![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
A fi frustrat, Igor, este o stare pe care o trăiește orice om atunci când una din trebuințele, motivele, nevoile sale nu sunt satisfăcute, fie și parțial. Frustrarea este un răspuns natural al organismului omului la o situație de lipsă în raport cu o nevoie. Un răspuns pe plan fiziologic mai întâi dar și psihologic, sub forma unor trăiri emoționale neplăcute, de tensiune psihică, disconfort, uneori durere sufletească. Uneori, ce-i drept, această stare poate duce (prin prelungire în timp și prin intensitate crescută) la perturbări mintale și caracteriale sau chiar la moartea fizică (de exemplu când omul e lipsit de aer, hrană, adăpost, comuniune cu semenii etc. - aceasta din urmă implicînd absența oricărei forme de stroke/atingere fizică ori verbală). * Copilul (bebelușul) lipsit de hrană, plânge. El semnalizeaă și exprimă astfel starea de frustrare. Plânge copilul și când îi lipsesc mama, tata, un ocrotitor, un partener de comunicare, de joacă etc. Plânge și sfântul când îi lipsește Harul. O să te miri, poate, dar omul acela sfânt e și el frustrat la nivelul lui. Frustrat de absența prelungită a Harului pe care L-a avut odată și pe care Îl caută neîncetat așa cum bebelușul caută țâța de la care a supt laptele dulce. Plângea și David, frustrat. Plângea și Sfântul Simeon Noul Teolog, plângea și Sfântul Siluan, frustrat până la deznădejde și cufundat în nebunia totală a sfinților, o nebunie căreia noi nu îi înțelegem miezul - dar nebunie, totuși. Noi de la ei știm asta, de la sfinți - nu o spunem noi după mintea noastră. Din mărturisirea lor știm, nu din închipuirea noastră. * Omul creștin, câtă vreme trăiește în trup, ca orice muritor, e supus acelorași legi ale viului omenesc ca orice alt om. Și lui îi este foame și el are nevoie să doarmă, să se relaxeze etc. Tocmai în raport cu aceste nevoi naturale se și poartă luptele ascetice pe care le numim nevoințe. Dacă omul creștin nu ar trăi frustrare, aceste nevoințe nici nu ar avea vreun preț. Nu ar fi o luptă reală cu slăbiciunile trupului nostru ci o vanitate închipuită. Pe de altă parte, ca să nu las loc de înțelegere strâmbă, scopul luptei creștinului nu e să distrugă trupul/sângele ori să înnebunească în zadar de prea multă și prelungită frustrare. Frustrarea aceasta se dozează meșteșugit, în liniștire și sub ascultare, precum știm de la Bătrâni. Căci lupta ascetică e împotriva duhurilor din văzduhuri, cum ne învață Apostolul. Nevoințele sunt doar cadrul ori parte din arsenalul de mijloace/resurse pe care omul creștin le folosește în lupta cu puterile străine, demoniace. * În concluzie, așa cum ne învață Părinții, omul creștin nu este lipsit de frustrare, dezamăgire, depresie, nebunie. Ci, tocmai pentru că nu este doar din lumea aceasta ci și din Împărăție, creștinul, până ajunge la cele mai minunate stări ale despătimirii, pătimește în trup toate necazurile și durerile oricărui alt om. Ba, încă, sprijinit de darurile Duhului Sfânt, el duce o luptă cu mult mai înaltă, absolut eroică, fiind în comparație cu alți oameni un mare atlet. Atlet al lui Hristos, cu și prin Duhul lui Hristos. Drumul nostru spre sfințenie trece prin înfruntarea (și depășirea), cu armele oferite de Biserică, a multor frustrări, oboseli, deznădejdi, dureri, suferințe. Nu prin evitarea lor! Este o victorie prin asumare și depășire, nu una prin evitare. Creștinul străbate, penetrează viril moliciunea cărnii sale, în ciuda oricărei dureri pe care uneori o resimte cumplit. Nu fentează, ci ia în stăpânire. Posedă, pentru a nu fi posedat. Devine stăpân, lăsîndu-se cu totul stăpânit. De Duhul, pe Care Îl dorește, Îl așteaptă, Îl iubește. Starea patologică a nevoitorului creștin este reală și atletul lui Hristos nu o neagă, nu o desconsideră, ci o înlătură printr-un întreg mod de a fi care constituie leacul oferit de Biserică. Astfel are loc transigurarea creștinului până când, în unele cazuri fericite, el devine străveziu, în întregime lumină. Cu Harul Domnului, să ne fie dată și nouă toată această minunată izbândă, spre slava lui Dumnezeu. Amin! Last edited by Ioan_Cezar; 30.06.2015 at 14:57:39. |
