![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ieri, iubiții mei, s-a încheiat Dodekaimeronul, care ține de la Nașterea lui Hristos până la Bobotează, exceptând Ajunul Bobotezei. După Dodekaimeron, prima sărbătoare care urmează este Soborul Sfântului Ioan Botezătorul, astăzi.
Sfântul Ioan nu are nevoie de laude omenești. L-a lăudat Însuși Hristos când a spus că, între mulțimile oamenilor care s-au născut până atunci, el este mai presus de toți (vezi, Matei 11, 11). Este mai presus de Noe, de Avraam, de Iacov, de patriarhi, mai presus de toți marii bărbați. *** 2309S-a născut prin minune, din părinți Maica Domnului si Elisabeta purtand in pantecebătrâni, Zaharia și Elisabeta, care era stearpă. Pe cât e cu putință ca dintr-o piatră să răsară o floare, tot așa era cu putință ca din cele dinlăuntru ale Elisabetei să se nască prunc. Embrion încă, el a săltat în pântecele maicii lui, când ea a primit-o pe cea asemenea însărcinată, pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. De atunci era sfințit. Precum unii sunt Iude, copii ai blestemului, din pântecele maicii lor, așa alții sunt binecuvântați din scutecele lor. Sfanta Elisabeta il lasa pe Sfantul Ioan copil in pustieCând a crescut, n-a rămas în lume; a ieșit afară, s-a dus în pustie la școala marilor bărbați. Acolo a trăit o viață de mustrare a actualei societăți consumiste, a cărei lozincă este: “să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri” (Isaia 22, 13, I Cor. 15, 32). O, voi, care trăiți aiurea, în rătăcire, veniți și vă oglindiți în această oglindă! 911Cum trăia Sfântul Ioan? Hrana lui erau lăcustele (Matei 3, 4), cunoscutele insecte ale din țarini, pe care până astăzi arabii simpli le usucă și le mănâncă. Băutura sa era apa din Iordan. Haina sa era o îmbrăcăminte din păr de cămilă. Patul lui era nisipul de lângă râul. Acoperișul său, stelele cerului. Tovarășii săi, fiarele pustiului, care stăteau înaintea lui ca niște mielușei. Sfințenia – vedeți? – toate le îmblânzește. Și dacă leii și tigrii îl respectau, o femeie l-a sfâșiat – Irodiada. Așadar, acolo trăia, în universitatea tăcerii, unde se edifică marile personalități. La vârsta maturității a primit poruncă de sus să meargă pe malul Iordanului și acolo să își ridice amvonul. Predica lui termocauteră era o mustrare aspră. Tuna și fulgera. Îi chema pe toți la întoarcerea spre Dumnezeu. Și mii din toate păturile sociale alergau. Era un magnet care-i atrăgea pe toți. Îi sfătuia la pocăință și-i boteza în Iordan. În mulțimea de oameni a venit și cineva mai deosebit. Oare purta coroană, avea spadă, îl aducea o caleașcă? Nu. Om simplu era. Dar numele lui era “mai presus de orice nume” (Filipeni 2,9). Toate numele se șterg, numele Lui va rămâne: Iisus Hristos! Putea să-și închipuie Ioan că sub chipul smerit al unui sărac nazarinean se ascunde măreția Dumnezeirii? Și totuși, L-a recunoscut. Îi zice Hristos: – Botează-Mă! – Nu se poate; eu sunt un zero înaintea Ta, nu sunt vrednic să Te botez. Hristos însă a insistat și, în sfârșit, a fost botezat. Nu pentru că avea păcate – este fără de păcat – ci pentru a se arăta taina Sfintei Treimi. Și S-a arătat. Prin aceasimg22ta noi ne diferențiem de celelalte religii, chiar monoteiste: acestea îl au pe Allah sau pe oarecare altul. Noi spunem: Un singur Dumnezeu, Trei Persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh; Sfântă Treime, miluiește lumea Ta! ( continuă )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
