O introducere detaliată
Cartea Zohar, povestește ca Rabbi Shimon Bar-Yochai (Rashbi) și fiul acestuia, Rabbi Aba, au
atins nivelul profetului Eliyahu (Elijah). De aceea se spune că însuși Eliyahu a vizitat peștera
acestora și i-a învățat Tora. (Peștera din satul Peqi’in există și astăzi.)
Autorul compoziției Divrey Yoel (Cuvintele lui Yoel) a scris în cartea Tora lui Rashbi,
următoarele: “Înainte ca Rabbi Shimon să studieze secretele Torei, exista o regulă în peșteră – să
se aplaneze disputele în concordanță cu opinia lui Rabbi Yehuda, autorul Talmud-ului.
Totuși, după ce Rabbi Shimon a părăsit peștera, tot ceea ce el a scris în Zohar, a fost considerat că
depășește puterea de înțelegere umană.” Însuși Rashbi a primit Butzina Kadisha (Sfânta
Candelă), deoarece a atins sufletul lui Moshe (Moise).
Verdictele în problemele legislative și procedurale, erau prestate în concordanță cu Talmud-ul
sau cu Cartea Zohar, depinzând de aspectul problemei care era examinat mai strict.
Dacă problema nu era menționată nici în Talmud și nici în Zohar, atunci decizia se baza pe sursa care
o elucida cel mai bine. Dacă problema disputată era între Talmud și legiuitori, decizia se baza pe
afirmațiile Cărții Zohar.
Dacă legiuitorii nu puteau ajunge la o înțelegere asupra problemei
disputate, decizia se baza pe opinia Zohar (Mishna Brura, 25, 42).
Marele urmaș a lui Rashbi, și moștenitor (următorul primitor) al sufletului său, Rabbi Isaac Luria
(Sfântul ARI) a scris că sufletul lui, este o reîntoarcere a sufletului lui Rabbi Shimon, și sufletul
lui Rabbi Shimon era o revenire a sufletului lui Moshe (Shaar HaGilgulim, Articolul 64).
Deasemeni el a scris că sufletul lui Moshe s-a îmbrăcat în Rashbi pentru a corecta sufletul lui
Achiya HaShiloni, care a „corupt” Malchut în contul păcatului Regelui Yerav’am (Jeroboam),
care a determinat abaterile întregului Israel. De aceea, a apărut sufletul lui Rashbi, pentru a
corecta păcatele lui Israel.
Partea din Zohar numită Raya Meheimna (Păstorul credincios)
povestește cum Rashbi a dobândit sufletul lui Moshe, s-a contopit cu acesta și a atins
înțelepciunea supremă.
În lucrările sale Maranan ve Rabanan și Kli Yakar (Melachim, 2, 12), marele HaChida spune de
asemenea, că întreaga muncă a lui Rashbi stă în corecția păcatului lui Achiya HaShiloni.
După cum spune Rashbi în Talmud (Sukkah, 45, 2): “Pot salva întreaga lume de la judecată, din
ziua nașterii mele și pâna astăzi; și dacă fiul meu este cu mine, din ziua în care lumea a fost
creată și până astăzi; și dacă ne este alături Yotam Ben Uziyahu, din ziua în care lumea a fost
creată și până la sfârșitul ei.”
Cartea Melachim povestește despre Yotam Ben Uziyahu (20, 15).
După ce sentința a fost ridicată, Rashbi a găsit seminarul său în așezarea Tekoa și în satul Meron.
Acolo el și-a învățat discipolii, Cabala și a scris Cartea Zohar, revelând ceea ce a fost interzis
încă din timpul când Israel a primit Tora (Tikuney Zohar, Hakdamah, p. 17).
Totuși, pentru a scrie toate secretele Torei, Rabbi Shimon a trebuit sa le exprime într-o formă
tainică. Discipolul lui Rashbi, Rabbi Aba, a avut o calitate unică a sufletului său.
Această calitate l-a făcut capabil să exprime cunoașterea spirituală într-o formă ascunsă și secretă.
De aceea,
Rabbi Shimon l-a rugat pe discipolul său să exprime gândurile sale pentru el, cu alte cuvinte, să
transpună gândurile lui Rashbi pe hârtie. ARI a explicat acest lucru în felul următor: “Cartea
Zohar trebuie să rămână ascunsă până la generația sosirii lui Mashiach (Messiah), și prin studiul
acestei cărți, umanitatea se va reîntoarce din exilul său spiritual” (ARI, Shaar HaHakdamot,
Hakdamah, p. 3).
Din acest motiv, Rabbi Aba a scris în aramaică învățăturile lui Rabbi Shimon,
deoarece aceasta este opusul limbii ebraice.
ARI a spus (Maamarey Rashbi (Articles of Rashbi), p. 100) că scrierea Zohar într-o formă
secretă, a fost posibilă deoarece sufletul lui Rabbi Aba își avea originea în Lumina
Înconjurătoare și nu în Lumina Interioară.
Din acest motiv, a explicat ARI, el a putut exprima
cea mai cerească înțelepciune într-o formă secretă, părând la prima vedere simple povești.
(Rabbi Shimon a trăit aproximativ până la vârsta de optzeci de ani și a decedat de sărbătoarea
Lag BaOmer, a optsprezecea zi din luna Iyar, fiind înconjurat de discipolii săi și recunoscut de
întreaga națiune.
Această zi este celebrată ca sărbătoare a Luminii. Corpul lui Rabbi Shimon a
fost înmormântat într-o peșteră în munții Meron, și corpul fiului său, Rabbi Elazar, este
înmormântat la câțiva metri de acesta.)
Ca și scrierile ulterioare ale lui ARI si ale altor cabaliști (evident, asta este valabil pentru toate
cărțile cu adevărat spirituale), Cartea Zohar a fost ascunsă aproape 1100 ani într-o peșteră lângă
Meron, din ziua în care a fost scrisă și până când un bărbat arab a găsit-o și a vândut-o ca
material de ambalaj.
O parte din foile rupte au căzut în mâinile unui înțelept, care a recunoscut și apreciat valoarea
scrierilor.
După o îndelungată cercetare, el a recuperat multe pagini care erau foarte deteriorate și
pe care le-a cumpărat de la vânzătorii de mirodenii, care își vindeau marfa ambalată în paginile
Cărții Zohar.
Cartea așa cum o cunoaștem astăzi, provine și a fost reconstituită din aceste hârtii
recuperate.
Vreme de mai multe secole, din acele timpuri și până astăzi, Cartea Zohar a fost un subiect
controversat.
Filozofi, oameni de știință și alți „înțelepți” dezbat și astăzi pe marginea cărții.
Și
totuși, doar un cabalist, cineva care urcă până la un anumit nivel spiritual, obține ceea ce
dezvăluie această carte.
Pentru toți ceilalți oameni, ea pare o colecție de povestiri, istorioare si
filozofii antice.
Doar cei care nu pot înțelege cartea, dezbat pe marginea ei; dar cabaliștii știu cu
siguranță ca această carte a lui Rashbi este cea mai mare sursă de atingere spirituală pe care
Creatorul a împărtășit-o oamenilor din această lume.
Deși Cartea Zohar a fost scrisă în al doilea secol, doar Rabbi Yehuda Ashlag a fost capabil să
furnizeze un comentariu complet asupra ei, în perioada 1930-1940.
Atât motivul tăinuirii Cărții
Zohar, din secolul doi și până în secolul treisprezece, cât și lipsa unui comentariu complet asupra
acesteia, sunt explicate în „Introducere la Cartea Zohar”.
Rabbi Ashlag a numit comentariul său, HaSulam (”Scara”), deoarece studiind-ul, putem să
atingem gradele spirituale ale Lumilor Superioare, așa cum cineva ar urca o scară în lumea
noastră. După ce a publicat comentariul Sulam, Rabbi Ashlag a primit numele de Baal HaSulam(„Stăpânul Scării”), după cum este în obiceiul înțelepților Torei, să nu cheme un om după
numele său, ci în concordanță cu cea mai înaltă atingere a sa.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)
Dumnezeu e Iubire :)
Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
|