#2
|
||||||||||
|
||||||||||
![]()
Frate Ioan_Cezar, bunul meu frate, foarte frumos ai scris. Nu mă îndoiesc că ai dreptate. Permite-mi însă să nu fiu de acord cu tine în întregime. Doar parțial. :)
Vreau să încercăm un experiment, știu că poate nu vei fi de acord cu el, dar eu mi-l doresc mult și-l voi aplica cu orice risc de critică. În Biblie scrie așa: "Vorbiți între voi în psalmi și în laude și în cântări duhovnicești, lăudând și cântând Domnului, în inimile voastre, Mulțumind totdeauna pentru toate" - Efeseni 5, 19-20. Deci îți voi răspunde și eu, vorbind între noi în psalmi, laude, cântări duhovnicești, că le iubesc mai mult ca însăși viața mea. Citat:
Orice ați face, cu cuvântul sau cu lucrul, toate să le faceți în numele Domnului Iisus și prin El să mulțumiți lui Dumnezeu-Tatăl." - Coloseni 3, 16-17. Citat:
De aceea vă îndemn să întăriți în el dragostea." - II Corinteni 2, 7-8. Citat:
Și să vă îmbrăcați în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate și în sfințenia adevărului. Pentru aceea, lepădând minciuna, grăiți adevărul fiecare cu aproapele său, căci unul altuia suntem mădulare. Mâniați-vă și nu greșiți; soarele să nu apună peste mânia voastră. Nici nu dați loc diavolului." - Efeseni 4, 23-27. Citat:
Citat:
Citat:
"plângeți cu cei ce plâng." - Romani 12, 15 "Și cei ce plâng să fie ca și cum n-ar plânge, cei ce cumpără, ca și cum n-ar stăpâni;" - I Corinteni 7, 30. "să plâng pe mulți care au păcătuit înainte și nu s-au pocăit de necurăția și de desfrânarea și de necumpătarea pe care le-au făcut." - II Corinteni 12, 21. "Adevărat, adevărat zic vouă că voi veți plânge și vă veți tângui, iar lumea se va bucura." - Ioan 16, 20. "Și pe când eu plângeam pentru nelegiuire, și ședeam trist până la jertfa cea de seară" - III Ezdra 8, 74. "Mergând mergeau și plângeau, aruncând semințele lor" - Psalmii 125, 7. "Care plângeau și posteau și se rugau înaintea Domnului." - Baruh 1, 5. "Și toți plângeau ascultând legea." - III Ezdra 9, 51. "Veniți să ne închinăm și să cădem înaintea Lui și să plângem înaintea Domnului, Celui ce ne-a făcut pe noi." - Psalmii 94, 6. "Și în ziua aceea ne va îndemna Domnul Dumnezeu Savaot să plângem, să suspinăm" - Isaia 22, 12. "Chiar când râdem, inima se întristează" - Pildele lui Solomon 14, 13. "Și va șterge orice lacrimă din ochii lor și moarte nu va mai fi; nici plângere, nici strigăt, nici durere nu vor mai fi, căci cele dintâi au trecut. Cel ce va birui va moșteni acestea și-i voi fi lui Dumnezeu și el Îmi va fi Mie fiu" - Apocalipsa 21, 4, 7. Citat:
Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși;" - I Corinteni 13, 4-8. Citat:
De la care unii rătăcind s-au întors spre deșartă vorbire, Voind să fie învățători ai Legii, dar neînțelegând nici cele ce spun, nici cele pentru care dau adeverire. Noi știm că legea este bună, dacă se folosește cineva de ea potrivit legii; Știind aceasta, că legea nu este pusă pentru cel drept, ci pentru cei fără de lege și răzvrătiți, pentru necredincioși și păcătoși, pentru necuvioși și spurcați, pentru ucigașii de tată și ucigașii de mamă, pentru omorâtorii de oameni, Pentru desfrânați, pentru sodomiți, pentru vânzătorii de oameni, pentru mincinoși, pentru cei care jură strâmb și pentru tot ce stă împotriva sănătoase" - I Timotei 1, 5-10. Citat:
"Și dacă este casa aceea vrednică, vină pacea voastră peste ea. Iar de nu este vrednică, pacea voastră întoarcă-se la voi." - Matei 10, 13. Citat:
M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine. Nu lepăd harul lui Dumnezeu;" - Galateni 2, 19-21. Tâlcuirile, unde ne poticnim, să le căutăm la Sfinții Părinți. Hristos a înviat !
