Citat:
În prealabil postat de iuliu46
Pai fiinta e despartita de creatie. De ce nu se poate manifesta iubirea Sa in creatie ? Tu nu intelegi ca acolo unde se spune ca nu poti separa iubirea, caldura si asa mai departe, inseamna ca Dumnezeu nu ramane niciodata fara iubire sau caldura, acestea izvorasc mereu din Dumnezeu fiind calitati sau puteri necreate ale Sale. Dar nu inseamna ca ele se manifesta in creatie cu tot cu persoana divina.:)
|
Care ființă e despărțită de creație? A lui Dumnezeu sau a omului? Ființa lui Dumnezeu, da e despărțită de creație, fiindcă nu poate creația și creatura să cuprindă Creatorul, deci Ființa Domnului nu intră în creație, dar se manifestă în creație prin harul care-l aduce în creație și creatură, harul adus de Ființa lui Dumnezeu în om, fără să se contopească cu omul.
Citat:
În prealabil postat de iuliu46
Parintele Cleopa spune ca " NU Dumnezeu se trimite", adica nu vine El ci trimite harul, Teologul Igor citeste ca Dumnezeu se trimite. 
|
Da, m-am grăbit, Dumnezeu trimite harul, dar nu poți să desparți harul de Duhul Sfânt, nu suntem eretici "romano-catolici".
Părintele Cleopa nu spune că Dumnezeu trimite harul fără Duhul Sfânt.
Și da, ce am spus aici, nu e greșit: Dumnezeu Tatăl se trimite pe Dumnezeu Duhul Sfânt, când intră în oameni, cum spune versetul: "Drept aceea, fraților, căutați șapte bărbați dintre voi, cu nume bun, plini de Duh Sfânt și de înțelepciune" - F.A. 6, 3.
Citat:
În prealabil postat de iuliu46
Uite de aici de pe site :
"Urmand traditia rasariteana Sfantul Grigorie Palama zice : "Intr-adevar, ceea ce nu poate fi vazut de nimeni, fie acela Moise sau Pavel, cel ce s-a inaltat pana la al treilea cer, sau chiar mai presus de Pavel si invrednicit de starea si demnitatea ingereasca sau arhangheleasca - ce poate fi altceva decat fiinta lui Dumnezeu, care nu iese din sine, nu se manifesta si nu se poate vedea nicidecum de nimeni ?". Nici ingerii, deci, nu vad fiinta lui Dumnezeu. Daca in ceea ce constituie natura Lui, Dumnezeu este absolut inaccesibil, atunci cum vom fi dupa cuvantul Sfantului Petru : "Partasi la dumnezeiasca fire ?" (IIPetru I, 4). Sfantul Grigorie Palama afirma ca expresia "Partasi firii dumnezeiesti" are un caracter an*tinomic, care o inrudeste cu dogma Sfintei Treimi. Noi nu putem sa par*ticipam nici la firea si nici la ipostasurile Treimii si totusi suntem chemati sa participam la natura dumnezeiasca."
""Lucrarile lui Dumnezeu coboara la noi, dar fiinta Lui ramane neapropiata" si "Noi din lucrarile Lui spunem ca cunoastem pe Dumnezeul nostru, de fiinta nu pretindem ca ne putem apro*pia. Caci lucrarile Lui coboara la noi, dar fiinta Lui ramane inaccesibila"
""Asadar, zice Palama, iesirile si lucrarile lui Dumnezeu sunt necreate, dar nici una din*tre ele nu este fiinta nici ipostas" !'" ... "Palama arata ca altceva e puterea care se varsa din Duhul Sfant - numita in Noul Tes*tament si duh : "duhul intelepciunii si al intelegerii, duhul sfantului si al puterii, duhul cunostintei si al evlaviei, duhul temerii de Dumnezeu" (Isaia XI, 9) - si altceva este ipostasul Duhului Sfant - prin care omenirea lui Hristos este indumnezeita."
Dar iata ca Igor crede ca ipostasul intra in noi. :)
|
Da, foarte frumos, sunt de acord.
Am spus deja: Ipostasul - Ființa lui Dumnezeu, nu se poate contopi cu omul, cu creația - creatura. Deși Duhul Sfânt intră în om, cum ne arată Scripturile, omul nu poate cuprinde și nu poate înțelege ce este, cât este, de unde este Duhul Sfânt, fiindcă nu poate înțelege ființa lui Dumnezeu, decât prin harul care-l aduce Duhul Sfânt în om, va înțelege, cât îi este omului să înțeleagă de Duhul Sfânt, care este lucrarea Duhului Sfânt în el, prin har.
De aceea noi nu vedem Ființa lui Dumnezeu, fiindcă am vedea ceva limitat, creat, ori Dumnezeu e Creator, nu e creat, dar participăm la natura Dumnezeiască, nu la Ființa lui Dumnezeu, căci prin îndumnezeire, dobândim ce am pierdut prin Adam și Eva, vom fi nu numai chipul ci și asemănarea cu Dumnezeu.
Da, trupul lui Hristos a fost creat, și vedea în natura lui Hristos, un trup muritor pe Sfânta Cruce și apoi înviat, cum toate trupurile vor învia. Și spune Hristos în Firea/Ființa/Ipostasul lui Dumnezeiască: "Vă uitați la Mine și vedeți pe Tatăl" și "Eu și Tatăl, Una suntem", adică chemarea la îndumnezeire a omului, la imitarea și urmarea lui Hristos.
Asta face Duhul Sfânt în om, prin har.
Pot spune fără să greșesc, că harul, fiind necreat, adus de Duhul Sfânt în om, este o formă de comunicare și de rezolvare a problemelor, între Dumnezeu și oameni.