***editat***
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 07.01.2017 at 02:23:13. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Așadar, Ioan L-a arătat pe Hristos lumii și a spus: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii”. Iată, zice, “Acesta este Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii” (Ioan 1, 29). Ca să înțelegem aceasta, trebuie să ne amintim că evreii, ca să simtă ușurare de păcate, luau un miel, îl duceau la templul lui Solomon și-l ofereau ca jertfă. În clipa în care preotul îl înjunghia, își întindeau mâinile deasupra lui pentru ca păcatele să-i părăsească și să treacă deasupra mielului. Aceasta era o prefigurare, o umbră a marei jertfe pe care avea să o aducă Hristos. Milioane de miei s-au înjunghiat, dar sângele animalelor nu are puterea de “a ierta păcatele” (Matei 9, 6). Doar sângele lui Hristos, a “Mielului lui Dumnezeu“, șterge păcatele. Iată de ce Hristos se numește “Miel”; deoarece, precum mielul nu face nici un rău, așa și Hristos; precum mielul este dus spre junghiere și nu se împotrivește, așa și Hristos; și precum la jertfe “încărcau” păcatele pe cel junghiat, așa și Hristos ridică păcatele noastre ale tuturor. Am simțit-o aceasta? Dacă n-am simțit-o, nu suntem creștini. Nu ne mântuiesc nici lumânările, nici făcliile, nici icoanele și locurile de închinare, nici metaniile și ascezele. Toate acestea nu iartă nici măcar un păcat. Păcatele le iartă doar “Mielul lui Dumnezeu”, precum a spus Ioan. Dacă nu vei crede că sângele lui Hristos, care s-a vărsat pe Golgota, izbăvește, nu te mântuiești.
Închei printr-o pildă. Un pictor vienez a pictat un om pe care l-au prins dușmanii săi și l-au încărcat cu o greutate. I-au pus-o după gât, atât de strâns, încât nu se putea elibera de ea. Era ca și Prometeu în Caucaz. Îi ruga pe alții ca să-l dezlege, dar nimeni nu putea. Atunci, unul i-a spus: Dacă vrei să te eliberezi, urcă pe muntele acela. Acolo vei vedea o cruce cu Cel răstignit. Dacă-L vei ruga cu credință, se va întâmpla minunea. Și, într-adevăr, așa s-a întâmplat; imediat, sarcina lui a căzut, s-a rostogolit în prăpastie, iar el L-a slăvit pe Hristos. Fiecare dintre noi, frații mei, ridică o greutate mai mare decât Olimpul. Doar prin credința în Hristos ne vom izbăvi. Dacă vom crede în El. Nu există altceva în lume. V-o spun eu. De cincizeci de ani predic; dacă n-aș fi crezut, m-aș fi dus să fac orice altceva decât să-mi bat joc de oameni. Cred în Dumnezeu, cred în harul dumnezeiesc, cred în Taine, cred în Sfintele Tradiții. Poate să fie și soarele minciună, și astrele minciună, și noi minciună; Unul singur nu este minciună – Iisus Hristos, pe Care, copii ai elinilor, lăudați-L și preaînălțați-L întru toți vecii. Amin. † Episcopul Augustin
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Idei culese de la predica de azi, cu ocazia sarbatorii Sfintei Familii, hram al bisericii.