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Reperele pe care tu le-ai oferit, prin citatele din Scriptură, le cunoaștem cu toții. Nu aceasta e problema discutată aici, Igor! Ca urmare, deși mă bucur că am recitit cuvântul Domnului prin intermediul selecțiilor tale, găsesc nepotrivit răspunsul tău față de mesajul meu.
Am impresia, Igor, că uneori rulăm splitați cuvintele Scripturii, pedalînd în gol prin însăși lipsa noastră de fapte ale vieții. E o interpretativitate, aceasta, pe care eu cred că o recunosc la mulți, adeseori, precum și la mine însumi: răstălmăcirea unor sensuri care se descoperă doar prin faptele vieții, prin darurile aduse de un dram de pocăință. Discursul tău livresc mă îngrijorează. Nu îl consider semn de sănătate sufletească. Dimpotrivă, am întâlnit mulți rătăciți care vorbesc din afara Cuvântului mînuind ca pe bâtă lucruri care, prin natura lor, sunt mai diafane decât razele lunii... Eu încă mai sper că frăția voastră nu e cu totul paralel cu viața, în ciuda multor informații teologice academice. Chit că, din păcate, faceți cum faceți și mă dezamăgiți mereu. Sunt însă optimist! Când vă veți hotărî să depășiți duhul școlăresc al seminaristului de provincie (una a spiritului!, nu una geografică) și cînd în locul unor cuvinte goale veți trăi fie și o parte din conținutul lor, printr-o viață simplă de om și bărbat, atunci poate mă voi însenina și, de ce nu, vom discuta împreună o mulțime de lucruri. Deocamdată mă voi limita la același lucru, întrucât mă siliți: luați aminte, frate Igor, că pustiirea vieții, răutatea, prostia și nebunia sunt mai perfide și mai prezente ca oricînd în viața noastră, a creștinilor cu ifose! Nu cred să existe o ratare mai mare și mai urâtă a unui bărbat creștin decât această cădere în livrescul căruia noi îi dăm statut de viață, când în realitate e ditamai pietroiul pus în gura peșterii. Smeriți-vă cu adevărat existența, frate Igor! De aici din locul meu se vede că delirați pompos și terfeliți Cuvântul cum rar am văzut la vreun coleg de pe forum. Liniștiți-vă, cu adevărat măcar un strop: începeți prin a renunța la răutatea și prostia manevrării textelor biblice de pe poziția unui înfumurat care disprețuiește viața simplă și pe semenii săi. Începeți prin a fi un om banal, unul ca toți oamenii, și veți afla dinlăuntrul banalității, poate, și gustul unor fapte noi, cu adevărat excepționale și mântuitoare. Altminteri veți rămâne doar nebun, un nebun jalnic, dar vai nu unul în Hristos. Acestea toate vi le-am spus din iubire. Ca să vă parafrazez, mai în glumă, mai în serios... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Frate Cezar, din pacate privim neputinciosi, nu peste umar, ci in imediata noastra apropiere cum unul dintre noi, frate crestin, are o manifestare care ne pune pe ganduri. De fapt nu manifestarea in sine, ci lipsa de acceptare a unei realitati atat de simple si sensibile in acelasi timp. Dar privind in oglinda sufletului, incerc sa inteleg care-i rolul nostru in tot acest angrenaj. Fiecare dintre cei ce se implica intr-un fel sau altul, oare cum este privit, nu doar din exterior, ci de ce nu, de Dumnezeu? Sa fie oare si pentru noi niste ispite la care nu ne putem stapani si in urma carora mai adaugam niste pietroaie in