![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am spus limpede pe celălalt topic, că sintagma de "Ipostas/Persoană divino-umană" nu este greșită, ci că este o sintagmă modernistă utilizată de extrem de puțini Sfinți după al VII-lea sinod Ecumenic (utilizarea ei este o excepție, nu o regulă), și am menționat în treacăt că poate produce confuzie prin înțelesul eronat că s-a fi format un ipostas din alte două ipostasuri, adică unul dumnezeiesc și altul omenesc, fie prin acceptarea existenței unui alt ipostas din două firi (adică firea omenească s-a unit cu cea dumnezeiască în ipostasul Cuvântului, dar prin unire, s-a format un nou ipostas, care nu mai este ipostasul Cuvântului), după cum foarte bine a sesizat marele teolog Vlădica Hierotheos Vlachos și după cum s-a văzut și la unii dintre comentatori. "Hristos este un Ipostas/Persoană în două firi", rămâne cea mai potrivită definire prin care se înțelege limpede că Ipostasul lucreaza și este cunoscut în amândouă firile. Last edited by Capy; 25.05.2015 at 14:53:55. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
N-am folosit nicăieri sintagma de "har creat", ci m-am referit la "grația creată" întâlnită în catolicism. Acesta este o eroare gravă și evidentă în catolicism și degeaba mai încercați să o mai ascundeți acuma sub preș, dacă tot nu vreți să vă lepădați de ea !
Last edited by Capy; 25.05.2015 at 15:15:31. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fiindca dupa logica asta si Sf Grigorie Palama e un modernist. Similar, eu cred ca expresia "persoana divino-umana" aplicata lui Hristos reda mult mai bine decat alte expresii realitatea Intruparii Fiului. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
De exemplu, expresia "energii necreate". Sf Grigorie a exprimat mai clar ceea ce fusese experimentat si de altii, anume ca harul este de dincolo de lume si de posibilitatile ei si ca el este comuniune nemijlocita cu Dumnezeu. Ceea ce altii nu au reusit sa exprime in cuvinte insa cu maxima claritate, Sf Grigorie a reusit.
Asa cred eu ca e si cu celelalte expresii: "homoousios", "persoana divino-umana" etc. Toate au fost considerate la vremea lor moderniste. Dar rolul teologilor tocmai asta e: sa caute sa exprime mai clar realitatile traite ale credintei, care realitati sunt vesnice, dar exprimarea lor e o chestiune care tine si de iscusinta oamenilor. |
|