Observam ierarhia si ascultarea care exista in cadrul Sfintei Familii. Dumnezeu, prin inger, se adreseaza Sfantului Iosif, capul Sfintei Familii. Acesta asculta neintraziat de o porunca ce era cat se poate de incomoda: sa plece in Egipt. La randul ei, Sfanta Fecioara asculta de sotul ei. Atunci isi fac, in graba bagajele si pleaca tot atunci, in puterea noptii. Vedem ca, prin ascultare fata de sotul ei, locul ei in ierarhie nu este cu nimic atins. Ea este mama lui Isus, si, ca mama, are autoritate fata de El. Cand avea 12 ani, ea este aceea care i se adreseaza, cerand explicatii copilului lor, dupa ce, cautandu-L, il gaseste in Templu. Costatam ca ordinea ierarhica este inversa ordinii in har. In Sfanta Familie, cu cat cineva are mai mult har, cu atat e intr-o pozitie ierarhica mai umila. Astfel, Sfanta Fecioara este mult mai cinstita decat Sfantul Iosif. Pe cea "plina de har", si numai pe ea o socotim deasupra ingerilor. Dar, la randul ei, este infinit depasita de Isus. El, Copilul Dumnezeu, care i-a creat si pe tatal Sau adoptiv, si pe Maica Sa, El, care ii tine in viata, asculta de amandoi. Sa mai observam ca acest lant ierarhic are la baza un lucru: acela ca toti, incepand cu Iosif, asculta de Dumnezeu. Ascultarea de Dumnezeu este ceea ce da legitimitate. Care este reactia Sfintei Fecioare cand acelasi arhanghel, adresandu-i-se ei, ii aduce la cunostinta planul lui Dumnezeu ? Ea accepta, prin "Fiat mihi"-ul ei, reparand neascultarea Evei, care nu daduse intaietate cuvantului lui Dumnezeu, ci cuvantului Sarpelui. Mai departe, Sfanta Fecioara are o nedumerire. Ascultand de Dumnezeu, ea ii cere explicatii. "Cum se va face aceasta ?". Era virgina si virginitatea ei a fost promisa lui Dumnezeu inca de pe cand era copila. In logica umana, ceea ce urma sa se intample era imposibil: "caci nu am cunoscut barbat". Ea nu spune "uite ce e: ce imi cere Dumnezeu nu se poate". Ea nu socoteste ca trimisul lui Dumnezeu se inseala. Ci cauta sa inteleaga ceea ce nu e de inteles si ceea ce nici noi, dupa atatea secole, nu intelegem: misterul Incarnarii. Sarpele actionase invers: el s-a adresat mai intai Evei. Iar Eva, in loc sa il ajute pe sotul ei, potrivit naturii ei, il antreneaza in neascultare. Dumnezeu ii cere explicatii mai intai sefului familiei primordiale. Dar, in urma pacatului, intre ei nu mai domneste coeziunea familiala, ci raspunsul lui Adam este de a da vina pe Eva. In prima familie gasim si prima rasturnare, revolutia primordiala. Aceasta ordine si aceasta ierarhie, in care fiecare are un sef si, la randul lui, are atributii este ceea ce a fost distrus de Revolutie. Caracterul anti-ierarhic este caracteristica tuturor revolutiilor din lume. Este exact ceea ce a refuzat sa faca Isus in misiunea publica a Sa pe pamant, desi cei mai multi asta asteptau de la El. Dezordinea revolutionara duce la o rasturnare a ceea ce era asezat, pentru ca repede sa ajunga la o ordine inversata, data de rasturnarea valorilor, unde a fi deasupra celuilalt nu mai inseamna a-l servi, ci a-i fi despot, in care nimeni, incepand cu seful statului, nu mai asculta de Dumnezeu. Acest spirit anti-ierarhic, acest spirit revolutionar este ceea ce ameninta si Biserica, pe care, totusi, nici portile iadului nu o vor birui. Vedem bine ca multi credinciosi nu mai asculta de preoti si nu mai vad in preoti acei pastori pusi de Dumnzeu ca sa conduca turma lor. La randul lor, preoti se rascoala in contra episcopilor si nu se mai socotesc pe ei insisi ca fiind delegati ai episcopilor lor, si atunci, cu ce legitimitate sa mai ceara ascultare din partea credinciosilor ? Dar si episcopii: vedem bine ca multi dintre ei nu asculta de Papa decat din gura, din moment ce, in atatea cazuri, Papa spune una si episcopii fac