balanta pacatelor? Cate din toate flecarelile noastre au ceva ziditor si cate ar trebui macar amintite la sfanta spovedanie? Cred ca uneori fiecare din noi, in dorinta de a ne face utili, facem un pas in fata si luam atitudine, dar chiar daca in primul moment, poate ideea n-a fost deloc rea, pe parcurs lucrurile se complica, iar noi (multi dintre noi), cadem in abatere, tulburand suflete, ravasind sentimente... Am observat cum, de-a lungul timpului, cei ce altadata erau comentatori activi (dar si extrem de incisivi, uneori), au devenit tacuti si am toate motivele sa cred ca... mai intelepti. Cel putin, tacerea e mai putin vulnerabila decat un comentariu, de orice natura ar fi el!... Si ma intreb vinovat: noi cand ne vom intelepti? Cand vom avea putere sa ne abtinem sa jalonam mantuirea celorlalti?... Dar iarasi ma intreb: Cum ne vrea Dumnezeu, oare? Tacuti sau activi? Probabil ca nu exista o regula anume. Daca am asculta bine vocea ingerului pazitor, am sti cand, cum si cat sa vorbim, dar mai ales am intelege exact momentul cand cel mai intelept lucru este abtinerea si tacerea. Suntem mai putin vinovati cand tacem decat atunci cand vorbim si stii de ce: fara voia noastra ne pomenim victime, parti importante din gandurile spuse din suflet, ori sunt rastalmacite, ori trecute cu vederea reprosandu-ti-se mai tarziu: "Cand mi-ai spus mie asta? Cand? Arata-mi unde?" Polemica fara temei si fara rod. Asta facem pe parcursul a zeci si sute de pagini, si nu poti sa nu concluzionezi: "Cui bono"? Daca taceam si eu, si tu, si X si Y, nu era mai bine? Si totusi, desi ratacitul ramane ratacit in indaradnicia lui, poate altii nestiuti de noi, afla lucruri noi pe care probabil si-ar fi dorit sa le afle, iar Dumnezeu in felul Lui special, le pune la dispozitie. De cate ori, datorita unor polemici am aflat detalii importante despre sfinti sau sfinte invataturi? De cate ori nu vedem la ceilalti greseli evidente si intr-o zi realizam cum ca nici noi nu facem abstractie la acest capitol? Nimic nu-i intamplator, nimic nu-i numai rau sau numai bine. Dar, Doamne, daca am avea macar putina smerenie adevarata, multe lucruri s-ar simplifica in vietile noastre.
Mesajul tau ma umple de bucurie, fiindca ai un ton ca o mangaiere. Am mai spus-o si cu alta ocazie; nu vreau sa te tulbur, ci dimpotriva, s-o tii cel putin asa, fiindca intre fratele Cezar cel de-acum si fratele Cezar de acum ceva ani, e un progres uimitor... Doamne-ajuta!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) Last edited by Mosh-Neagu; 30.06.2015 at 23:49:44. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doamne ajută! P.S. Și să ne străduim, totuși, să ne iertăm unii pe alții. Uite, mie deja îmi pare rău că nu am găsit cuvinte încă și mai blânde pentru Igor. I-am scris, bag seamă, cu supărare, deh... Deși nu sesizam atunci. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În fapt, cred că ai încercat să vezi printr-o erminie a Duhului anumite fapte ale vieții noastre care năzuiește la despătimire. Îți mulțumesc pentru efort! Te rog să mă ierți că ți-am vorbit aspru. Îmi pare rău. Mă rog să nu te fi nedreptățit fără voie. Doamne ajută! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Frate Ioan, poate ai așteptat răspuns de la mine.
