Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Și va mai fi,
pentru omul trupesc.
Alin, nu poți spune că tendința omului de a fi în preajma focului e o pornire atavică.
Apa, focul, pământul, aerul etc. (primăvara, floarea, rodul) nu sunt atavisme. Ci alcătuiri primordiale ale vieții, ale naturii, ale omenescului.
Primordial e totuna cu atavic?
Credința, de pildă, e un atavism? Sau rod al unei alcătuiri primordiale a sufletului omenesc... Cultura Duhului îți pare o pornire sălbatică? primitivă? Neelaborată?
Ca urmare, lumânarea nu este, pentru creștin, expresia unei sărăcii sufletești ori a primitivismului mintal și emoțional.
|
Hai sa nu le aruncam pe toate intr-o singura galeata ca sa iasa pasienta.
Credinta deriva din timpul omului petrecut cu Dumnezeu.
Focul - cred ca a venit dupa cadere.
Nu cred ca omul facut de Dumnezeu suferea de frig in Rai sau ii pica greu la stomac mancarea "raw".
Dupa cadere insa, stim cum au stat lucrurile.
Ce cauta aici si cum definesti "cultura duhului"?
De ce imi pui in gura cuvinte care nu le-am spus gen "saracie sufleteasca"?
Ca tine de un anumit primitivism sau mai bine zis de utilitarul unor vremi trecute, fara doar si poate.
"Ca urmare" este un soi de "deci" care se vrea conclusiv si ar trebui sa tina de o demonstratie dar care lipseste.
De fapt nici nu stiu ce anume incerci sa contesti, un termen - "atavic"?
Citat:
Ci o culme expresivă a culturii duhovnicești, accesibilă oricui voiește să depășească praful și pulberea, chimismul și... electricitatea....:)
|
"culme expresiva a culturii duhovnicesti"?
Sa nu alunecam in ispita formelor verbale voluptoase dar fara fond.
As putea foarte usor argumenta ca si electricitatea tine acum de "alcătuiri primordiale ale vieții, ale naturii, ale omenescului."
Fara ea, acest dialog si multe altele, n-ar fi existat.
Dar daca vrei, mai la obiect putem vorbi despre simbolismul si manufacturarea lumnarilor la origine si cum se face in prezent.
Si uleiul de azi, din canedele, e un produs industrial pana la urma.
In contextul asta, nu cred ca electricitatea ar mai fi un pacat atat de mare si pe acelasi loc cu icoanele necanonice.
Eu as fi totusi curios de un istoric al cultului lumanarilor.
Sau o teologie a lor, daca exista.