View Single Post
  #937  
Vechi 30.12.2016, 01:41:47
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit continuare ( 2 )

[…] De la cădere încoace, văd o sfâșiere: pot să voiesc ceva pătimaș, care nu face parte din voia lui Dumnezeu și, cum zice Hristos, cela ce nu adună cu Mine, risipește . Și ca să nu risc s-o iau razna, pe o voie care mi se pare bună, verific voința mea, să zicem cu duhovnicul, asta e una din căi, ca să văd dacă e în armonie cu voința lui Dumnezeu, adică dacă e Dumnezeu care voiește în mine sau dacă este o voință… Eu vreau drept, eu vreau să trăiesc, asta vrea și Dumnezeu, dar eu nu știu întotdeauna unde să aflu ceea ce voiesc eu și aici se poate întâmpla o dezbinare și atunci eu vreau să trăiesc, dar, Doamne, ce vreau eu mă va duce unde voi afla viața sau este o rătăcire? Și așa, știind că în păcatul în care trăim, putem să voim diferit de Dumnezeu – și de multe ori o facem – căutăm, dacă Dumnezeu binecuvântează ce vreau eu, adică dacă și El voiește.
Aici aș vrea să zic eu cuvânt despre tăierea voii.
Se trăiește adesea foarte greșit lucrul acesta, ori la nivel disciplinar, ori la nivel sinucigaș. Nu voia mea trebuie s-o tai, că asta ar fi un fel de sinucidere, ci voia mea pătimașă trebuie s-o tai!
Ce este patima? Așa cum buba cancerului face parte din trupul meu, dar nu este trupul meu, așa și patima, deși [pare ca] face parte integrantă din ființa mea, în realitatea dumnezeiască nu este. Pe aia trebuie s-o tăiem cu bisturiul.
Acum întrebarea zice: cum putem ști…? Este imposibil să răspundem în amănunt, fiindcă de fiecare dată, în fiecare viață, în fiecare împrejurare, este o altă experiență. Dar sunt niște lucruri comune tuturor experiențelor. Să luăm momentul de după , când ai hotărât hotărârea cea dreaptă: dacă este de la Dumnezeu întotdeauna vine ca o lumină, ca o ușurare, poate ai trecut un prag greu de trecut, o frică, poate chiar o teroare oarecare, dar, trecând, cum zicea și părintele Sofronie, focul în care ai intrat, în loc să te ardă, te răcorește. Că
asta e caracteristica focului mistuitor, care este Dumnezeu. Te răcorește. Și simți că ăsta este adevărul, simți că te-ai împlinit.
Nu știu, sunt multe posibile mărturii ale alegerii drepte, care vin pe liniile alea, hai să luăm de la Galateni, că cele ale lui Dumnezeu sunt pace, dragoste, bucurie, îndelungă-răbdare…
Multe dintre acestea sau lumea acestor lucruri începe să fie prezentă în tine.
Problema, care cred că este de unde izvorăște întrebarea, este: cum să fac să ajung acolo, să găsesc calea cea bună, mai ales dacă mă angajez pe căi de unde n-o să fie întoarcere? Și aici zic așa: formulă nu există, dar ceva mult mai presus și mai prețios decât o formulă este, iarăși, acest “Doamne…”
Și zic așa: roagă-te lui Dumnezeu în multe feluri și în multe împrejurări ale vieții tale, ori în singurătatea ta, ori în slujbele bisericești, profiți de rugăciunea celor care te înconjoară ca să îți iei avânt… Și când simți momentul – una dintre căi este asta, cea clasică – când simți că a venit momentul du-te la duhovnic, și du-te cu rugăciunea asta. Când te duci la duhovnic să afli voia lui Dumnezeu, să nu te desparți de legătura cu Dumnezeu ca să vorbești cu duhovnicul ca cu un om.
Și ni se zice: atenție nouă, duhovnicilor, nici noi să nu dăm un cuvânt din înțelepciunea noastră sau înțelegerea sau educația noastră teologică sau nici măcar din experiența vieții noastre . La o adică, să facem tabula rasa de toate astea, adică să le dăm deoparte, ca să aflăm în rugăciune voia lui Dumnezeu pentru om. Asta e o mare cultură, iar, cum zice Sfântul Siluan, dacă nu începem să o facem – apropo, nu numai noi, duhovnicii, ci toți, ca să aflăm voia lui Dumnezeu – n-o să ajungem niciodată să o însușim. Deci
noi, duhovnicii, nu trebuie să căutăm cuvânt de la mine, ci cuvântul dumnezeiesc pentru acest suflet, care, uneori, poate să ni se pară paradoxal la început și Domnul să ne dea să-l deslușim.
