![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Și va mai fi,
pentru omul trupesc. Alin, nu poți spune că tendința omului de a fi în preajma focului e o pornire atavică. Apa, focul, pământul, aerul etc. (primăvara, floarea, rodul) nu sunt atavisme. Ci alcătuiri primordiale ale vieții, ale naturii, ale omenescului. Primordial e totuna cu atavic? Credința, de pildă, e un atavism? Sau rod al unei alcătuiri primordiale a sufletului omenesc... Cultura Duhului îți pare o pornire sălbatică? primitivă? Neelaborată? Ca urmare, lumânarea nu este, pentru creștin, expresia unei sărăcii sufletești ori a primitivismului mintal și emoțional. Ci o culme expresivă a culturii duhovnicești, accesibilă oricui voiește să depășească praful și pulberea, chimismul și... electricitatea....:) Last edited by Ioan_Cezar; 15.06.2015 at 01:37:59. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Credinta deriva din timpul omului petrecut cu Dumnezeu. Focul - cred ca a venit dupa cadere. Nu cred ca omul facut de Dumnezeu suferea de frig in Rai sau ii pica greu la stomac mancarea "raw". Dupa cadere insa, stim cum au stat lucrurile. Ce cauta aici si cum definesti "cultura duhului"? De ce imi pui in gura cuvinte care nu le-am spus gen "saracie sufleteasca"? Ca tine de un anumit primitivism sau mai bine zis de utilitarul unor vremi trecute, fara doar si poate. "Ca urmare" este un soi de "deci" care se vrea conclusiv si ar trebui sa tina de o demonstratie dar care lipseste. De fapt nici nu stiu ce anume incerci sa contesti, un termen - "atavic"? Citat:
Sa nu alunecam in ispita formelor verbale voluptoase dar fara fond. As putea foarte usor argumenta ca si electricitatea tine acum de "alcătuiri primordiale ale vieții, ale naturii, ale omenescului." Fara ea, acest dialog si multe altele, n-ar fi existat. Dar daca vrei, mai la obiect putem vorbi despre simbolismul si manufacturarea lumnarilor la origine si cum se face in prezent. Si uleiul de azi, din canedele, e un produs industrial pana la urma. In contextul asta, nu cred ca electricitatea ar mai fi un pacat atat de mare si pe acelasi loc cu icoanele necanonice. Eu as fi totusi curios de un istoric al cultului lumanarilor. Sau o teologie a lor, daca exista.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 15.06.2015 at 09:50:08. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Speram să nu îmi ceri să fiu atât de exact, de didactic...:) Mă așteptam să faci singur legăturile printre rânduri.
Dar până să îți răspund eu (acum nu am vreme, tre să plec, să mă ierți) nădăjduiesc că se va apleca vreun coleg asupra subiectului și îți va da vreun link, ceva, pe tema discutată. Deși cred că nici nu e nevoie, pentru un creștin care, nu-i așa, a simțit de nenumărate ori rostul rugăciunii lângă lumina tăcut-vorbitoare a unei lumânări... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
http://www.revistaortodoxa.ro/?p=808
Cultul lumânării în Tradiția Bisericii Ortodoxe. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Și o mică comparație:
![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by ovidiu b.; 15.06.2015 at 16:54:24. |
#6
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
http://www.crestinortodox.ro/liturgi...tin-96344.html
"Lumanarea nu poate lipsi de la nici o slujba sau rugaciune, ce ne insoteste totdeauna cand ne intalnim intr-un fel anume cu Dumnezeu. Cand cineva se boteaza, cand se cununa, cand se impartaseste, cand se roaga in Biserica sau acasa, cand merge la Santul Altar cu prescura si pomelnicul, si in orice alt moment cand se adreseaza lui Dumnezeu sau in fata Lui, omul credincios aprinde lumanarea." |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ovidiu - doar o observatie:
(Ma uit si la pozele din exemplul tau). 1. E vorba ca asa se cere acum in biserici. Preotii vor sa protejeze icoane, picturi, pereti. Asta este situatia. 2. In pozele tale nimeni nu citeste. Una este sa te rogi la lumina lumanarilor, alta sa trebuiasca sa citesti. 3. Nu e vorba de cultul lumanarilor si alte cele. Nimeni nu exclude lumanarile. E vorba numai de anumite aspecte practice. In rest ma abtin.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Arhitectura bisericilor (2) - culte heterodoxe | ioanna | Arta bisericeasca in general | 2 | 20.03.2014 17:05:04 |
Recaderea de dupa | fallen | Impartasania (Taina Euharistiei) | 17 | 12.05.2012 20:57:32 |
Setea dupa Liniste, setea dupa Dragoste.... | Mihailescu-Marin Daniel | Generalitati | 8 | 27.06.2011 23:03:13 |
Ce ramane dupa noi? | Ioan_Ciobota | Generalitati | 0 | 22.09.2008 19:27:45 |
Dupa 20 de ani. | Ioan_Ciobota | Generalitati | 10 | 22.08.2008 11:33:25 |
|