![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Implica "communicatio idiomatum".
Ma surprinde chiar tare ca acest extraordinar concept, produs al ortodoxiei Tomosului (deci gandire "latina", elaborata de un Papa sfant), dar si din alte documente dinainte de si dupa Calcedon, nu a fost amintit mai amnauntit si aprofundat pe acest topic. Daca tu, Delia, Catalin sau Bogdan ati fi deschis topicul, era altceva. Asa, s-a pornit de la inceput la un nivel foarte jos, astfel incat sunteti, voi cei enumerati si altii, nevoiti sa tineti stacheta jos, si sa nu dati drumul la tot ce puteti da ca si cultura si exprimare teologica. Ezio a avut mare dreptate sa posteze o parte cel putin din anatematismele Sf. Patriarh si Papa Chiril cel Mare. Last edited by Barsaumas; 23.03.2015 at 21:34:31. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Intr-adevar, comunicarea insusirilor. Am amintit doar voalat de asta si am vrut la un moment dat sa pomenesc formula papei Leon. Asta ar fi rezolvat definitiv discutia.
Marele papa Leon. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pai nu ai rezolvat nimic! Pentru ca asta a dus la monofizism ... tu nu ai citit msj meu mai sus?
Si Maxim vine si o desfiinteaza, cand argumenteaza in stilul caracteristic pasajul in care Mesia spune: " facă-se nu voia Mea, ci a Ta" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Să fiu iertat fraților, dar cred că începem să nedreptățim cam tare pe Capy. Dincolo de o insistență supărătoare prin repetarea și sublinierea acelorași formulări și de refuzul de a lărgi cadrul discuției (spre mai buna înțelegere a problemei, iar nu spre diluarea ori ratarea ei), eu unul nu cred că i se pot aduce acuze pe linia monofizitismului etc. Pur și simplu tindem, îmi pare, să comentăm mereu altceva decât afirmă unul sau altul dintre partenerii de dialog. Poate că picăm pradă interpretărilor subiective și suspiciunii, uneori, precum și unui spirit balcanic de bășcău trivial. Nu merită, însă, nici subiectul foarte generos, nici sufletul nostru, să procedăm așa.
Vă rog să luăm topicul acesta frumos ca pe o șansă, iar nu ca pe un obiect de gâlceavă fadă; zic și eu, mă iertați că am îndrăznit.... Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 24.03.2015 at 00:33:29. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Era suficient doar sa cugete mai bine la ideea Sf. Ioan Damaschin de ipostas simplu devenit compus, amintita de n ori. Marturisesc ca nu inteleg rationamentul lui Capy de aceea am tot cerut detalii suplimentare despre ce intelege prin enipostaziere, impropriere, personalizare, insa n-am primit decat citate cu ce intelege Hieroteos Vlachos. La un moment dat, aveam impresia ca inclina spre ideea unei firi intermediare intre cea umana si cea divina, inaugurata odata cu Intruparea, Hristos fiind primul si singurul ipostas al acesteia, putandu-se deduce de aici ca nimeni, niciodata in afara de El nu va face parte din firea asta. Or, aici e vorba de un hibrid cu ceva reminiscente din erezia monofizita despre firea compusa, plus ceva ambiguitati a la Eutihie cu firea întrupată a lui Dumnezeu-Cuvântul, plus suspiciuni de apolinarism (da inca discutia n-a ajuns pana acolo, fiindca Capy nu raspunde cu cuvintele lui). Nu firea lui Hristos e unicat, ci Persoana Lui care vietuieste si intr-o fire si intr-alta, una sfintind iar cealalta lasandu-se sfintita. N-ar fi greu de combatut, ca doar Logosul nu si-a luat inca o fire doar asa, ca se plictisea avand doar firea divina si s-a gandit sa incerce o diversiune ontologica. Firea umana si-a luat-o ca sa fie in ea ca unul din noi si sa vietuiasca si cu noi asa cum vietuieste si in Treime, sa fie in comuniune prin har cu fiecare din noi asa cum e cu Tatal si cu Sf. Duh. Sa inaugureze si in firea umana modul perihoretic de vietuire existent in firea divina. Repet, nu stiu sigur daca la chestia de mai sus se refera, fiindca nu a raspuns la intrebari decat selectiv si doar cu citate de-ale altora. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am explicat deja că altceva sunt însușirile (idiomatum) firii și altceva sunt însușirile (idiomatum) Ipostasului. Altceva este ipostasul și altceva este firea, după cum explică și Sf. Ioan Damaschin. În Hristos firile nu se confundă cu Ipostasul/Persoana. Nu se poate vorbi despre două persoane cu referire la Fiul lui Dumnezeu, nici înainte, nici după întruparea, asumarea și impropierea firii omenești de către Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, fiindcă astfel se ajunge la dioprosopism. Însușirile Ipostasului sunt unice și necomunicabile/netransmisibile. Așadar după Întrupare, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu dobândește însușirile naturii (firii) omenești, ci nu însușirile unei persoane omenești. Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu devine o Persoană în două naturi (firi), astfel încât fiecare dintre ele se mișcă în comuniune cu cealaltă, în ipostasul Cuvântului. Altceva sunt însușirile firii omenești și altceva sunt însușirile unei persoanei omenești. Ipostasul Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu după întrupare își păstrează însușirea fiimii dumnezeiești prin care se deosebește de Tatăl și de Sfântul Duh, iar după trup poartă însușirile caracteristice și distinctive care Îl deosebesc de PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și de noi. Totodată, posedă însușirile naturii (firii) divine prin care este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile naturii (firii) omenești, prin care este unit cu PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și cu noi. Însă, însușirea cea mai specială prin care se deosebește atât de Tatăl și de Duhul, cât și de Maica Sa și de noi, constă în faptul că Același este deopotrivă și Dumnezeu și Om. Last edited by Capy; 24.03.2015 at 16:35:34. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Capy, nu exista, la Creator si la creaturile inteligente, fire/natura impersonata. Daca Domnul a luat fire umana, a si devenit persoana omeneasca. Firrea umana exista datorita persoanelor umane, nu ca un material sau substanta atarnand fara chip si nume intr-un Univers golit de caldura umanitatii.
Poate ar fi cazul sa mai variezi lecturile cristologice, nu doar mitropolitul de Nafpaktos. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stai, stai, stai ca ne intoarcem de unde am pornit, si lasi loc de interpretari suspecte de nestorianism, daca in discutia cu Capy nu precizezi ca firea umana n-a fost luata in vreun ipostas uman, ci a fost enipostaziata in Persoana preexistenta a Logosului . Sa nu-i punem lui Capy in carca, chestii pe care nu le-a afirmat. Din contra, nu crede ca firea umana poate fi anipostatica. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ucenic al lui Mopsuestia. Da' nu fusese initial simpatizant al lui Nestorie? Ca de la ideile lui i se trage si lui Teodoret. Ideea lui "originala" care e ? |
|