View Single Post
  #526  
Vechi 24.03.2015, 16:09:31
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Implica "communicatio idiomatum".
Ma surprinde chiar tare ca acest extraordinar concept, produs al ortodoxiei Tomosului (deci gandire "latina", elaborata de un Papa sfant), dar si din alte documente dinainte de si dupa Calcedon, nu a fost amintit mai amnauntit si aprofundat pe acest topic.
S-a mai discutat deja asta. "Communicatio idiomatum" înseamnă comunicarea însușirilor (atributelor) în Hristos, de la o natură (fire) la alta. Adică cele două naturi (firi), care sunt unite pentru totdeauna în Persoana lui Hristos, își comunică însușirile una alteia - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire. Termenul de "idiomatum" este corespondentul termenului grec "idiómaton", "idiomata" = însușiri, atribute, trăsături. Așadar, nu are importanță că este în latină, în greacă sau în română. Hristos fiind Dumnezeu-Om, Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit, fiecare fire în Hristos lucrează în Ipostasul Cuvântului fiind în comuniune cu cealaltă - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire.

Am explicat deja că altceva sunt însușirile (idiomatum) firii și altceva sunt însușirile (idiomatum) Ipostasului. Altceva este ipostasul și altceva este firea, după cum explică și Sf. Ioan Damaschin. În Hristos firile nu se confundă cu Ipostasul/Persoana. Nu se poate vorbi despre două persoane cu referire la Fiul lui Dumnezeu, nici înainte, nici după întruparea, asumarea și impropierea firii omenești de către Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, fiindcă astfel se ajunge la dioprosopism. Însușirile Ipostasului sunt unice și necomunicabile/netransmisibile.

Așadar după Întrupare, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu dobândește însușirile naturii (firii) omenești, ci nu însușirile unei persoane omenești. Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu devine o Persoană în două naturi (firi), astfel încât fiecare dintre ele se mișcă în comuniune cu cealaltă, în ipostasul Cuvântului.
Altceva sunt însușirile firii omenești și altceva sunt însușirile unei persoanei omenești.


Ipostasul Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu după întrupare își păstrează însușirea fiimii dumnezeiești prin care se deosebește de Tatăl și de Sfântul Duh, iar după trup poartă însușirile caracteristice și distinctive care Îl deosebesc de PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și de noi. Totodată, posedă însușirile naturii (firii) divine prin care este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile naturii (firii) omenești, prin care este unit cu PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și cu noi. Însă, însușirea cea mai specială prin care se deosebește atât de Tatăl și de Duhul, cât și de Maica Sa și de noi, constă în faptul că Același este deopotrivă și Dumnezeu și Om.

Last edited by Capy; 24.03.2015 at 16:35:34.
Reply With Quote