View Single Post
  #9  
Vechi 23.03.2015, 00:50:36
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul

Atunci cand ne-a creat, Dumnezeu ne-a dat cele mai de sus, adica chipul si asemanarea, dar noi nu le-am pastrat, ci le-am pierdut. (Vlădica Hierotheos Vlachos)
Dubioasă afirmație.
*

Pe de altă parte, un autor scrie foarte frumos aici:
... pentru a nu mai eșua într-o definiție substanțialistă a persoanei (s.m.), ar trebui să încetăm să mai întrebăm "ce este persoana?", întrebând în schimb, "cum apare persoana?" Aceasta pentru că apariția persoanei nu este doar simplu mijlocită de un text teologic; dacă ar fi așa, am fi "cei mai de plâns dintre oameni" (I Cor. 15, 14-19). Inefabilitatea persoanei nu ar trebui să țină așadar de o presupusă limitare a ei la domeniul gândirii, ci de însăși condițiile arătării ei (adeseori de altfel, urma ei se pierde în gândire). Dimpotrivă, textul este produs de faptul arătării persoanei. Ca orice mărturie, textul este consecința unei epifanii, a unei arătări; este răspunsul la o somație. Prin urmare, textul nu "arată" persoana, ci întotdeauna faptul că ea s-a arătat. Dar ce înseamnă că "persoana" se arată? Această ultimă întrebare reprezintă de fapt obiectivul precis al lucrării de față și interesul personal mai vechi al autorului.
http://www.nistea.com/eseuri/gheorgh...e-persoana.htm


Iar aici e de-a dreptul minunat formulat:
"pentru a fi întreg, omul trebuie să poarte "chipul" omului "ceresc", adică cel al lui Hristos (1 Cor. 15, 49), să ajungă "la măsura vârstei plinătății lui Hristos" (Efes. 4, 14), și aceasta "ca el să nu mai fie prunc" (Efes. 4, 14). Pentru Pavel, majoratul omului coincide cu hristificarea lui".[12]

De altfel, așa îmi și reprezint procesul personalizării, care este făcut posibil nu atât prin faptul că omul este "după chipul" aceasta fiind mai degrabă o condiție pentru Întruparea Fiului, care a putut veni astfel "întru ale Sale" (In. 1, 11), ci mai ales pentru că, într-un fel, acest "chip" reprezintă conturul brațelor lui Dumnezeu, imprimat în vederea îmbrățișării cu care am fost deja cuprinși prin Întrupare.
Mai precis, după cum arată M. Rupnik, "omul se rostește prin Hristos, pentru că El este Persoana în care s-a realizat principiul iubirii în deplinătatea lui", cuprinzând adică natura umană în totalitatea ei. De aceea, omul nu poate fi gândit decât "înăuntrul categoriei Persoanei în sens absolut".[13] Ceea ce face totodată ca Hristos, în virtutea acestei intimități naturale cu noi (deoființă cu Tatăl și deoființă cu noi), să fie găsit în chiar această umanitate: în fiecare om. Aceasta are consecința suplimentară că cel care iubește "umanitatea" reprezentată într-un om anume (umanitate care este într-o mai mare măsură a lui Hristos decât a omului respectiv), se realizează pe sine ca persoană prin această participare directă la Hristos, și astfel, el personalizează pe mai departe, fiind, la măsurile lui, un hristos (s.m.).

Last edited by Ioan_Cezar; 23.03.2015 at 01:25:34.
Reply With Quote