alta. Dar daca s-ar intampla ca Papa insusi, uitand ca este vicar al lui Cristos si nu Cristos insusi, ar indrazni sa faca ceea ce nu a primit autoritatea sa faca ? Daca aceeasi neascultare pe care o putem intalni si o intalnim la credinciosi, la preoti, la episcopi, am intalni-o si la acela care nu este subordonat decat lui Dumnezeu ? Sa nu uitam, iubiti credinciosi, ca ceea ce da legitimitate celui ce sa afla deasupra noastra este ascultarea de Dumnezeu. Daca acela nu mai asculta intr-o privinta, nu trebuie ascultat. Cand spun ca nu trebuie ascultat, ma refer la acea privinta, sa ne intelegem. Nu ca nu mai trebuie ascultat in general, fiindca atunci am vorbi despre rasturnare si revolutie. Daca Papa ar spune ca fornicatorii care traiesc in concubinaj nu traiesc in pacat si ca se pot impartasi, inseamna ca nu trebuie ascultat in aceasta privinta si cei care se afla in asemenea trista situatie ar fi bine, pentru viata lor pe pamant si viata viitoare, sa se abtina de la impartasanie. Nu ar insemna ca Papa nu mai este Papa. Dupa cum, daca eu v-as invata ceva contrar a ceea ce invata Dumnezeu si Sfanta Biserica, inseamna ca nu trebuie sa ma ascultati in acea privinta si nu ca nu mai sunt preotul vostru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#5
|
||||
|
||||
|
O idee interesanta si noua (pentru mine) pe care am retinut-o la predica de astazi, care a urmat dupa pericopa privind nunta din Cana Galileii, a fost aceea ca Maica Domnului este de doua ori de Dumnezeu nascatoare. De curand, cu ocazia Liturghiilor din preajma Craciunului, am vazut ca L-a nascut pe Pruncul adorabil. Astazi am vazut ca a avut rolul cheie in inceputul misiunii publice a Lui. Planul lui Dumnezeu va fi fost altul, sau cel putin etapizat altfel. Dar, intre ce spune El "femeie, ceasul Meu nu a sosit inca" si ce spune ea slujitorilor "faceti tot ce va va spune" Fiul lui Dumnezeu si al Omului isi schimba gandul.
Aceasta dubla calitate de Theotokos a Pruncului aproape ignorat in iesle si a Unsului in misiunea Lui regala este, poate, o speculatie teologica a parintelui. Nu mai putin, astfel de ganduri frumoase dau farmec si prospetime unei omilii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Duminica a 32‑a după Rusalii
(a lui Zaheu) Luca 19, 1‑10 În vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon și, iată, un om bogat cu numele Zaheu, care era mai‑mare peste vameși, căuta să vadă cine este Iisus, dar nu putea de mulțime, pentru că era mic de statură. Și alergând el înainte, s‑a suit într‑un sicomor ca să‑L vadă, căci pe acolo avea să treacă. Și când a sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis către el: Zahee, coboară‑te degrabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta. Și a coborât degrabă și L‑a primit, bucurându‑se. Și, văzând, toți murmurau, zicând că a intrat să găzduiască la un om păcătos. Iar Zaheu, stând înaintea Domnului, I‑a zis: Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. Și a zis către el Iisus: Astăzi s‑a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut. Toate pildele și faptele Mântuitorului Iisus Hristos au fost redate în Evanghelii cu un scop anume, sesizabil fără mare greutate. În „cazul Zaheu”, ca să ni se dea un exemplu concret și fericit de convertire la Hristos. Mai adânc, să observăm comportamentul cuiva înainte de a‑L cunoaște pe Hristos și, mai ales, după ce L‑a cunoscut. Altfel spus, cum se manifestă viața omului fără Evanghelie și - în contrast - viața armonizată cu Evanghelia. Trei etape semnificative Potrivit textului Sfintei Evanghelii de azi, se conturează trei etape sau faze în comportamentul lui Zaheu: prima, înainte de a‑L întâlni pe Hristos; a doua, în ziua întâlnirii; a treia, după întâlnirea cu El. Înainte de a‑L