Nu am găsit răspuns, că ai mare dreptate în tot ce ai scris. Tu mi-ai dat răspunsul, nu a mai fost nevoie să mai spun nimic. Și fratele Neagu a venit împodobind mai frumos răspunsul tău. Nu, eu nu vă judec. Departe gândul. Nu fac aluzie la nimeni, dar fiecare vede în postarea celuilalt atât cât iubește. Așa de limpede sau încețoșat vede. Fiindcă așa e firea omului, de aceea pare că noi ne tot certăm pe aici, dar nu ne certăm, ne îmbunătățim iubirea. De aceea tot revenim mereu, și scriem, fiindcă poate fără să ne dăm seama, ne pasă. Și iubim. Poate puțin, dar iubim. Ne pasă de noi înșine, să ne aruncăm egoismul și ne pasă de ceilalți, să-i iubim mai mult. Și vedem cât de dulce e să iubești, și vrem să iubim din nou. Și scriem din nou, căutând iubirea. Așa-i pe forum... Cât mă privește, așa fac și eu, și mă văd pe mine, în toate postările tuturor celorlalți, și când scriu să ajut pe cineva, mă ajut pe mine, primul. Vă rog mult să mă iertați, pentru neputințele mele, scriu mereu aspru, fiindcă iubesc puțin, sunt și eu om, și greșesc mult, foarte mult, dar întotdeauna îmi doresc să ajut, să fiu de folos, să slujesc, să ne sprijinim unii pe alții, să ne întărim în neputințele noastre, unii pe alții, că... așa ne cheamă și ne învață Hristos, să facem. Sunt și rămân neputincios, și vă mulțumesc mult că mă ajutați, și îmi vreți binele, știu și simt că îmi vreți binele și mă învațați smerenia, care eu n-am cunoscut-o niciodată, dar voi, mai realizați și experimentați ca mine, mă chemați la ea, cu bucurie. Da, vreau să vin. Aș scrie mai mult, dar acesta nu e răspuns, e... o constatare. Și din nou, o neputință. Dacă vreți, să mă pomeniți, dar mai important, îmi doresc să mă iertați. Vă îmbrățișez în Hristos.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 01.07.2015 at 11:37:48. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar noi, creștinii, nu avem de ce să ne temem. Să rămânem iubitori și smeriți. Atât cât putem. Nu ne e frică de moarte, ci de Dumnezeu. "Ajutor de la Domnul, cel ce a făcut cerul și pământul", să cerem, că vom primi, să căutăm și vom găsi. Pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale și ale tuturor sfinților Săi.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Avva Dorotei scrie: „Când fratele tău ți se împotrivește, înfrânează-ți limba, ca să nu spui nimic cu mânie..., deplânge-l, ca nu cumva diavolul care l-a rănit prin săgeata manierii să-l ia prizonier și să-l omoare prin pomenirea de rău, ca nu cumva astfel, din neatenția noastră, să piară sufletul său pentru care a murit Hristos..." Părinții spun: „Dacă tu, mustrând pe altul, ești atras de mânie, prin aceasta îți mulțumești propria ta patimă. Dar niciun om înțelept nu-și dărâmă casa lui, chipurile, ca să înalțe casă aproapelui său". Dacă iritarea dintre voi continuă, silește-ți inima ta să se roage astfel: „Dumnezeule milostive și iubitorule de oameni..., vino acum și ajută neputinței noastre și precum odinioară ai îmblânzit marea tulburată, astfel și în acest ceas împacă inimile noastre tulburate, ca să nu ne pierzi și să ajungem amândoi morți în păcat..., căci, iată, candelele noastre se sting din pricina puținului nostru untdelemn!" (adică din pricina îndurării noastre către aproapele - n.n). După această rugăciune, când inima ta se îmblânzește, poți din nou cu înțelepciune și smerenie, după porunca Apostolului, să mustri, să cerți, să lecuiești și să dai învățătură fratelui tău (vezi II Tim. 4, 2), ca unui mădular neputincios. Atunci fratele tău, dacă își dă seama de milostivirea sa, va primi cu credință învățătura ta, iar tu prin pacea ta îi vei umple de pace și inima lui."
Osândirea, după cum vedem, nu lecuiește, ci aduce și mai mult boală; nu scoate firul de pai, ci însângerează ochiul. Nu îndreaptă pe fratele ce greșește, ci îl înrăiește. Rănit dureros în mândria lui, acesta fierbe, se umple de răutate împotriva celui ce-și ia rangul de judecător cu de la sine putere și atâta multă cuprinde inima lui, încât nici nu mai dorește să-l vadă, nici să-l mai audă. Sfântul Apostol Pavel dă dreptul la aceasta - spre a mustra pe cei care greșesc - nu tuturora, ci doar oamenilor duhovnicești, procedând în aceste cazuri cu foarte mare luare-aminte: Fraților, - scrie el - chiar de va cădea un om în vreo greșeală, voi cei duhovnicești indreptați-l pe unul ca acesta cu duhul blândeții, luând seama la tine însuți, ca să nu cazi și tu în ispită! (Gal. 6, l). Marele Apostol are dreptate pe deplin. Căci care va fi folosul dacă dorim să ajutăm altuia să iasă din ispită și noi înșine cădem într-o și mai mare ispită? Osândirea își arată starea ei vicioasă prin înrudirea cu cele mai grele păcate posibile: mandria, răutatea, pizma, ura. Arhim. Serafim Alexiev Arhim
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|