![]() |
![]() |
|
#1261
|
||||
|
||||
![]()
Cel mândru nu umblă în căi simple și drepte, ci în căi strâmbe, pline de spini și tâlhari. „Certat-ai pe cei mândri: blestemați sunt cei ce se abat de la poruncile Tale” (Psalm 118, 21). Mândria e rătăcire nebună și cea mai mare călcare de lege, iar îngâmfarea se naște din necunoașterea propriei neputințe. Prin nimic altceva nu se cade și nu se greșește, precum prin mândrie; nici îndreptarea inimii nu se face decât prin smerenie și simplitate. Oricând și oriunde s-a întâmplat căderea, înaintea acesteia a stat mândria.
Pentru mândrie a fost alungat Satanail din Cer; prin mândrie fariseul a păgubit toate virtuțile; pentru mândrie, Nabucodonosor a fost lipsit de împărăție și s-a făcut asemenea dobitoacelor și dimpreună cu vitele a mâncat iarbă șapte ani. Și mii și mii de căderi – toate se nasc din mândrie. Așadar, fii mereu smerit și păzit și acoperit de harul lui Dumnezeu, și vei fi fără de prihană – vei petrece fără căderi, fără poticnire. (Sfântul Dimitrie al Rostovului, Alfabetul duhovnicesc, Editura Sophia, București, 2007, p. 73)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1262
|
||||
|
||||
![]()
Intrebare: Un oarecare preot mi-a spus că trebuie să primim lucrurile în mod fatalist, așa cum vin, deoarece nu putem să schimbăm voia lui Dumnezeu. Este corect acest lucru?
Răspuns: Așa a spus acela? Și nu l-ai întrebat atunci el ce motiv mai are de a exista? De ce poartă rasa dacă nu schimbăm prin rugăciune voia lui Dumnezeu? Vai, vai, vai!... Acestea îți dau dureri de cap! Să iei aspirine, nu alta! Roagă-te, iar Hristos vine și ia totul asupra Sa, atunci când, firește, vede că cererea noastră nu intră în opoziție cu interesul nostru duhovnicesc. Nu intră El singur la mijloc. Ca să vezi noblețea lui Dumnezeu, care nu vrea nici ca să atingă liberul nostru arbitru, și nici ca diavolul să se plângă!... (Nikolas A. Zournatzoglou, Mărturii ale închinătorilor. Cuviosul Paisie Aghioriotul. vol II, Editura Egumenița, p. 119)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1263
|
||||
|
||||
![]()
Să faceți multă rugăciune pentru problema trupului. Păcatul acesta intră cu sacul și iese cu acul. E nevoie de pază de peste tot și totdeauna. Și eu aș fi căzut chiar și la vârsta la care mă aflu, dacă, la mărturisire, nu aplicam asprimea și distanța. Harul lui Dumnezeu ne ține. Dacă prindem îndrăzneală, vai nouă!
Aflarea persoanei potrivite pentru căsătorie este problema genunchilor (a rugăciunii și a metaniilor). (Arhimandrit Epifanie Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 127)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1264
|
||||
|
||||
![]()
Uneori, educatorii pot considera agresiv un copil care este pur și simplu activ și încearcă să devină lider într-un joc. De fapt, agresiunea este activitatea al cărei scop este distructiv. Cel mai frecvent, copilul este agresiv din cauza unor probleme psihologice cărora nu poate să le facă față. În spatele comportamentului agresiv se pot afla diferite cauze.
Cauza fundamentală a agresivității copilului este necesitatea nesatisfăcută de a fi iubit. (Psiholog de copii Maria Kalinina) (Educarea copilului: sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2013, pp. 97-100)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1265
|
||||
|
||||
![]()
Si este credința noastră bună și dreaptă și fără prihană și afară de ea nu este alta. Dar credința dreaptă are nevoie și de o viață dreaptă și de fapte vrednice de credință, pentru ca, precum doi boi aleși și de Dumnezeu înjugați, viața să fie în acord cu credința prin care se și ară o arătură purtătoare de viață. Când însă avem credință dreaptă, dar viață întinată, atunci ne asemănăm unui om nebun care a înjugat porcul cu boul și se îndârjește să semene și să are și să se hrănească de aici și să trăiască și să se izbăvească de moarte. Pe unul ca acesta văzându-l cei ce umblă pe calea vieții, oamenii cu frica lui Dumnezeu și îngerii, râzând, vor spune: „Veniți să vedeți un om ciudat tare și nebun, cum a înjugat un bou cu un porc și socotește că va semăna și va ara astfel și va trăi de aici.” Și dacă vor zice către el: „Pentru ce te ostenești în zadar, omule? Pentru ce nu simți ocara și râsetele pe care ți le aduci sieți? Știi că nu se potrivește ca boul să are cu porcul. Căci numai a boului este lucrarea de a trage plugul și a tăia brazdele, a semăna și a ara, iar meșteșugul porcului să râmeze pământul cu botul și să se tăvălească în noroi și, când va fi vremea, să fie înjunghiat cu cuțitul.” Acela însă, în loc să primească cele spuse și să dejuge animalele, ci mai mult râzând și desfătându-se, zice: „Da, da, nu știți voi ce plăcere și ce desfătare îmi stârnește mie acest jug”. Asemenea sunt cei ce unesc o viață întinată și porcească cu dreapta credință și care sunt supuși păcatului. Socotesc plăcere și desfătare păcatul dătător de amarnică osândă. Iar pe cei care îi îndeamnă pe unii ca aceștia la pocăință adeseori îi și dușmănesc sau iau în râs cu ușurătate cele spuse și își bat joc sau nici nu iau aminte deloc la puterea celor spuse.
