View Single Post
  #557  
Vechi 25.03.2015, 14:13:24
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
De aici incolo, eu nu pricep logica lui Capy desi l-am tot intrebat despre improprierea firii umane ca sa-mi dau seama ce intelege prin kenoza. Fiindca, pt. a comunica insusirile firii divine celei umane, Hristos trebuia musai sa-si faca proprie aceasta fire, nu sa-I ramana exterior, adica, ipotasul Lui sa fie ipostas si al firii umane, nu doar al celei divine.
Am explicat de nenumărate ori până acum. Unicul Ipostas al Cuvântului din momentul Întrupării Sale de la Sfântul Duh și din Fecioara Maria Își asumă firea/natura omenească și unește cele două firi, prin întrepătrunderea firii/naturii omenești de către firea/natura dumnezeiască în Unicul Său Ipostas - fără despărțire, fără schimbare, fără amestecare și fără împărțire. Prin urmare, nu există nici o fire/natura anipostaziată în Persoana lui Hristos. Unicul Ipostas al Cuvântului este atât Ipostasul firii/naturii dumnezeiești, cât și al firii/naturii omenești. Din moment ce firea omenească nu există într-o ipostasă proprie, ci își are ipostasa sa în ipostasa Cuvântului, este limpede că firea omenească nu este anipostatică.

Sf. Ioan Damaschin explică limpede: "Chiar daca nu exista fire neipostatica sau fiinta nepersonala - caci atat fiinta cat si natura este considerata in ipostase si persoane - totusi nu este necesar ca firile unite unele cu altele dupa ipostasa sa posede fiecare o ipostasa proprie. Aceasta pentru motivul ca este cu putinta ca sa se impreune intr-o singura ipostasa, fara ca sa fie neipostatice si fara ca sa aiba fiecare o ipostasa deosebita, ci amandoua sa aiba una si aceeasi ipostasa. (Sf. Ioan Damaschin)

"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie, nici nu s-a făcut o altă ipostasă în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul, ci există în aceea că îsi are mai degrabă ipostasa sa în ipostasa Cuvântului si nu are o ipostasă care să existe prin sine însăsi. Pentru aceea nici nu este neipostatic si nici nu se introduce o altă ipostasă în Treime."

"Căci trupul și sufletul au avut de la început, în același timp, existența în Ipostasul Cuvântului, și cu toate că în timpul morții a fost despărțit sufletul de trup, totuși fiecare a rămas, având existența în unicul Ipostas al Cuvântului. Astfel, unicul Ipostas al Cuvântului a fost și Ipostasul Cuvântului și a sufletului și a trupului. Niciodată, nici sufletul, nici trupul n-au avut un ipostas propriu, altul decât ipostasul Cuvântului. Ipostasul Cuvântului a fost totdeauna unul și niciodată două. Prin urmare, Ipostasul lui Hristos este unul întotdeauna. Chiar dacă spațial sufletului s-a despărțit de trup, ipostatic, însă, era unit prin Cuvânt". (Sf. Ioan Damaschin)

"Mărturisim o singură ipostasă în două firi desavârsite a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Afirmăm că Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă și mărturisim că după unire se păstrează în el cele două firi." (Sf. Ioan Damaschin)

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Din moment ce natura/firea omenească este unită cu natura/firea divină în Persoana lui Hristos din momentul Întrupării, este limpede că natura/firea Sa umană nu este impersonală, fiindcă este ipostaziată în Persoana lui Hristos. Numai că domnia ta, nu poți înțelege cum este posibil ca Ipostasul lui Hristos să posede și natură/fire omenească și simultan natură/fire dumnezeiască. S-a mai discutat acest aspect inclusiv cu citate de la Sf. Ioan Damaschin.
Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
"Communicatio idiomatum" înseamnă comunicarea însușirilor (atributelor) în Hristos, de la o natură (fire) la alta. Adică cele două naturi (firi), care sunt unite pentru totdeauna în Persoana lui Hristos, își comunică însușirile una alteia - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire. Termenul de "idiomatum" este corespondentul termenului grec "idiómaton", "idiomata" = însușiri, atribute, trăsături. Așadar, nu are importanță că este în latină, în greacă sau în română. Hristos fiind Dumnezeu-Om, Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit, fiecare fire în Hristos lucrează în Ipostasul Cuvântului fiind în comuniune cu cealaltă - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire.

Am explicat deja că altceva sunt însușirile (idiomatum) firii și altceva sunt însușirile (idiomatum) Ipostasului. Altceva este ipostasul și altceva este firea, după cum explică și Sf. Ioan Damaschin. În Hristos firile nu se confundă cu Ipostasul/Persoana. Nu se poate vorbi despre două persoane cu referire la Fiul lui Dumnezeu, nici înainte, nici după întruparea, asumarea și impropierea firii omenești de către Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, fiindcă astfel se ajunge la dioprosopism. Însușirile Ipostasului sunt unice și necomunicabile/netransmisibile.

