Exact despre smerenie spun si eu ca si tine.

Uite ca sa vezi si reversul medaliei si de unde se poate lua exemplu:
Anul trecut am avut doua decese in familie, la interval de 2 saptamani.
Eu eram la pamant. Sotul suferea si el dupa mama lui.

Ei un prieten si coleg al lui de alta credinta s-a purtat exemplar: ne-a ajutat cu ce aveam nevoie, apoi l-a luat mereu pe sotul meu si a incercat sa-l mangaie. Hai cu bicicleta impreuna, hai vino la noi. In fine. A avut grija de el.

La mine la biserica...tacere. Nu tu cum te simti, nu tu intelegere, nici altceva.
Poate ca judec dupa cum as fi facut eu in situatia aia altcuiva.
Si eu gresesc probabil.
Dar daca am comunica mai mult, daca discuta deschis ce est cu fiecare din noi, cum vedem lucrurile, ce putem face mai bine... Dar nici lumea, nici preotul. Te simti singur si abandonat. In biserica ta.

Da, ascultam slujba, postim, dar ce facem cu cel de langa noi aflat in lacrimi, in suferinta?
Da, Sophia, ai evocat lucruri firești, care se întâmplă oriunde sunt oameni - inclusiv în biserici, deoarece Biserica e alcătuită și din oameni, cu toate ale lor, cu atâtea măsuri și măsuri. Mereu aceleași conflicte, aceleași ciondăneli... Asta-i firea căzută a omului! Și nu ușor se îndreaptă omul.

*
Ortodox practicant e un termen înțeles puțin cam superficial, cred. Nu l-aș rezuma la aspectele care țin de practica liturgică propriu-zisă. Și, încă mai mult, acolo în mediul bisericesc e foarte important dacă ești cu adevărat un practicant sau doar un formalist tipicar ("tipic, tipic și la inimă nimic").
Păi ce este atunci acela practicant? Ce să fie, Sophia, de nu un om care luptă cu sine purtînd armele Duhului: rugăciunea, postul, tăcerea, blândețea, ascultarea și, în genere, toată asceza creștină. Gâlcevile noastre de oriunde am fi noi arată tocmai aceasta: că numai practicanți nu suntem. Deși părem harnici-foc.
Că nu noi practicăm, de fapt. Ci Duhul practică, Hristos Se roagă în creștinul practicant. Iar unde practică Duhul și este primit, se văd și roadele! Unde nu, se vede omul... Cu firea asta căzută a noastră...
Așadar, dacă nu vezi prea mulți oameni care să te ungă la inimă, blânzi și smeriți etc., cunoaște că nu în prea mulți oameni Duhul e primit. Duhul vine peste noi toți dar noi nu Îl primim. Nu Îl lăsăm să lucreze în noi pentru noi ci, avînd noi o fenomenală frică de a ceda controlul altcuiva, credem că am rămâne fără cârmă și ne-am prăpădi când ne-ar fi la cârma minții Însuși Dumnezeu. Ca urmare Îl respingem, de fapt.
Urmările se văd limpede. În noi înșine, mai întâi, în starea noastră de pace, în răbdare, în cumințenie, în nădejde, în neosândire, în nejudecare, în râvnă, în spovedania și împărtășania deasă, în lacrimile de zdrobire, în lumina ochilor și blândețea chipului, în tonul vocii, în moliciunea pasului și a mișcării mâinii, în vocabular, în suspine, în gradul nostru de confort, în trebuințele și scopurile noastre, în toate...

*
Te simți singur și abandonat în biserica ta - spui cu amărăciune și, probabil, cu furie... Te înțeleg, dacă vrei să mă crezi. Mulți se simt așa și știi care-i mirarea încă mai mare? Că stau unul lângă altul, înghesuiți la slujbe și ... tot singuri și abandonați se simt.
Acest tip de solitudine, Sophia, este o stare de spirit, un sentiment complex - nu ține mai întâi de celălalt om, de relația cu el, ci de ordinea duhului nostru.
Fiecare avem puterea să facem ceva, anumite lucruri, ca să nu ne mai simțim așa. Noi în psihologie știm mai multe despre asta, mai mult decât se vehiculează în adunările noastre de credință care au ajuns formaliste și reci, ori, poate, căldicel mieros-înșelătoare. Nu mă laud că știm noi, psihologii (vai de crucea noastră!) ci constat - cu multă, nespus de multă amărăciune. E grav, e cumplit că au ajuns să preia alții, uneori ateii, ceea ce trebuia să fie practica curentă între creștini, în viața creștinului....
Din nenorocire, slujbele noastre au devenit declarative, doar. Formale și nevrotice, pline de o emoționalitate superficială și fără impact revigorant. Nu prin rânduială sunt așa, nici prin Duhul Care le însuflețește. Ci prin noi, prin modul în care noi ne raportăm la ele, prin modul în care participăm noi, credincioșii.
Formulele sunt corecte, rânduiala e bună (cum să nu fie? doar le-am moștenit din Sfânta Tradiție), dar noi nu avem zvâc de pocăință. Rămânem împietriți în obiceiurile minții lumești și de aici tot dezastrul. În loc să se dezbrace de omul vechi și să se înnoiască în baia slujbei sfinte, creștinul care suntem procedează exact invers: înnoieșt el slujba cu apucăturile lui care trebuiau lepădate. Nu voim să fim modelați și înflăcărați de Duhul, ci voim să Îl învățăm noi cum se trăiește omenește și, mai știi, poate chiar dumnezeiește. Te pui cu omul? Nu uita că om era și cel care a tăiat capul Înaintemergătorului și cel care L-a străpuns pe Hristos!


Ce putem face? Cum putem fi cu adevărat pragmatici și eficienți?
Suntem împrăștiați cu atenția, deci cu toată energia minții, în afară la lucrurile lumești. Suntem risipiți și sfâșiați, arătăm ca niște zdrențe fulguind însângerat în jurul propriei rădăcini (inima duhovnicească, sămânța Sfântului Botez).
Atunci, dacă așa nenorociți suntem noi, nu ne rămâne de făcut decât un singur lucru bun: Fiecare să își adune mintea și să o păstreze adunată prin armele Duhului, așa cum ne învață Sfinții Părinții Bisericii noastre. De aici va veni și ne-singurătatea și sentimentul copleșitor al comuniunii și toată iubirea împărtășită care nu se poate spune în cuvinte omenești...
Asta-i calea.
Asta-i calea pentru a deveni persoană. Asta-i nesolitudinea fericită a împărtășirii de Persoane.
Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 06.03.2015 at 00:48:47.
Reply With Quote