Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik
Creștinii nu sunt și nu pot fi frustrați, decepționați, depresivi, sau alte prostioare, fiindcă nu aparțin lumii acesteia.
|
Aceasta este o bazaconie, frate Igor. Să nu mai scrii în public asemenea prostii că, mai știi, găsești pe unii mai slabi de înger care te vor crede și îi vei duce în rătăcire, în neînțelegerea omenescului - natural și duhovnicesc.
A fi frustrat, Igor, este o stare pe care o trăiește orice om atunci când una din trebuințele, motivele, nevoile sale nu sunt satisfăcute, fie și parțial.
Frustrarea este un răspuns natural al organismului omului la o situație de lipsă în raport cu o nevoie. Un răspuns pe plan fiziologic mai întâi dar și psihologic, sub forma unor trăiri emoționale neplăcute, de tensiune psihică, disconfort, uneori durere sufletească.
Uneori, ce-i drept, această stare poate duce (prin prelungire în timp și prin intensitate crescută) la perturbări mintale și caracteriale sau chiar la moartea fizică (de exemplu când omul e lipsit de aer, hrană, adăpost, comuniune cu semenii etc. - aceasta din urmă implicînd absența oricărei forme de stroke/atingere fizică ori verbală).
*
Copilul (bebelușul) lipsit de hrană, plânge. El semnalizeaă și exprimă astfel starea de frustrare.
Plânge copilul și când îi lipsesc mama, tata, un ocrotitor, un partener de comunicare, de joacă etc.
Plânge și sfântul când îi lipsește Harul. O să te miri, poate, dar omul acela sfânt e și el frustrat la nivelul lui. Frustrat de absența prelungită a Harului pe care L-a avut odată și pe care Îl caută neîncetat așa cum bebelușul caută țâța de la care a supt laptele dulce.
Plângea și David, frustrat. Plângea și Sfântul Simeon Noul Teolog, plângea și Sfântul Siluan, frustrat până la deznădejde și cufundat în nebunia totală a sfinților, o nebunie căreia noi nu îi înțelegem miezul - dar nebunie, totuși. Noi de la ei știm asta, de la sfinți - nu o spunem noi după mintea noastră. Din mărturisirea lor știm, nu din închipuirea noastră.
*
Omul creștin, câtă vreme trăiește în trup, ca orice muritor, e supus acelorași legi ale viului omenesc ca orice alt om.
Și lui îi este foame și el are nevoie să doarmă, să se relaxeze etc. Tocmai în raport cu aceste nevoi naturale se și poartă luptele ascetice pe care le numim nevoințe. Dacă omul creștin nu ar trăi frustrare, aceste nevoințe nici nu ar avea vreun preț. Nu ar fi o luptă reală cu slăbiciunile trupului nostru ci o vanitate închipuită.
Pe de altă parte, ca să nu las loc de înțelegere strâmbă, scopul luptei creștinului nu e să distrugă trupul/sângele ori să înnebunească în zadar de prea multă și prelungită frustrare. Frustrarea aceasta se dozează meșteșugit, în liniștire și sub ascultare, precum știm de la Bătrâni. Căci lupta ascetică e împotriva duhurilor din văzduhuri, cum ne învață Apostolul. Nevoințele sunt doar cadrul ori parte din arsenalul de mijloace/resurse pe care omul creștin le folosește în lupta cu puterile străine, demoniace.
*
În concluzie, așa cum ne învață Părinții, omul creștin nu este lipsit de frustrare, dezamăgire, depresie, nebunie. Ci, tocmai pentru că nu este doar din lumea aceasta ci și din Împărăție, creștinul, până ajunge la cele mai minunate stări ale despătimirii, pătimește în trup toate necazurile și durerile oricărui alt om. Ba, încă, sprijinit de darurile Duhului Sfânt, el duce o luptă cu mult mai înaltă, absolut eroică, fiind în comparație cu alți oameni un mare atlet. Atlet al lui Hristos, cu și prin Duhul lui Hristos.
Drumul nostru spre sfințenie trece prin înfruntarea (și depășirea), cu armele oferite de Biserică, a multor frustrări, oboseli, deznădejdi, dureri, suferințe.
Nu prin evitarea lor!
Este o victorie prin asumare și depășire, nu una prin evitare.
Creștinul străbate, penetrează viril moliciunea cărnii sale, în ciuda oricărei dureri pe care uneori o resimte cumplit. Nu fentează, ci ia în stăpânire. Posedă, pentru a nu fi posedat. Devine stăpân, lăsîndu-se cu totul stăpânit. De Duhul, pe Care Îl dorește, Îl așteaptă, Îl iubește.
Starea patologică a nevoitorului creștin este reală și atletul lui Hristos nu o neagă, nu o desconsideră, ci o înlătură printr-un întreg mod de a fi care constituie leacul oferit de Biserică. Astfel are loc transigurarea creștinului până când, în unele cazuri fericite, el devine străveziu, în întregime lumină.
Cu Harul Domnului, să ne fie dată și nouă toată această minunată izbândă, spre slava lui Dumnezeu. Amin!