Citat:
În prealabil postat de Capy
@Ioan Cezar,
Recomandare mea este, să-ți lămurești ție personal, ce înseamnă expresia "după chipul și asemanarea lui Dumnezeu". Dacă vrei să dezvolți o astfel de discuție, deschide un topic separat pe această temă.
|
Dacă discutăm despre persoană ajungem, vrem nu vrem, și la problema "chipului" și a "asemănării". Credeam că e evident acest lucru și că nu e nevoie să aducem noi argumente pentru ceva ce ține de domeniul evidenței.
În teologia ortodoxă (probabil că și în celelalte confesiuni e la fel, deși sunt diferențe majore de înțelegere) nu putem rupe cugetarea persoanei de "chip și asemănare". Persoana este după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Nu sunt sigur că și individul ar fi...
Accepțiunea termenului de persoană nu se reduce numai la nivelul de maximă abstractizare la care, din rațiuni care țin de constituirea conștiinței dogmatice a Bisericii și de formularea unor conținuturi ale acesteia, au recurs unii gânditori creștini precum Sfântul Ioan Damaschin (prezintă categoria de persoană în sens absolut). Persoana, când ne referim la omul viu în carne și oase, înseamnă și altceva.
Am găsit de folos trimiterea la "chip și asemănare" pentru a lămuri, cumva, raportul dintre persoană și individ. Încercam oarecare distincție între cei doi termeni și realitățile desemnate de ei prin apelul la un criteriu ajutător.