Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.05.2017, 01:15:42
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Se întâlnesc diferite ispite. Vă voi da un exemplu: O creștină, o doamnă foarte temperamentală, evreică, s-a întors la credință , a venit la biserică mulți ani; în decursul acestor ani, a încercat să o întoarcă la credință și pe sora sa. Numai că sora nici în ruptul capului nu dorea să se boteze. Și cu toate că ea atâția ani a încercat să o convingă, să o înduplece, să îi explice, să îi dea cărți, sora mereu se împotrivea cu mânie la toate aceste propuneri, nedorind să se creștineze. Și iată că aceasta din urmă s-a îmbolnăvit grav, iar sora creștină a venit la spital să o cerceteze. Acolo a sfătuit-o: „Vezi în ce stare te afli? Poate că vei muri curând, botează-te!”. Fără nici un rezultat, însă. În cele din urmă, sora bolnavă și-a pierdut cunoștința.
Sora creștină a hotărât că acum nu o mai poate împiedica nimic ca să o creștineze. Și a început să sune, să întrebe diverși duhovnici și chiar episcopi cum ar trebui să procedeze (căci ea avea relații foarte mari). Unii spuneau: „Nu, nu se poate, cum să o creștinezi dacă nu vrea?”. Alții erau de altă părere însă: „Încearcă!”. Și, neauzind ceva care să o convingă, îndrăzneața creștină a reușit să o boteze pe sora ei aflată pe patul de moarte. Aceasta nu și-a mai revenit însă în simțire mai înainte de moarte. A murit, prin urmare, „creștină” și putea fi prohodită . Oare cel mai important lucru pentru noi este ca omul „să fie prohodit”?
Cu toată stima mea către creștina despre care am povestit, eu i-am spus că un astfel de mod de a acționa este absolut nepermis. O asemenea silire a conștiinței omului peste voia lui noi nu putem să o săvârșim. Toate cazurile asemănătoare sunt, bineînțeles, nevalide, iar eu nu m-am lăsat convins să recunosc un astfel de om ca fiind creștin. Dacă îl recunoaștem ca fiind creștin, înseamnă că noi credem într-un fel de magie ortodoxă. Înseamnă că nu înțelegem ce este Taina Ortodoxă .
Este adevărat, acțiunea sa a fost dictată de
dragoste ; ea se îndreptățea că sora ei necredincioasă a fost botezată cu credința și dragostea ei, a celei care a crezut. Însă în acest caz, o astfel de „înlocuire” este cu neputință. Dacă cea aflată pe patul de moarte ar fi încuviințat câtuși de puțin, dacă ar fi spus doar: „Da, cred, botezați-mă!” înainte de a-și pierde cunoștința, atunci s-ar fi putut face una ca aceasta, însă ea nici măcar o dată nu a răspuns cu „Da!” la mulțimea rugăminților surorii sale creștine.
Tot astfel nu putem să împărtășim nici pe omul care nu și-a mărturisit credința.
( Protoiereu Vladimir Vorobiev , Duhovnicul și ucenicul , Editura Sophia, București, 2009, pp. 108-109)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.05.2017, 00:13:41
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Să ne asemănăm, iubiților întru Hristos fiii mei, în această nejudecare, în această dragoste adevărată pentru aproapele nostru, oamenilor sfinți. Să ne străduim să nu observăm și nici chiar să nu cunoaștem greșelile celor de aproape ai noștri și întotdeauna să recunoaștem doar păcatele proprii.
Fie ca una din cele mai iubite și permanente rugăciuni ale noastre să fie: „Așa, Doamne împărate, dăruiește-mi ca să-mi văd greșelile mele” (Rugăcinea Sfântului Efrem Sirul). Să facem legământ cu Domnul nostru Iisus Hristos, să iertăm din toată inima toate supărările ce ne-au fost pricinuite din partea apropiaților noștri și niciodată să nu judecăm pe nimeni. Și dintr-o dată vom simți în inima noastră pacea lui Hristos și bucuria Lui. Îi vom fi dragi Lui, ca cei mai iubiți și prețuiți copii ai Lui. Pentru această iubire față de aproapele nostru, Domnul va revărsa peste noi toată dragostea și milostivirea Lui cea nespusă.
( Sfântul Ierarh Serafim (Sobolev) Făcătorul de minuni din Sofia )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.05.2017, 19:50:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Trebuie să remarcăm, înainte de orice, că a merge după Mântuitorul, adică a-I urma învățăturile, e la voia noastr ă. E la voia noastră să ne ducem la întâlnirea cu El , sau să ne vedem de treburile noastre. Suntem liberi. E marele privilegiu care ne-a fost dat la creație. E marea taină a lumii oamenilor.
