Citat:
În prealabil postat de delia31
ooops, surpise!
Eu nu-l intrebasem pe Capy daca cele doua propozitii ar fi cumva disjuncte, ci care e continutul teologic al fiecareia, si la care achieseaza cel mai bine, incercand sa aflu de la el, daca admite pe deplin exprimarea ca Hristos e simultan atat Persoana divina a umanitatii, adica Omul prin excelenta,
cat si persoana omeneasca a Treimii. Una si aceeasi. Nu alta, nu inca una. Ipostas compus.
Daca da, atunci n-ar trebui sa ne mai corecteze pe noi cand il numim Persoana divino-umana sau Teandrica.
|
Este limpede că înțelegi eronat sintagma de "Ipostas compus" utilizată de Sf. Ioan Damaschin. Sintagma de "Ipostas compus" înseamnă alcătuirea din doua firi, ci nu alcătuirea din două persoane. Sf. Ioan Damaschin când folosește această sintagmă vorbește despre două firi, pe când domnia ta când o folosești, vorbești despre două persoane, care ar fi de fapt o singură persoană. De aici reiese limpede înțelegerea eronată că după întrupare Ipostasul/Persoana lui Hristos a devenit un singur ipostas(persoană) compus din două ipostase (persoane) (Persoana divină + persoana umană => o singură persoană), ci nu învățătura ortodoxă care spune
că după Întrupare, Unicul Ipostas al Cuvântului a devenit Ipostas compus din două firi (naturi), nu din două persoane, fiindcă nu se vorbește nicăieri despre un ipostas (persoană) compus din două ipostasuri (persoane)! Tocmai de aceea majoritatea teologilor greci, când vorbesc despre Hristos folosesc sintagme cum ar fi:
două firi în Persoana lui Hristos, Persoana lui Hristos, Persoana Cuvântului sau Persoana lui Dumnezeu-Cuvântul, ci nu sintagme moderniste ca cea de persoana divino-umana, tocmai pentru a nu se ajunge la nici un fel de confuzie sau interpretare eronată.
Grecii au esența Ortodoxiei, după cum bine spunea marele duhovnic Părintele Ilie Cleopa și adevărat grăia. Cea mai mare parte a teologilor de la noi, au înlocuit terminologia patristică cu o terminologie preluată din Occident, de la papistași, după deducțiile raționalist iluministe și speculative ale acelora. Din păcate nici părinții mai duhovnicești care au studiat în universitățile din Occident nu au fost scutiți de astfel de influențe!