(Sfântul Neofit Zăvorâtul din Cipru )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1266
|
||||
|
||||
![]()
Inainte de cădere, viața protopărinților în Rai era o plăcere continuă. Nu trebuiau să se împreuneze ca să simtă o plăcere specială. Toată viața lor era o fericire nesfârșită. Relațiile lor, dacă ar fi rămas în Rai, ar fi fost nepătimașe. Însă după cădere, „Adam a cunoscut pe Eva, femeia sa” (Facerea 4, 1). A cunoscut adică ceva nou în relațiile lor. Doar după cădere și de atunci înainte, în relațiile bărbatului cu femeia se instalează desfătarea unei plăceri speciale. De ce, oare? Ca să iubească mai mult bărbatul pe femeia sa și invers? Atunci desfrânații ar trebui să fie soți ideali. Se întâmplă însă exact inversul.
Sau ca să cunoască mai bine dragostea lui Dumnezeu față de om și a omului față de Dumnezeu? Atunci pustnicii și monahii n-ar trebui să aibă nici o idee despre dragostea lui Dumnezeu. Chiar și sfinții căsătoriți ai Bisericii, care cu toții s-au deosebit prin înfrânarea lor, trebuie să fi cunoscut foarte puține lucruri despre dragostea lui Dumnezeu. Se întâmplă deci și aici – exact contrariul. Sau, în cele din urmă, a intrat această plăcere ca să păstreze dragostea între soți? Nu, deoarece în cazul acesta ar fi trebuit ca toți vârstnicii să fi divorțat. Așadar suntem îndrumați la concluzia că Dumnezeu a vrut să lege această relație cu atâta plăcere numai și numai deoarece a unit-o cu facerea de copii, altfel am fi avut de-a face cu o plăcere fără nici un principiu. Trebuie să accentuăm încă și faptul că facerea de copii nu sfințește această plăcere, deoarece atunci ar fi fost îngăduită facerea de copii și în afara căsătoriei. Dimpotrivă, Taina căsătoriei e aceea care sfințește plăcerea pentru facerea de copii. Să nu ne scape faptul că, precum am spus și mai înainte, scopul omului este să se nevoiască să devină sfânt ca Dumnezeu, ca să poată astfel câștiga Împărăția Cerurilor. Prin urmare scopul, și al căsătoriei, la asta se reduce: la mântuirea soților și a fiilor lor, deci nu simplu la facerea de copii, și cu atât mai puțin la desfătarea trupească. Facerea de copii nu este biletul pentru Rai, contribuie însă la dobândirea lui. (Arhimandrit Epifanie I. Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, pp. 137-138)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1267
|
||||
|
||||
![]()
Tot acesta spunea că de va greși omul și va tăgădui, zicând n-am greșit, nu-l mustra. Altminteri, îi tai osârdia. Iar de vei zice lui: nu te mâhni, frate, ci te păzește de acum înainte, îi ridici sufletul spre pocăință. Această îngăduință pentru neputințele omenești o arată cei mai mari asceți ai creștinismului. Nu este nicidecum o aprobare a păcatului, după cum vom vedea, ci doar de judecarea păcatului după măsura celui care îl făptuiește. Aceasta este împlinirea îndemnului Apostolului Pavel de a ne purta sarcinile unul altuia (Galateni 6, 2). Prin aceasta se vede dacă ascetul, fie că este pustnic, fie că-i o simplă țărancă zeloată, se nevoiește corect, dacă nu impune măsura proprie altora, dacă nu-i judecă pe alții de pe culmile asprimii sale. Acești oameni aveau vederea lucrurilor în perspectivă, ei nu judecau pe nimeni la moment. Sfântul Macarie Egipteanul ne îndeamnă: Să nu judecăm pe nimeni, nici pe cei răi și stricați să nu-i criticăm, să-i vedem curați și drepți, așa cum ar trebui să fie și să ne rugãm neîncetat pentru îndreptarea lor, căci încă nu știu ce fac. Așa privește cel curat cu inima pe toți cei din jurul lui. Pentru ochiul curat, toate sunt curate... De multe ori, fără ca noi să știm, în acești oameni aparent stricați în ochii lumii se ascund sfinți de-ai lui Dumnezeu sau viitori sfinți.