Ea, lumea oamenilor, poate chiar să-și imagineze că e autonomă, că a părut de la sine, și că poate să se organizeze în mod liber, după legi pe care și le creează ea însăși. Cred că Dumnezeu a găsit în acordarea libertății forma ideală a unei omeniri care să se simtă demnă și independentă, până la riscul de a se priva chiar de El.
Cum am spus, Dumnezeu are un punct de vedere cu privire la aceasta, dar a socotit mai importanță libertatea oamenilor. Tuturor le-a pus la îndemână însă pe lângă libertate, și mijloacele care să-i orienteze în opțiunile libertății. Așadar, ceea ce vrem noi să reținem acum, în chip deosebit, e acest: „De voiește cineva“, adică faptul că ne dă libertatea de a-L urma sau nu.
( Mitropolitul Antonie Plămădeală )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 31.05.2017, 23:52:42
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Despre anumite rânduieli utile tuturor :)

Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula :
Perioadele de timp din anul bisericesc cuprinse între Înviere (Paști) și Rusalii și între Crăciun și Bobotează sunt intervale în care nu se fac metanii, îngenuncheri și acte de pocăință, pentru a ne încadra în atmosfera de bucurie cauzată de sărbătorile creștine pe care le prăznuim în aceste perioade.
Această rânduială este respectată de toată lumea sau de toți credincioșii care participă la săvârșirea cultului divin public, inclusiv de clerul slujitor.
Ceea ce ne interesează aici este un moment din timpul Sfintei Liturghii, la care slujitorii, respectând practica dintotdeauna a Bisericii și indicațiile tipiconale din Liturghier, îngenunchează. Este vorba de momentul imediat următor rostirii epiclezei, sfințirii și transformării pâinii și a vinului în Trupul și Sângele Mântuitorului. După rânduiala corectă din Liturghier, după ce preotul sau episcopul rostește epicleza și cele două scurte rugăciuni pentru cei care se vor împărtăși și pentru diverse categorii de răposați, `preotul și diaconul cad în genunchi, căutând spre dumnezeiescul Trup și Sânge al Domnului” (vezi Liturghier, Ed. IBMBOR, București, 2000, p. 165). De fapt, fiecare îi pomenește pe cei dragi ai săi, vii și adormiți).
În perioadele Paști - Rusalii și Crăciun - Bobotează, când pentru toți se aplică dispozițiile canoanelor: 20 al Sinodului I Ecumenic, 66 al Sinodului Trulan, 15 al Sfântului Petru al Alexandriei și 91 al Sfântului Vasile cel Mare, care interzic îngenuncherea și metaniile atât pentru preot, cât și pentru credincioși, în zi de duminică, și ale canoanelor 20 al Sinodului I Ecumenic și 91 al Sfântului cel Mare, care interzic același lucru, între Paști și Rusalii, întâlnim două atitudini din partea slujitorilor bisericești. Unii nu îngenunchează în aceste două perioade, după epicleză, spunând că se încadrează în dispoziția prescrisă de canoane, că în această perioadă nu se îngenunchează și nu se fac metanii, rămânând în picioare. Alții îngenunchează ca la fiecare Liturghie și fac pomenirile necesare.
Care este poziția sau atitudinea corectă a slujitorilor?
Atitudinea corectă este aceea de a îngenunchea, după rostirea epiclezei. De ce? Pentru că îngenuncherea în fața misterului Liturghiei, a Trupului și a Sângelui Domnului se deosebește de actul liturgic al metaniei și al închinării obișnuite. Sensul îngenuncherii de după epicleză nu este penitențial, de recunoaștere a păcătoșeniei și a nimicniciei noastre. El este un semn de copleșire în fața misterului liturgic, de extaz, și nu de pocăință. Este, dacă vrem, și un act de pocăință, pentru că slujitorul mereu se consideră nevrednic de înalta slujire sacerdotală, este și un act de smerenie, pentru că numai în această stare ne putem prezenta în fața lui Dumnezeu, dar este mai ales un act de adorație, de recunoaștere a nevredniciei noastre, de preamărire a lui Dumnezeu.
Misterul liturgic nu-l trăiește oricine și nu putem rămâne indiferenți în fața lui. De aceea îngenunchem aproape automat și nu putem înțelege nicidecum atitudinea slujitorilor care rămân indiferenți în acest moment, invocând prevederile canonice care spun că în această perioadă nu se îngenunchează, nici nu se fac metanii.
Deosebirea de atitudini a slujitorilor bisericești provine și din faptul cum înțeleg canoanele și le aplică. Unul este actul de penitență sau de pocăință pe care-l întrerupem, după cum precizează canoanele, și altul cel de adorare și de recunoaștere a măreției lui Dumnezeu. Aici ne comportăm după cum ne dictează momentul, în cazurile celelalte, respectăm canoanele și normele bisericești. Îngenuncherea, metaniile sunt acte de penitență, de ispășire a păcatelor, dar ele pot fi și semne de respect, evlavie și bună-cuviință. Ca acte de cult și penitență, ele pot fi reglate de canoane și nu se justifică în perioadele de bucurie ale Bisericii, dar ca semne de evlavie și respect față de Dumnezeu, de Maica Domnului și de sfinți, ele sunt îngăduite și recomandate oricând. Este de preferat să facem metanii și închinăciuni, chiar în afara rânduielilor canonice, decât să nu știm să ne închinăm sau să facem metanii. Un credincios adevărat se cunoaște și după cum se închină și face metanii. Cu atât mai mult, metaniile și îngenuncherile sunt necesare preotului, ca om al rugăciunii prin excelență.
De aceea vedem că aceia care s-au ocupat de ediția Liturghierului din 2012 s-au grăbit când au introdus în textul lui nota: „Potrivit tradiției Bisericii, de la Învierea Domnului și până la Rusalii, precum și în perioada 25 decembrie - 6 ianuarie, preotul și diaconul nu vor îngenunchea la acest moment, ci vor face doar închinăciuni până la pământ” (Liturghier, Ed. IBMBOR, București, 2012, p. 255). Pe ce se bazează această observație? Din canoane nu putem deduce așa ceva, iar tipicele nu fac această precizare. Când spunem `conform Tradiției”, este o exprimare prea generală și nesigură. Când introducem o rubrică sau o observație nouă trebuie să avem temeiuri convingătoare. Până la această ediție (2012), Liturghierele nu prevăd așa ceva. Oare să nu fi știut diortositorii, care erau cunoscători desăvârșiți ai rânduielilor tipiconale, că există asemenea dispoziții? Și chiar dacă vor fi știut că există asemenea dispoziții, nu le-au trecut în Liturghier pentru simplul motiv că misterul liturgic rămâne același în toate zilele anului liturgic și că în fața lui nu putem decât să cădem în genunchi, în sensul de respect, admirație și preamărire a lui Dumnezeu. Nu este de conceput ca un slujitor al Sfântului Altar să rămână în picioare în acest moment, invocând dispozițiile canoanelor.
Unul este actul și gestul de pocăință pe care îl fac atât credincioșii, cât și clericii prin metanii și închinăciuni, și altul este actul de smerenie, admirație, uimire și respect față de misterul liturgic. A evita metaniile sau îngenuncherile poate fi interpretat ca o formă de secularizare care își face simțită prezența și în slujirea liturgică. Mai degrabă să prisosească metaniile și îngenuncherile decât să lipsească din viața și practica unui slujitor al Bisericii.
De aceea socotesc, în încheiere, că îngenuncherea după rostirea epiclezei este un lucru absolut normal și necesar în perioada Paști - Rusalii și Crăciun - Bobotează pentru toți slujitorii bisericești, ca semn de smerenie, respect, admirație și uimire față de misterul liturgic, iar nu act de penitență sau de pocăință.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 01.06.2017, 22:20:04
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Zice gheronda Iustin Popovici în stilul său caracteristic: „Viața creștinului constituie o luptă continuă, o luptă a hristosificării, a theanthropizării. În ce constă aceasta? În faptul de a fi Hristos înlăuntrul tău nu numai ca adevăr viu și dreptate vie și iubire vie, nu numai în faptul de a trăi înlăuntrul tău adevărurile Lui și să crească și să se înmulțească, ci în faptul de a fi El Însuși înlăuntrul tău cu deplinătatea ipostasului Lui teandric, în faptul de a fi chipul Lui mai presus de tot ceea ce ai și de a fi El înlăuntrul a ceea ce ești. Și cum ia formă forma lui Hristos înlăuntrul nostru? Prin Sfintele Taine și prin sfintele virtuți”. Așa este. Aceasta este singura Cale: Formarea lui Hristos înlăuntrul nostru. Altminteri, ne vom chinui noi înșine și îi vom chinui și pe cei din jurul nostru.
Suntem creștini în măsura în care aparținem lui Hristos . Suntem astfel o singură familie în Hristos. Suntem frați egali între noi. Este cu neputință să aparțină cineva lui Hristos și să trăiască fără frații Lui și să nu trăiască împreună cu toți sfinții și să nu gândească precum toți aceia. Creștinii care trăiesc după Evanghelie se hristosifică, devin mădulare vii ale trupului bisericesc. Biserica este trupul lui Hristos cel viu. Biserica nu este un organism omenesc, o organizație lumească sau adunare religioasă, ci o comuniune a persoanelor în Hristos, legate între ele prin sfânta dragoste, astfel încât să formeze un singur trup, un singur suflet și o singură inimă.
Una, sfântă Biserică ortodoxă a lui Hristos este spațiul descoperirii tainelor lui Dumnezeu, locul unde locuiește pliroma, deplinătatea dumnezeirii și unde îl umple de har pe omul luptător. Este laboratorul făcător de minuni care preface, replăsmuiește, înnoiește și renaște pe cei răi în buni, pe păcătoși în drepți și pe nelegiuiți în cuvioși.
Harul lui Hristos îl înzestrează pe om cu har, îl sfințește, îl mântuiește și îl izbăvește. Fiecare membru al Bisericii trăiește prin harul lui Hristos . Faptul de a fi cineva mădular al Bisericii înseamnă să trăiască neîncetat harul Sfintelor Taine și al dumnezeieștilor virtuți. Hristosificarea este scopul vieții fiecărui credincios înlăuntrul Bisericii. Și aceasta constituie o necesitate profundă a sufletului nostru.
( Moise Aghioritul , Pathoktonia [Omorârea patimilor], Ed. Εν πλω, Atena, 2011)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.06.2017, 23:18:45
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Cea mai mare virtute în viața de obște: a nu te birui de tulburare. Cine se biruie de tulburare, pierde. Pe cât vorbești de bine, blagoslovești pe cineva, pe atât te luminezi; pe cât mă tulbur, pe-atâta mă întunec...
A venit cineva și m-o întrebat: „Câți ani ai?”. I-am spus că am trecut de 70 de ani. El mi-a zis că „Ești un om mort între cei vii”. Mi-a arătat să-mi dau interesul să n-am treabă cu cei vii, ci să am treabă numai cu cei morți. Aceștia morți mă pot ajuta; aceștia vii zic că nu mori acum, mori mai încolo... Cei morți zic: „Ce sunt eu, vei fi și tu”. Dacă el este mort, într-o zi am să fiu și eu mort; adică cu trupul, nu cu sufletul.
Când vine tulburarea, și-mi vine în gând să ocărăsc pe fratele meu, eu să-i spun gândului: „Am să-i spun, dar nu acum, nu azi. Am să-i spun mâine”.
Când am pace, trebuie să mă smeresc mult... și rugăciune ; iar când văd că vine duhul deznădejdii, îi spun așa: „Hristos a venit în lume pentru cei păcătoși” .
( Părintele Proclu Nicău , Lupta pentru smerenie și pocăință, Editura Agaton, Brașov, 2010, p. 53)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.06.2017, 22:02:19
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Foarte mult ajută, când te-ai pune la rugăciune, să nu ai nimic cu nimeni. Și a trece cu vederea neajunsurile altora. Adică, neajunsurile care nu vatămă pe alții. Știi? Dacă cineva m-a ocărât, știi, cam de acestea. Dacă m-a ocărât cineva, nu trebuie să mă răzbun. Să mă rog pentru el, ca Bunul Dumnezeu să-l mântuiască, să-l ierte, așa. Dar, ca să-ți spun așa, pentru rugăciunea asta a inimii , mult e recomandată de Sfinții Părinți. Se poate păstra într-un loc de liniște. Și mai este și altfel.
Dacă acolo, între mulți, Duhul Sfânt te ajută să ai o liniște ... că liniștea este în mai multe trepte. Este liniște care e din afară. Și dacă eu am o liniște din afară și o folosesc, atunci Duhul Sfânt
începe a se sălășlui în inima noastră și vom simți a doua liniște, lăuntrică. Și liniștea asta lăuntrică – te vei simți în unele dăți, cam așa – ca și cum ai fi ca printre copaci. Cam cum mergi printr-o pădure și mergi printre copaci. Și n-ai treabă, nica, cu copacii aceia. Altu-i mai strâmb, altu-i-ntr-un fel, altu-i în alt fel, nu dai atenție.
(Pr. Răzvan Andrei Ionescu, Părintele Proclu, așa cum l-am cunoscut, Editura Doxologia și Editura Apostolia, Iași, 2017, p. 33)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca pot primi niste raspunsuri andrei23 Generalitati 28 19.06.2011 18:13:32
Caut niste raspunsuri NeInocentiu Secte si culte 108 18.04.2011 13:43:12