Citat:
În prealabil postat de catalin2
Evident ca nu se exclud, asta si inseamna "primus inter pares". Singura problema e ca tu nu intelegi ca tu sustii altceva decat ortodoxia, sustii intelegerea catolica a primatului din primul mileniu, adica cea sustinuta de Papa Nicolae I in timpul Sfantului Fotie cel Mare si cea care a provocat si Schisma de la 1054. Spui ca nu sustii primatul de acum, e evident ca nu sustii toata dogma catolica de acum in privinta primatului (pentru ca s-au mai adaugat si altele), o sustii pe cea din trecut. Adica cea in care erau si Patriarhi, iar Papa spunea ca este conducatorul Patriarhilor si poate interveni in schimbarea lor sau alte lucruri. Tu sustii ca acel canon care reglementeaza relatiile intre mitropolit si episcopi (si intre mitropoliti si patriarh) s-ar aplica si in cazul Patriarhilor. Dar mitropolitii sunt egali cu episcopii, fiind tot episcopi, dar sunt superiori pe linie administrativa episcopilor.
|
Iar incepem. Ma mai repet o data:
Citat:
În prealabil postat de Patrie si Credinta
-nu consider ca protosul, indiferent pe ce scaun sta, ca are jurisdictie universala;
-nu consider ca ceilalti episcopi sunt intr-o relatie de subordonare cu el;
|
Daca mai repeti prostia asta o data, ca eu zic de o relatie de subordonare, si jurisdictie universala, eu spun de acum ca ma retrag, ca in momentul ala e clar ca vorbesc cu peretii.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Asadar, tu sustii ca Patriarhii sunt egali, dar, in acelasi timp, in mod absurd, Patriarhul ecumenic este superior celorlalti Patriarhi. Exact asta sustii tu, dar nu intelegi si discutam degeaba de cateva zile.
|
Primatul nu le ia nimic din plinatatea functiei sau autocefaliei. Tot ce zic e ca in cazuri extreme(conflicte inter-patriarhale, erezie pe fata, alte situatii neprevazute), protosul se poate baga sa judece situatia, de obicei cu alti episcopi, intr-un sinod. Vei putea observa ca asta intra fix in atributiile enumerate in linkul tau.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Tu vrei sa spui ca BOR ar sutine o ratacire, cea care a dus la Schisma, adica primatul acela catolic dinainte de Schisma.
|
Nu, eu zic ca Patriarhia Romaniei este echidistanta in urzeala asta a tronurilor episcopale, intre Kremlin si Constantinopol.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
In niciun caz, nici macar nu stiu daca Patriarhia Ecumenica ar sustine asa ceva, ci niste preorgative (cele mentionate in mesajul dinainte)
|
Asta e singurul lucru pe care il sustin si eu.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Nu stiu daca episcopul il foloseste in acest inteles (pentru ca ai aratat ca nu intelegi ce sustine partea ortodoxa la intalnirea de la Ravenna, de exemplu), sau e interpretarea ta (nedand vreun citat imi ceri sa te cred pe cuvant).
|
https://youtu.be/ViiWV-D2eGI?t=26m9s
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Asta sustine Biserica, ti-am dat ce a sustinut la Ravenna chiar de la un participant. In toate articolele ortodoxe gasesti ce am scris eu.
|
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Dar daca este asa, episcopul Ware este sub jurisdictia Constantinopolului, cunoscut ca avand intelegeri ecumeniste. Iar ortodocsii ar trebui sa se ingrijoreze pentru ca unii (poate si Patriarhia Ecumenica) vor sa adopte invataturi apropiate de cele catolice, doar pentru utopia unirii cu catolicii.
|
Deci Biserica e de acord cu tine, mai putin Constantinopolul, ca-s filo-catolici, Kiril, ca semneaza chestii ecumeniste, etc.. Acum ceva timp ziceai si de ortodocsii americani ca-s infectati de protestantism, deci nu se pun, si tot asa.
Deci da, asta e punctul de vedere al Bisericii, daca excluzi partile din ea care nu zic asta. Ceea ce este o logica circulara fascinanta, dar cum aici suntem ortodocsi, nu membri ai CPSU-ului, in care exista tovarasi adevarati, care ne sustin punctul de vedere, si contra-revolutionari perfizi vanduti imperialistilor, care nu sunt de acord, asta este o prostie.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
In ultima suta de ani Vaticanul a adoptat conceptii ecumeniste (conciliul Vatican II in special), de aceea par diferite. Doar ca aceste conceptii sunt de sorginte protestanta, deci s-au departat de ortodoxie, nu s-au apropiat.
|
Da si nu. Singurul concept teologic cu origini protestante al sinodului(oricat ar tipa altfel unii sedevacantisti) e ideea de "People of God", dezvoltata de teologul luteran Ernst Käsemann.
Iar pana si aia e doar o reluare a unei idei rabinice antice, ca Israelul si cu Torah sunt pre-existente, in esenta.
In rest, celalalt concept este cel de ecclesiologie euharistica, care:
"In Orthodox theology the idea of Eucharistic ecclesiology was first expressed by exiled Russian theologians in opposition to the pretensions of Roman centralism. They affirmed that insofar as it possesses Christ entirely, every Eucharistic community is already, in se, the Church. Consequently, external unity with other communities is not a constitutive element of the Church.
Therefore, they concluded that unity with Rome is not a constitutive element of the Church. Such a unity would be a beautiful thing since it would represent the fullness of Christ to the external world, but it is not essential since nothing would be added to the totality of Christ."
transcriere din italiana a unei cuvantari a Cardinalului Ratzinger despre teologia Vatican II âEuharist, Comuniune si Solidaritateâ 3 martie, 2008.
Care probabil a dus la ideea de Biserici particulare, care in esenta, este un mod catolic de a diferentia fostele episcopii care nu mai sunt un comuniune, si care au sucesiune apostolica, Taine, si toate cele, de alte grupari aparute in urma Reformei. Nu sunt de acord cu asta, dar statutul scaunelor care au pierdut comuniune e un subiect filosofic foarte complex.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Spuneai ca esti de acord cu ce am scris data trecuta, nu se va schimba nimic in urma discutiilor. Chiar daca, prin absurd, catolicii ar adera la intelegerea ortodoxa a primatului ar fi egal cu zero, pentur ca toata invatatura catolica e eronata, trebuia sa schimbe zeci de invataturi.
|
De fapt, sunt 13 puncte diferite.
Iar primatul papal e cel mai mare pas.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Anselm a schimbat toata invatatura catolica imediat dupa schisma.
|
Nu chiar. Cur Deus Homo nu a avut un efect chiar asa mare pe termen scurt, si pe termen lung, opera lui Anselm a avut un efect mai mare asupra Protestantismului. Daca ar fii un teolog pe care ai putea sa dai vina pe schimbarea catolicismului medieval prin influenta sa masiva, ar fii Aquinas cu al lui Summa Theologica.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Nu era nevoie de o avansare a dialogului, am pierdut timpul doar pentru ca tu nu intelegeai ce sustine ortodoxia.
|
Macar acum am recunoscut ca asta nu e un dialog, ci un monolog in care tu nu esti multumit pana cand nu iti impui opinia exacta.