O predică rostită de Episcopul Augustin ( 7 Ianuarie )
Ieri, iubiții mei, s-a încheiat Dodekaimeronul, care ține de la Nașterea lui Hristos până la Bobotează, exceptând Ajunul Bobotezei. După Dodekaimeron, prima sărbătoare care urmează este Soborul Sfântului Ioan Botezătorul, astăzi.
Sfântul Ioan nu are nevoie de laude omenești. L-a lăudat Însuși Hristos când a spus că, între mulțimile oamenilor care s-au născut până atunci, el este mai presus de toți (vezi, Matei 11, 11). Este mai presus de Noe, de Avraam, de Iacov, de patriarhi, mai presus de toți marii bărbați.
***
2309S-a născut prin minune, din părinți Maica Domnului si Elisabeta purtand in pantecebătrâni, Zaharia și Elisabeta, care era stearpă. Pe cât e cu putință ca dintr-o piatră să răsară o floare, tot așa era cu putință ca din cele dinlăuntru ale Elisabetei să se nască prunc. Embrion încă, el a săltat în pântecele maicii lui, când ea a primit-o pe cea asemenea însărcinată, pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. De atunci era sfințit. Precum unii sunt Iude, copii ai blestemului, din pântecele maicii lor, așa alții sunt binecuvântați din scutecele lor.
Sfanta Elisabeta il lasa pe Sfantul Ioan copil in pustieCând a crescut, n-a rămas în lume; a ieșit afară, s-a dus în pustie la școala marilor bărbați. Acolo a trăit o viață de mustrare a actualei societăți consumiste, a cărei lozincă este: “să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri” (Isaia 22, 13, I Cor. 15, 32). O, voi, care trăiți aiurea, în rătăcire, veniți și vă oglindiți în această oglindă!
911Cum trăia Sfântul Ioan? Hrana lui erau lăcustele (Matei 3, 4), cunoscutele insecte ale din țarini, pe care până astăzi arabii simpli le usucă și le mănâncă. Băutura sa era apa din Iordan. Haina sa era o îmbrăcăminte din păr de cămilă. Patul lui era nisipul de lângă râul. Acoperișul său, stelele cerului. Tovarășii săi, fiarele pustiului, care stăteau înaintea lui ca niște mielușei. Sfințenia – vedeți? – toate le îmblânzește. Și dacă leii și tigrii îl respectau, o femeie l-a sfâșiat – Irodiada. Așadar, acolo trăia, în universitatea tăcerii, unde se edifică marile personalități.
La vârsta maturității a primit poruncă de sus să meargă pe malul Iordanului și acolo să își ridice amvonul. Predica lui termocauteră era o mustrare aspră. Tuna și fulgera. Îi chema pe toți la întoarcerea spre Dumnezeu. Și mii din toate păturile sociale alergau. Era un magnet care-i atrăgea pe toți. Îi sfătuia la pocăință și-i boteza în Iordan.
În mulțimea de oameni a venit și cineva mai deosebit. Oare purta coroană, avea spadă, îl aducea o caleașcă? Nu. Om simplu era. Dar numele lui era “mai presus de orice nume” (Filipeni 2,9). Toate numele se șterg, numele Lui va rămâne: Iisus Hristos! Putea să-și închipuie Ioan că sub chipul smerit al unui sărac nazarinean se ascunde măreția Dumnezeirii? Și totuși, L-a recunoscut. Îi zice Hristos: – Botează-Mă! – Nu se poate; eu sunt un zero înaintea Ta, nu sunt vrednic să Te botez. Hristos însă a insistat și, în sfârșit, a fost botezat. Nu pentru că avea păcate – este fără de păcat – ci pentru a se arăta taina Sfintei Treimi. Și S-a arătat. Prin aceasimg22ta noi ne diferențiem de celelalte religii, chiar monoteiste: acestea îl au pe Allah sau pe oarecare altul. Noi spunem: Un singur Dumnezeu, Trei Persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh; Sfântă Treime, miluiește lumea Ta!
( continuă )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|