întâlni pe Hristos, vedem un Zaheu fără comportament evanghelic, în profesia lui de vameș, angajat zelos al asupritorilor romani. Desigur, profesia în sine era necesară: trebuia s‑o exercite cineva, ca pe o îndeletnicire administrativă firească. Maniera în care‑o îndeplinea, însă, era incorectă, fiindu‑ne dat să vedem în el un slujbaș avar, nedrept, nemilos, asupritor, cum erau îndeobște vameșii, fapt pentru care erau detestați de conaționali. Comparabil, din păcate, cu unii bancheri de azi, care „umflă” dobânzile după bunul lor plac, împovărând mii sau poate milioane de nefericiți datornici. În ziua întâlnirii cu Hristos vedem un Zaheu deosebit de receptiv. Se observă acest detaliu din dorința lui de a‑L vedea neapărat, fapt pentru care se urcă într‑un sicomor, arbore specific Țării Sfinte și unor țări din Africa. Întrucât în anumite ediții ale Scripturii și ale Evangheliei apare cuvântul „dud”, socotim util să facem câteva precizări. De*sigur, e vorba de o chestiune secundară, comparativ cu mesajul prioritar al Evangheliei de azi, dar semnificativă, totuși, pentru uniformitate biblică și liturgică. În textele clasice întâlnim expresiile „ἀνέβη ἐπὶ συκομορέαν” (NT gr.) și „ascendit in arborem sycomorum” (Vulgata). Cuvântul „sicomor” apare, de asemenea, în cele mai vechi traduceri românești, Noul Testament de la Bălgrad (1648) și Biblia lui Șerban (1688), dar și în ultimele ediții sinodale, inclusiv în cea jubiliară, diortosită de IPS Bartolomeu Anania. Remarcabile sunt, apoi, edițiile engleză și franceză, ambele folosind termenul sycomore. Nu același lucru se întâmplă în traducerea făcută de Luther, unde ne apare cuvântul Maulbeerbaum (de la Maulbeeren - dud). De aici s‑a inspirat, probabil, Cornilescu, în traducerea căruia apare aceeași greșeală (dud). Pășind mai departe în observarea schimbării lui Zaheu, remarcăm și faptul că el a fost deosebit de receptiv și la cuvintele lui Iisus: „Coboară‑te…, astăzi voi să rămân în casa ta!”. Iar Zaheu, ne spune Evanghelistul, „L‑a primit cu bucurie…”. Altul ar fi zis, poate: „De ce să cobor? Vezi‑ți de drum! Am treabă, am o funcție importantă, sunt mai‑marele vameșilor!” După întâlnirea cu Hristos, Zaheu devine alt om: împarte averea săracilor și se dedică slujirii evanghelice. Tradiția ne spune că l‑a însoțit pe Petru în câteva misiuni și că a fost așezat episcop în Cezareea Palestinei. Biserica îl pomenește (și) în ziua de 20 aprilie. Observăm cu bucurie, astfel, cum Zaheu și‑a armonizat cu învățăturile evanghelice viața ce i‑a mai rămas de trăit pe pământ. Și iată că la numele lui frumos („zakkai” în ebraică înseamnă „curat”, „pur”) și‑a adăugat faptele lui frumoase și pilduitoare. De la pilda lui Zaheu la reflecția asupra propriei viețuiri În calitate de membri ai Bisericii, noi ne situăm, în mod firesc, la punctul al treilea al etapelor descrise mai înainte. Suntem botezați, suntem creștini, suntem în Biserică. De aceea, să luăm aminte și la un cuvânt auzit din Apostolul citit azi: „Nu fi nepăsător față de harul care este în tine...” (I Timotei 4, 14). Dar să ne și întrebăm cu sincer curaj: viețuim cu adevărat în armonie cu învățăturile evanghelice? Iar pentru a face această „confruntare” dintre preceptele Scripturii și viața noastră este necesar să cunoaștem aceste precepte, a*min**tindu‑ne și azi folosul uriaș pe care‑l avem străduindu‑ne să citim Scriptura, în general, și Sfintele Evanghelii, în mod special. Ar fi dureros și tragic să plecăm din viața pământească fără să fi citit integral Sfânta Scriptură, măcar o dată! Trebuie să știm, de altfel, că în Sfintele Evanghelii (dar și în celelalte scrieri ale Noului și Vechiului Testament) avem răspunsuri la toate dilemele și problemele noastre, legate fie de familie (căsnicie, în