Uneori, educatorii pot considera agresiv un copil care este pur și simplu activ și încearcă să devină lider într-un joc. De fapt,
agresiunea este activitatea al cărei scop este distructiv. Cel mai frecvent,
copilul este agresiv din cauza unor probleme psihologice cărora nu poate să le facă față. În spatele comportamentului agresiv se pot afla
diferite cauze.
- Oboseala. La copiii din familiile cu probleme, procesele nervoase sunt în mod frecvent dezechilibrate: când acești copii obosesc, ei devin tot mai excitați nervos. Din această cauză obosesc și mai mult, cercul vicios încheindu-se printr-o criză nervoasă.
=> Sfat: dacă copilul are tendință spre hiperexcitabilitate, încetați toate jocurile active cu două ore înainte de somn. Sunt utile dușurile calde și somnul în timpul zilei (mai ales vara).
- Percepția de sine negativă: „Sunt rău, mă port rău”. Acești copii reacționează însă extrem de bolnăvicios chiar și la o critică blândă. Pentru ei, aceasta sună la modul: „Ești rău”.
=> Sfat: un mijloc eficace este
mesajul la persoana întâi. Nu trebuie să spunem: „Mă omori când faci așa”, ci: „Mi-e foarte rău când faci așa”; nu: „Ne încurci”, ci: „Știi că tuturor copiilor le e rău atunci când faci gălăgie”. Adică să reacționăm nu la persoană, ci la gestul concret, și să-l ajutăm pe copil să înțeleagă asta.
- Frica (când avem de-a face cu așa-numita „agresivitate defensivă”). Dacă copilul are o experiență negativă a relațiilor cu oamenii, el poate să se apere anticipat, străduindu-se să prevină situațiile care îi amintesc cumva de lucrurile neplăcute ce i s-au întâmplat. De pildă, uneori suntem nevoiți să dăm în plasament la femei singure orfanele care au fost abuzate de bărbați, deoarece cu bărbații ele pot să se comporte agresiv ori pur și simplu să-i țină la distanță.
- Reacția la opreliștile puse de adulți, la limitarea libertății personale, la situațiile când copilul nu primește ce-i trebuie.
=> Sfat: explicați-i copilului motivul opreliștii. Dacă dorința lui pur și simplu vine într-un moment inoportun, i se poate propune un compromis: „O să facem asta, dar mai târziu”.
- Dorința de a atrage atenția. Copilul căruia nu i se dă atenție, care nu simte suficientă dragoste din partea părinților (asta se întâmplă și în familiile aparent fără probleme), dă de înțeles prin comportamentul său următoarele: „Aha, nu mă bagi în seamă? Lasă că-ți arăt eu să uiți de mine!”. Pentru copii, orice semn de atenție e important, chiar dacă este negativ.
- Nevoia de limite, atunci când agresiunea e un semnal pentru adulți: „Nu pot să mă controlez, opriți-mă!”. Copilul nu poate încă să facă ordine în complexitatea sentimentelor sale, în puternicul său conflict interior, însă are nevoie să-și „verse” aceste contradicții lăuntrice. În adâncul sufletului, el înțelege că se poartă rău și, de fapt, caută să fie oprit, vrea ca cineva să facă asta în locul lui.
Comentariu:
pentru copii este foarte important ca adulții să-și controleze propria agresivitate, fiindcă cel ce te-a apărat de el însuși te va putea apăra și de pericolele exterioare.
- Înrâurirea socială (exemplul adulților, al eroilor de cinema etc.). Copilul care a fost tratat cu cruzime poate reproduce acest model comportamental: „Cum s-au purtat alții cu mine, așa o să mă port și eu cu alții”. Dacă copilul a trăit într-o familie unde adulții se încăierau tot timpul, țipau unul la altul, va face același lucru și când se va afla într-un alt mediu. Dacă copilul vizionează frecvent filme violente, își însușește exemplul „supermanului atotbiruitor”, pentru care nu există nici un fel de legi.
- Setea de putere. Copiii cu probleme afective, care s-au învățat să supraviețuiască atacându-i pe toți și încălcând toate regulile, înțeleg deodată că este foarte plăcut să fii șef, să fii puternic, să se teamă toți de tine și să te asculte.
=> Sfat: pentru a lucra cu un asemenea copil trebuie să-ți câștigi autoritate în fața lui. Pentru el au importanță simțul dreptății și puterea. Atunci când autoritatea ta a fost dovedită, trebuie să știi când să-i spui cu fermitate copilului: „Nu îți dau voie să faci asta!”.
Cauza fundamentală a agresivității copilului este necesitatea nesatisfăcută de a fi iubit. (
Psiholog de copii Maria Kalinina)
(
Educarea copilului: sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2013, pp. 97-100)