Iar, tu, cel care asculți, și tu faci tabula rasa , mături total tot ce știi, ce-ai învățat, ce ești, și aici este tot un fel de tăiere a voii , ca să lași loc acelui glas . Amintiți-vă de Sfântul Prooroc Ilie, când s-a dus să se întâlnească cu Dumnezeu, întâi a fost un vânt mare, zicem noi uragan – nu uitați că vânt și duh se confundă în graiul ebraic și în greacă de multe ori, nu că se confundă, dar e același cuvânt – deci acel vânt era un oarecare duh care sfărâma stâncile, care zguduia munții, iar nu în vânt, nu în duhul ăla era Dumnezeu. După vânt, un cutremur; vai, ce impresionează pe om cutremurul, dar nu în cutremur era Dumnezeu. Și proorocul, prooroc fiind, nu s-a cutremurat de cutremur și nu s-a lăsat intimidat de acel duh și de toată urăgăneala lui. Și după cutremur, un foc, dar nici în foc nu era Dumnezeu. Iar după foc, adiere de glas subțire. Și în glasul ăla era Dumnezeu
. Și atunci s-a cutremurat proorocul. Și atunci și-a acoperit fața ca heruvimii din cer și a ieșit la intrarea peșterii, ca să se întâlnească cu Dumnezeul Cel atotputernic, Care a grăit proorocului în adiere de glas subțire
. Tăierea voii este să dăm la o parte uraganele, cutremurele și focurile voinței noastre pătimașe care bântuie, care urlă, care fac toată gălăgia asta, ca să putem auzi adiere de glas subțire, care este semnul Celui atotputernic . Adiere de glas subțire care vine cu căldură, cu duioșie, cu smerenie, cu tot ce însoțește dragostea lui Dumnezeu pentru făptura Lui iubită.
Și atunci în legătură cu Dumnezeu, conștient sau chiar rugându-te la același Doamne, te duci la duhovnic când simți că a venit vremea și-i ceri lui Dumnezeu ca duhovnicul să nu vorbească cuvânt omenesc, ca om, ci Domnul să-ți vorbească prin el. Și atunci, dacă asta ceri lui Dumnezeu, pregătește-te să primești primul cuvânt al duhovnicului. Și această noțiune de
prim cuvânt , ba chiar de prim gând, cum spunea Sfântul Serafim, că primea primul gând care-i venea ca de la Dumnezeu , asta este toată cultura filocalică: a prinde acel prim cuvânt . Deci tu, dacă vrei voia lui Dumnezeu, roagă-te și roagă-te. Continuând să te rogi lui „Doamne… ”, te duci la duhovnic și îi ceri, îi spui în câteva cuvinte problema, esențial , nu intra în amănunte
și așteaptă cuvântul pe care-l ceri încă de la Dumnezeu . Așa cum la telefon nu vorbești cu aparatul pe care-l ții în mână, ci cu altcineva, de la capătul celălalt al firului. Și așteaptă de la Dumnezeu. Și când duhovnicul îți spune cuvântul – iar tu, duhovnicule, să te rogi, ca nu prin neștiința sau din nebăgarea ta de seamă să piară un suflet pentru care Hristos Și-a dat sângele pe cruce; deci să te rogi ; și fie ca Dumnezeu să ne audă cuvintele astea ca rugăciune și să lucreze în noi și tu, cel care ceri, fii cu cea mai mare luare aminte la primul cuvânt și să știi că
Dumnezeu nu este o formulă sau un adevăr obiectiv, un obiect , ci este o Persoană Care Știe că dacă tu vei prinde primul cuvânt și-l vei ține, ți-l va da.
Câteodată, această Taină o trăim ca pe un fel de “kamikazism” , fiindcă parcă ne aruncăm într-un hău. Nu te tulbura și Domnul să te întărească. Cultivă, adică pregătește-te să primești acel prim cuvânt și îți spun lucrul ăsta: nu-l discuta cu duhovnicul, nu te împotrivi, nu-l discuta. Că ăsta este cuvântul tău. Este un dialog tainic între tine și Dumnezeu . Și nu duhovnicul tău îl va înțelege în principiu. Tu îl vei înțelege, e numai pentru tine. Ia-l și zi-i duhovnicului: „Blagosloviți, părinte!” și du-te și încearcă să-l trăiești. Chit că vii a doua oară la duhovnic și-i zici că nu l-ai înțeles sau cine știe ce, dar important e ca primul lucru pe care-l faci este să încerci să îl trăiești sub o formă sau alta, fiindcă ăsta este cuvântul tău, și ori îl înțelegi într-o măsură, ori îl vei înțelege făcându-l, în principiu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote