《continuare 》
Numai așa putem înțelege cât de important este postul, cât de mult îl poate apropia pe om de Dumnezeu, cât de mare este valoarea lui spirituală. Câtă vreme nu îl practică, societatea contemporană nici nu îi va pricepe rostul și folosul. Nici nu se poate vorbi de „performanțe spirituale” sau de „vârfuri duhovnicești” fără o lucrare serioasă și responsabilă (înrădăcinată adânc în Sfânta Tradiție a Bisericii și întemeiată neclintit pe învățăturile Sfintei Scripturi) a postului și a rugăciunii. Lăsându-ne mânați de simpla curiozitate iscoditoare și purtați de vinovate închipuiri trufașe, încercând tot felul de „tehnici” și „metode” (una mai „mântuitoare” decât alta !), ne-am putea trezi vreodată străini de adevărata Ortodoxie chiar în inima ei... Deosebirea capitală dintre un creștin-ortodox practicant și unul doar „informat” este deosebirea dintre adăparea setei cu un pahar de apă rece, respectiv cu desenul unui asemenea pahar. Noi, cei de astăzi, tindem să ne asemănăm din ce în ce mai mult celui care se străduie să-și potolească arșița cu desenul unui pahar plin cu apă. Ar fi mai bine să urmăm exemplul Psalmistului: „În ce chip dorește cerbul izvoarele apelor, așa Te dorește sufletul meu pe Tine, Dumnezeule” (Ps. 41, 1), „Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: Pentru ce iei legământul Meu în gura ta? De vedeai furul, alergai cu el și cu cel desfrânat partea ta puneai. Ai cugetat fărădelegea, că voi fi asemenea ție” (Ps. 49, 17-22), „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața” (In. 14, 6). Nu degeaba scrie Sfântul Isaac Sirul: „Nevoința și lucrarea tinereții sunt odihna și folosul bătrâneții” și „adu-ți aminte tu de Dumnezeu pe timp de pace, pentru ca Dumnezeu să Își aducă aminte El de tine la vreme de război!” („Filocalia”, vol. 10)
Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|