A-l judeca pe păcătos raportându-l doar la păcatele sale înseamnă a-L exclude pe Dumnezeu din viața lui. Sfinții arătau întotdeauna atâta îngăduință pentru că vedeau în toate doar un început, un început pe care Dumnezeu, conlucrând cu omul, îl poate desăvârși. A fi sfânt înseamnă a ști să vezi în ce constă acest început în fiecare om și să-l încurajezi, dar mai ales, să fii cu mare băgare de seamă ca să nu-l stingi. (Ierodiacon Savatie Baștovoi )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1268
|
||||
|
||||
![]()
Sfânta Scriptură ne dă despre aceasta încă o dovadă când ne istorisește că Sfinții Apostoli Petru, Iacov și Ioan au recunoscut numaidecât pe Moise și pe Ilie pe muntele Taborului, veniți din cealaltă lume, deși ei nu i-au văzut niciodată, ci doar știau de existența lor. Atunci ei i-au recunoscut desă*vârșit fără a-i confunda cu alții, fără a-i confunda nici între ei, ci i-au numit pe numele lor. Viața sfinților ne arată că ei, necunoscând nicidecum pe oarecare persoane, vedeau, încă la prima întrevedere, starea sufletelor lor, locul pe care îl aveau în societate, viața lor casnică și numeau numele lor, toate acestea fără să le fi cunoscut mai înainte. Totul era pătrunzător simțurilor curățite și toate lucrurile ascunse le erau cunoscute.
Putem așadar înțelege, întemeindu-ne pe măr*turisirea Sfintelor Scripturi, că aceste suflete înzes*trate cu simțuri atât de desăvârșite pe pământ nu vor pierde nicidecum această desăvârșire dincolo de mormânt, ci, dimpotrivă, lucrarea simțirilor va primi o putere nouă după ce sufletul va ieși din acest trup muritor, după cum zice Apostolul Pavel. Așadar, toți cei ce sunt vrednici de viața fericită în Rai se vor vedea și se vor recunoaște unii pe alții. Prin urmare, toți cei ce ne sunt scumpi pe lumea aceasta vor fi recunoscuți de noi și ne vor recunoaște dacă vor moșteni viața veșnică. (Părintele Mitrofan )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1269
|
||||
|
||||
![]()
O tu pierzătorul cel mai rău și dușmanul sufletelor omenești, care născocești orice fărădelege, degeaba mă tulburi neîncetat cu visele din timpul nopții: ba cu cele pline de tristețe, ba cu cele pline de bucurie! Sau crezi că prin ele ademenești sufletul meu și îl determini să fie atent la ele, de parcă ar fi drepte? Piei, ticălosule, piei de la mine împreună cu vicleșugurile tale! Hristos este Mântuitorul meu. El este pentru mine lumina și veselia, lauda și slava și ajutorul nebiruit și zidul cel mai tare împotriva ta. Niciodată nu mă vei face - și spun aceasta nădăjduind în Hristos! - să iau în seamă fandoselile tale de parcă ar fi adevărate. Chiar de la început te-am aflat că tu ești zavistnicul vieții mele, povățuitorul pocit și șarpele urzitor de rele și tot ceea ce e al tău nu e nimic altceva decât o înșelăciune care îndepărtează de Dumnezeu și conduce în iad, chiar dacă uneori tu ai arăta ceva drept. Căci doar nu pentru folosul sufletului apari tu și uneori arăți în vis ceva drept. Așa cum pescarul aruncă undița nu fără gânduri ascunse, cu momeală, așa și tu te străduiești prin acestea să atragi sufletul către marea vrajă și să-l supui cârmuirii tale celei distrugătoare ca astfel să-l înalți în mândrie și să-l bagi cu forța în prăpastia trufiei cea iubită de tine. Sau, arătându-i pe ucigătorii de Hristos că se află în lumină împreună cu Moise, iar pe Hristos împreună cu ucenicii Lui în întunericul adânc, vrei să îl convingi să se unească cu ucigătorii lui Hristos, așa cum ai convins printr-o astfel de vedenie un oarecare călugăr să renunțe la dreapta credință și să primească necredința jidovească, cea urâtă de Dumnezeu.
(Sfântul Maxim Grecul )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1270
|
||||
|
||||
![]()
O dată a venit un grup de credincioși la Părintele Cleopa:
- De unde sunteți voi, mamă? - De la Bârlad. - Ei, tocmai de acolo! Voi știți că de când v-ați pus în gând să veniți la mănăstire, îngerii voștri v-au numărat pașii, bănuții și osteneala voastră? Cu acestea toate îngerii voștri se vor prezenta la dreapta judecată, că acești bănuți nu i-ați cheltuit la discoteci, la cârciumi și la nunți cu lăutari, ci i-ați dăruit lui Hristos! Ei! De-ați vedea îngerii voștri păzitori lângă voi cum sunt, ați muri de bucurie!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|