View Single Post
  #10  
Vechi 26.05.2015, 08:17:41
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Chiar trebuie să reiau de fiecare dată comentariile?
Am spus limpede pe celălalt topic, că sintagma de "Ipostas/Persoană divino-umană" nu este greșită, ci că este o sintagmă modernistă utilizată de extrem de puțini Sfinți după al VII-lea sinod Ecumenic (utilizarea ei este o excepție, nu o regulă), și am menționat în treacăt că poate produce confuzie prin înțelesul eronat că s-a fi format un ipostas din alte două ipostasuri, adică unul dumnezeiesc și altul omenesc, fie prin acceptarea existenței unui alt ipostas din două firi (adică firea omenească s-a unit cu cea dumnezeiască în ipostasul Cuvântului, dar prin unire, s-a format un nou ipostas, care nu mai este ipostasul Cuvântului), după cum foarte bine a sesizat marele teolog Vlădica Hierotheos Vlachos și după cum s-a văzut și la unii dintre comentatori. "Hristos este un Ipostas/Persoană în două firi", rămâne cea mai potrivită definire prin care se înțelege limpede că Ipostasul lucreaza și este cunoscut în amândouă firile.
Nu este o sintagma modernista si iata de ce. La vremea Sf. Grigorie Palama si expresia "energii necreate" era considerata modernista si o inovatie, dupa cum distinctia reala fiinta-energii pe care a facut-o Sf Grigorie nu o vei mai gasi exprimata clar probabil la nici un sfant parinte inainte. Da-mi exemplu de un singur parinte de dinainte de Sf Grigorie Palama care sa foloseasca expresia "energii necreate". Ceea ce nu inseamna ca energiile nu ar fi necreate sau ca distinctia fiinta-energii nu ar fi reala. Ea este reala si eu cred in ea cu putere, si o consider o invatatura fundamentala a credintei noastre. Dar faptul ca Sf Grigorie Palama a explicat mai bine anumite realitati ale credintei traite decat au fost explicate inaintea lui, asta nu face din el un modernist.
Fiindca dupa logica asta si Sf Grigorie Palama e un modernist.
Similar, eu cred ca expresia "persoana divino-umana" aplicata lui Hristos reda mult mai bine decat alte expresii realitatea Intruparii Fiului.
Reply With Quote