Așadar după Întrupare, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu dobândește însușirile naturii (firii) omenești, ci nu însușirile unei persoane omenești. Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu devine o Persoană în două naturi (firi), astfel încât fiecare dintre ele se mișcă în comuniune cu cealaltă, în ipostasul Cuvântului.
Altceva sunt însușirile firii omenești și altceva sunt însușirile unei persoanei omenești.


Ipostasul Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu după întrupare își păstrează însușirea fiimii dumnezeiești prin care se deosebește de Tatăl și de Sfântul Duh, iar după trup poartă însușirile caracteristice și distinctive care Îl deosebesc de PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și de noi. Totodată, posedă însușirile naturii (firii) divine prin care este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile naturii (firii) omenești, prin care este unit cu PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și cu noi. Însă, însușirea cea mai specială prin care se deosebește atât de Tatăl și de Duhul, cât și de Maica Sa și de noi, constă în faptul că Același este deopotrivă și Dumnezeu și Om.
Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Am spus limpede că sunt de acord cu expresia utilizată de Sf. Ioan Damaschinul: "o singura ipostasă compusă a Cuvântului lui Dumnezeu din două firi desăvârșite, în înțelesul ortodox al expresiei, nu cu răstălmăcirea ei.

"Vorbind despre ipostas compus, ne referim neaparat la alcatuirea din doua firi desavarsite, cea dumnezeiasca si cea omeneasca.
"intelegerea eretica a acestei sintagme, fie prin credinta ca s-ar fi format un ipostas din alte doua ipostasuri, adica cel dumnezeiesc si cel omenesc, fie prin acceptarea existentei unui alt ipostas din doua firi." (Vlădica Ierotheos Vlachos)

Sf. Ioan Damaschin:"Am spus în repetate rânduri că altceva este ființa (firea) și altceva este ipostasa"

Sf. Ioan Damaschin: "Numai ceea ce este necreat este neschimbator. (inclusiv unica Ipostasă a Cuvântului, Care este necreată n.m.)

"Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată"

"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul există în ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul, nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși."

"Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, ... si si-a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară."

"Firea dumnezeiască nu s-a îndepărtat de simplitatea ei proprie, iar firea omenească nici nu s-a schimbat în firea Dumnezeirii, nici n -a devenit inexistentă și nici din cele două firi nu s-a făcut o singură fire compusă."

"În Hristos, ziditul ramane zidit, muritor, descriptibil si vazut, in vreme ce neziditul ramane nezidit, nemuritor, nedescriptibil si nevazut."(Vlădica Ierotheos Vlachos)

"Mărturisim o singură ipostasă în două firi desavârsite a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Afirmăm că Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă și mărturisim că după unire se păstrează în el cele două firi." (Sf. Ioan Damaschin)
Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Explicasem eu deja, ce înseamnă expresia "o persoană in doua firi".

Înseamnă întrepătrunderea firii omenești (adică trup însuflețit de suflet rațional și mintal) de către firea dumnezeiască, în Ipostasul Cuvântului.

"intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea." (Vlădica Ierotheos Vlachos)

"În Hristos, ziditul ramane zidit, muritor, descriptibil si vazut, in vreme ce neziditul ramane nezidit, nemuritor, nedescriptibil si nevazut."(Vlădica Ierotheos Vlachos)

Prin unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului nu are loc nici o asimilare fiindcă cele două firi sunt unite pentru totdeauna în Ipostasul Cuvântului fără amestecare, fără schimbare, fără despărțire și fără împărțire.

Am explicat deja. Trupul și suflet omului alcătuiesc firea omenească (umană) adică, trup însuflețit de suflet rațional și mintal.

Firea omenească nu se confundă cu persoana, fiindcă toți oamenii au aceeași fire, însă OAMENiI NU AU și ACEEAȘI PERSOANĂ !!!

Unirea firii dumnezeiești cu firea omenească s-a realizat în Persoana Cuvântului odată cu zămislirea și Întruparea Fiului lui Dumnezeu în pântecele Născătoarei de Dumnezeu, de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria.

Așadar, firea dumnezeiască (divină) s-a unit cu firea omenească (umană) în Persoana Cuvântului.

"După "Fie" al Preasfintei Fecioare (Luca 1:38), Duhul Sfânt a venit la ea, a curățit-o și i-a dat puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște..."(Vlădica Ierotheos Vlachos)

Last edited by Capy; 25.03.2015 at 14:15:29.
Reply With Quote