Citat:
În prealabil postat de catalin2
Chiar in acel pasaj catehismul spune ca atunci cand scrie Duhul Sfant e vorba de har. Harul s-a Pogorat peste Apostoli sub forma unor limbi de foc. Divinitatea in materie este o conceptie prezenta in panteism.
Recitez din catehism: ""Chiar persoana Duhului Sfant e aceea prin care vedem pe Hristos si ne unim cu El?
Nu."
|
Cătăline, greșit. Ai grijă, vrei să devi eretic franco-latin ("romano-catolic") ? Desparți harul de Duhul Sfânt care izvorăște harul ?
Repet: nu avem treabă cum anume ajungem să vedem pe Hristos. Normal că nu prin Persoana Duhului Sfânt vedem pe Persoana Hristos, ci prin harul Duhului Sfânt, care nu vine separat de Duhul Sfânt.
Dar subiectul e cu totul altul: harul ca energie necreată și Duhul Sfânt care izvorăște harul sunt același lucru? Dacă nu sunt același lucru, poate să fie, să vină, să existe, harul fără Duhul Sfânt?
Și-acum subiectul nostru:
Spui că harul s-a pogorât peste Apostoli sub forma limbilor de foc? Asta chiar devine oficial erezie apuseană, împotriva Duhului Sfânt, care contrazice Scriptura. Deci iată ce spune:
1) "Și li s-au arătat, împărțite, limbi ca de foc și au șezut pe fiecare dintre ei. Și s-au umplut toți de Duhul Sfânt" - Faptele Apostolilor 2, 3-4.
Spune acolo clar: s-au umplut de Duhul Sfânt, nu de har. Faptul că Duhul Sfânt nu poate să lucreze în omul limitat, creația mărginită decât prin har, asta-i altceva. Unde este și intră Duhul Sfânt, este și intră harul, adică energia necreată a Duhului Sfânt, cu care El lucrează.
2) "Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu." - Ioan 14, 26.
Deci cine ne învață și ne aduce aminte? Harul? Nu, ci Duhul Sfânt. Normal că nu putem să cuprindem Ființa Duhului Sfânt Dumnezeu care e infinit, dar mai e normal că Duhul Sfânt lucrează asupra omului prin har, altfel omul fiind limitat și fiind creație și creatură, nu Creator, nu poate înțelege nimic fără har, dar harul nu există separat, detașat sau înafara Duhului Sfânt, ci Duhul Sfânt este Cel care lucrează asupra omului și în om, prin harul Său, care-i revelează, care-i explică, îndrumă, arată, pe om, prin har. Le fel obiectele cu care Duhul Sfânt lucrează asupra creației, este prin harul care-l au obiectele, dăruit de Duhul Sfânt care este și în obiecte și în afara lor în același timp, dar în obiecte asupra oamenilor se dăruiește și lucrează prin har.
3) "Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine." - Ioan 15, 26.
Poate Duhul Sfânt să vorbească? Nu, că este Duh. Atunci cum va vorbi și cum vorbește Duhul Sfânt? Cum "Acela", deci Duhul Sfânt, va mărturisi despre Hristos? Prin harul cu care lucrează asupra oamenilor, așa vorbește Duhul Sfânt. Prin revelațiile date Apostolilor și apoi tâlcuirile date Sfinților Părinți, așa vorbește Duhul Sfânt, prin oamenii prin care lucrează, așa învață și mărturisește Duhul Sfânt despre Hristos.
Ia seama ce faci și ce înveți, că te apropii de rătăcire. Iar când mai dai citate din Catehism, dă citatul întreg și fi cu foarte mare trezvie la ce subiecte te referi și cât de mult ți s-a dat să stăpânești învățătura mântuitoare.