Se întâlnesc diferite ispite. Vă voi da un exemplu: O creștină, o doamnă foarte temperamentală, evreică, s-a întors la credință , a venit la biserică mulți ani; în decursul acestor ani, a încercat să o întoarcă la credință și pe sora sa. Numai că sora nici în ruptul capului nu dorea să se boteze. Și cu toate că ea atâția ani a încercat să o convingă, să o înduplece, să îi explice, să îi dea cărți, sora mereu se împotrivea cu mânie la toate aceste propuneri, nedorind să se creștineze. Și iată că aceasta din urmă s-a îmbolnăvit grav, iar sora creștină a venit la spital să o cerceteze. Acolo a sfătuit-o: „Vezi în ce stare te afli? Poate că vei muri curând, botează-te!”. Fără nici un rezultat, însă. În cele din urmă, sora bolnavă și-a pierdut cunoștința.
Sora creștină a hotărât că acum nu o mai poate împiedica nimic ca să o creștineze. Și a început să sune, să întrebe diverși duhovnici și chiar episcopi cum ar trebui să procedeze (căci ea avea relații foarte mari). Unii spuneau: „Nu, nu se poate, cum să o creștinezi dacă nu vrea?”. Alții erau de altă părere însă: „Încearcă!”. Și, neauzind ceva care să o convingă, îndrăzneața creștină a reușit să o boteze pe sora ei aflată pe patul de moarte. Aceasta nu și-a mai revenit însă în simțire mai înainte de moarte. A murit, prin urmare, „creștină” și putea fi prohodită . Oare cel mai important lucru pentru noi este ca omul „să fie prohodit”?
Cu toată stima mea către creștina despre care am povestit, eu i-am spus că un astfel de mod de a acționa este absolut nepermis. O asemenea silire a conștiinței omului peste voia lui noi nu putem să o săvârșim. Toate cazurile asemănătoare sunt, bineînțeles, nevalide, iar eu nu m-am lăsat convins să recunosc un astfel de om ca fiind creștin. Dacă îl recunoaștem ca fiind creștin, înseamnă că noi credem într-un fel de magie ortodoxă. Înseamnă că nu înțelegem ce este Taina Ortodoxă .
Este adevărat, acțiunea sa a fost dictată de
dragoste ; ea se îndreptățea că sora ei necredincioasă a fost botezată cu credința și dragostea ei, a celei care a crezut. Însă în acest caz, o astfel de „înlocuire” este cu neputință. Dacă cea aflată pe patul de moarte ar fi încuviințat câtuși de puțin, dacă ar fi spus doar: „Da, cred, botezați-mă!” înainte de a-și pierde cunoștința, atunci s-ar fi putut face una ca aceasta, însă ea nici măcar o dată nu a răspuns cu „Da!” la mulțimea rugăminților surorii sale creștine.
Tot astfel nu putem să împărtășim nici pe omul care nu și-a mărturisit credința.
( Protoiereu Vladimir Vorobiev , Duhovnicul și ucenicul , Editura Sophia, București, 2009, pp. 108-109)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|