special), fie de serviciu, fie de semeni, în general. Dacă ar veni cineva să întrebe, de pildă, „cum să procedez cu dușmanii/vrăjmașii mei?”, răspunsul ni‑l dă Mântuitorul, în consemnarea lui Matei Evanghelistul: „Iar Eu zic vouă: iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați‑vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc…” (5, 44). O bună soluție ne oferă și Sfântul Apostol Pavel: „Dacă vrăjmașul tău este flămând, dă‑i de mâncare; dacă îi este sete, dă‑i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui…” (Romani 12, 20). Sau la întrebarea „ce scrie despre muncă?”, avem lămuriri cel puțin în două locuri: „Vrednic este lucrătorul de plata sa” (Luca 10, 7); „Dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce!” (II Tesaloniceni 3, 10). Sau la întrebarea foarte apropiată temei noastre, „cum se poate armoniza viața de familie cu Evanghelia?”, avem un excelent răspuns‑sinteză la Sfântul Apostol Pavel: „Femeilor, supuneți‑vă bărbaților voștri, precum se cuvine, în Domnul. Bărbaților, iubiți pe femeile voastre și nu fiți aspri cu ele. Copiilor, ascultați pe părinții voștri întru toate, căci aceasta este bine‑plăcut Domnului. Părinților, nu ațâțați la mânie pe copiii voștri, ca să nu se deznădăjduiască. Slugilor, ascultați întru toate pe stăpânii voștri cei trupești, nu slujind numai când sunt cu ochii pe voi, ca cei ce caută să placă oamenilor, ci în curăția inimii, temându‑vă de Domnul. Orice ați face, lucrați din toată inima, ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni…” (Coloseni 3, 18‑23). Concluzia se desprinde de la sine Omul aflat în armonie cu Evanghelia devine smerit, conștiincios, harnic, fidel în căsnicie, darnic, nebețiv, înțelept, împăciuitor și bun. În contrast, cel nereceptiv la învățăturile evanghelice riscă să rămână (ori să ajungă) egoist, lacom, mândru, infidel, desfrânat, delăsător, leneș, certăreț, zgârcit și rău. Noi să ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos să ne ajute ca toată viața noastră, oriunde ne‑am afla, în familie, la locul de muncă, între semeni, peste tot, să se desfășoareîn armonie cu Evanghelia Sa. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Predica de azi, centrata pe pericopa minunii asupra naturii infatisata in Matei 8:23 sqq prin care Domnul nostru "a certat vanturile si marea si s-a facut liniste deplina" a subliniat cateva lucruri de care bine este sa tinem seama. In timpul acelei primejdii, cand Corabia ucenicilor era amenintata de furtuna si valuri, Isus dormea. Speriati, Apostolii vin si ii spun: "Doamne mantuieste-ne, ca pierim".
Asa se intampla cand nu cerem nimic lui Dumnezeu. Dumnezeu doarme. Iar somnul lui Dumnezeu este asociat cu furtuna, valuri, pericol. Mai departe, Isus, trezindu-Se, spune: "De ce va este frica, oameni cu putina credinta ?". Nu spune "necredinciosilor", fiindca Apostolii credeau, dar credinta lor era "putina". Insuficienta. Insuficienta credintei este ceea ce declanseaza frica. Asa suntem si noi. Ne este frica de furtunile vietii noastre. Si atunci, printr-un reflex salutar, Apostolii il trezesc pe Domnul cu rugaciunea: "Mantuieste-ne, ca pierim!". Mai departe, vedem ca "sculandu-Se, a certat vanturile si marea". Face acest lucru ca reactie la rugaciunile celor care Il urmeaza. Fiindca scrie mai sus "intrand El in corabie, ucenicii Lui L-au urmat".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Predica despre iertare | Ioana Amariucai | Intrebari utilizatori | 4 | 29.06.2012 12:08:05 |
| o predica frumoasa | marius.b. | Generalitati | 1 | 01.08.2011 00:18:41 |
| Predica de pe Munte | catalinabalhui | Din Noul Testament | 1 | 17.03.2009 17:58:46 |
| Predica | Hartford | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 06.02.2008 13:14:30 |
|
|