Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 21.03.2015, 15:13:18
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
http://www.crestinortodox.ro/editori...lui-70283.html

Fiind o fiinta divino-umana, omul tinde in chip natural spre Dumnezeu. Atunci cand aceasta miscare este intrerupta sau inabusita, omul este bantuit de o mare neliniste si tristete, pe care Blaga o numea "tristete metafizica".
Cu tot respectul pentru Parintele Ierom. Savatie Baștovoi, însă omul nu este o ființă divino-umana. De verme ce Mântuitorul Hristos nu este o ființă divino-umană, cu atât mai puțin omul. Probabil că părintele a vrut să exprime altceva însă nu a găsit cuvintele potrivite la acel moment.

@Ioan Cezar,
Recomandare mea este, să-ți lămurești ție personal, ce înseamnă expresia "după chipul și asemanarea lui Dumnezeu". Dacă vrei să dezvolți o astfel de discuție, deschide un topic separat pe această temă.

Pe scurt. O viață ferită de patimi și păcate, trăită creștinește în fapte bune și virtuți contribuie tot mai mult la asemănarea omului cu Dumnezeu (adică îndumnezeirea după har), însă aceasta nu înseamnă că omul este o ființă divino-umană. Nici Măntuitorul Hristos nu este o ființă divino-umană, cu atât mai puțin omul. Ființă divină este numai Dumnezeu (Unul în Ființă și Întreit în Persoane). Iar Mântuitorul Hristos este o Persoană în două firi (esențe, ființe), umană și divină, unite pentru totdeauna din momentul Întrupării Sale de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria (fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire) în Această Persoană a Sa.
Ortodoxia nu învață rătăcirea despre "actus purus" - adică confuzia ființei cu energia (harul necreat) în Dumnezeu, fiindcă ființa lui Dumnezeu nu este posibil să o atingă și să o cunoască vreo creatură sau făptură.
Așadar, unirea și asemănare omului cu Dumnezeu (îndumnezeirea) se poate realiza doar după harul necreat, care vine din ființa dumnezeiască a Sfintei Treimi. Iar această unire și asemănare a omului cu Dumnezeu (după har), acest urcuș duhovnicesc, poate înainta la nesfărșit, după cum spune și Sf. Apostol Ioan Teologul: "Și din plinătatea Lui noi toți am luat, și har peste har" (Ioan. 1,16)
http://en.wikipedia.org/wiki/Actus_purus,
http://en.wikipedia.org/wiki/Essence...es_distinction


"Când sufletul omului nu se mișcă înspre asemănarea lui Dumnezeu - care este îndumnezeire - când nu trăiește în chip dumnezeiesc, când nu are înlăuntrul său lucrarea Duhului Sfânt, atunci este mort. Nu numai că este cuprins de boală, ci este mort.

Omul a fost făcut după chipul lui Dumnezeu și trebuie să ajungă la asemănarea cu El. După învățătura Sfântului Maxim Mărturisitorul, chipul lui Dumnezeu înseamnă să fie și în veci să fie; iar asemănarea lui Dumnezeu înseamnă înțelepciune și bunătate. Putem spune că să fie și în veci să fie este chiar firea omului, iar înțelepciunea" și bunătatea țin de persoana sa. Deci când sufletul omului nu se mișcă înspre asemănarea lui Dumnezeu - care este îndumnezeire - când nu trăiește în chip dumnezeiesc, când nu are înlăuntrul său lucrarea Duhului Sfânt, atunci este mort. Nu numai că este cuprins de boală, ci este mort." (Vlădica Hierotheos Vlachos)

"Dumnezeu Cuvantul este prototipul zidirii omului. Fiul lui Dumnezeu este chipul lui Dumnezeu celui nevazut (Col. 1, 15), iar omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu, adica dupa chipul Cuvantului. Potrivit Sfantului Ioan Damaschin, omul a fost zidit dupa chipul Cuvantului, adica i s-a dat ratiune si libertate, si dupa asemanare, adica a primit desavarsirea in virtuti, atat cat i-a fost cu putinta firii omenesti. Insa, prin incalcarea poruncilor, asemanarea s-a intunecat si omul s-a golit de comuniunea cu Dumnezeu, consecinta fireasca fiind patrunderea in om a stricaciunii si a mortii. Drept urmare, Cuvantul S-a intrupat pentru ca sa il rezideasca pe om si sa il indrume spre ceea ce ar fi putut sa infaptuiasca el insusi, prin harul lui Dumnezeu si prin propria lui nevointa.

Atunci cand ne-a creat, Dumnezeu ne-a dat cele mai de sus, adica chipul si asemanarea, dar noi nu le-am pastrat, ci le-am pierdut. Acum insa, prototipul creatiei noastre, adica Dumnezeu Cuvantul, vine si ia asupra Sa cele mai de jos, adica firea noastra, ca sa ne elibereze de stricaciune, sa reinnoiasca vasul care se murdarise si se zdrobise si de asemenea, ca sa ne izbaveasca de robia diavolului si sa ne invete drumul spre noua viata.

Dar pentru ca in urma pacatului in om intrasera moartea si stricaciunea, intoarcerea omului la Dumnezeu nu mai era doar o chestiune de pocainta, asa cum ne invata Atanasie cel Mare. Prin urmare, era necesar ca moartea sa fie biruita. Astfel, prin intruparea Sa, Cuvantul lui Dumnezeu a luat din Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu trup preacurat, dar supus mortii si patimii, pentru ca sa biruiasca moartea si pe Diavol si sa Se faca prototipul noii creatii." (Vlădica Hierotheos Vlachos)

Last edited by Capy; 21.03.2015 at 15:33:35.
Reply With Quote