![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Introducere
În al doilea secol al Erei Noastre, unui singur om i-a fost acordată cunoașterea spirituală pe care cabaliștii au acumulat-o vreme de 3000 de ani înaintea lui. Rabbi Shimon Bar-Yochai (Rashbi) a pus pe hârtie și apoi a ascuns totul, deoarece umanitatea nu era pregătită pentru asta. Astăzi, suntem pregătiți pentru revelarea Cărții Zohar. Rabbi Shimon Bar-Yochai (Rashbi), autor al Cărții Zohar (Cartea Radianței), a fost un Tana - un mare înțelept al primelor secole ale Erei Noastre. Numele lui Rashbi este legat de numeroase legende, și el este menționat constant în Talmud și Midrash, texte ebraice sacre ale timpurilor sale. El a locuit în Sidon și Meron și a înființat un seminar în Galileea de Vest. Rashbi s-a născut și a crescut în Galileea (o regiune muntoasă în partea de nord a Israelului de astăzi). Încă de când era copil, se diferenția de toți ceilalți copii de vârsta lui. Întrebări precum ,,Care este scopul vieții mele", ,,Cine sunt eu?", și ,,Cum este construită lumea?", l-au chinuit și au cerut răspunsuri. În acele zile, viața în Galileea era foarte dură: romanii îi persecutau pe evrei și inventau continuu noi legi care le făceau viața și mai dificilă. Printre aceste legi, a fost un decret care interzicea evreilor să studieze Tora (sinonimă în acele vremuri cu Cabala). Totuși, în ciuda prohibiției impuse de romani, Rashbi s-a cufundat el însuși în Cabala și a încercat să înțeleagă învățăturile subtile ale acesteia. El a simțit că în spatele poveștilor biblice, se afla ascuns un profund adevăr, care deținea răspunsurile la cele mai persistente întrebări ale sale. Treptat, Rabbi Shimon și-a dat seama că trebuie să găsească un învățător care deja a trecut pe calea spirituală, care a câștigat experiență și care putea să-i ghideze pe alții să urce pe scara spirituală. El a decis să se alăture grupului celui mai mare cabalist al timpurilor -Rabbi Akiva- o decizie care s-a dovedit a fi punctul de cotitură în viața lui Rashbi. STUDIIND CU RABBI AKIVA Rabbi Shimon a fost un student devotat și avid, care ardea de dorința de a descoperi Lumile Superioare ale realității. În scurtă vreme, el a devenit unul dintre principalii studenți ai lui Rabbi Akiva. El a studiat cu Rabbi Akiva vreme de treisprezece ani, și a atins cele mai înalte nivele pe scara spirituală. Revolta Bar-Kokheva a pus brusc capăt, mărețelor zile ale seminarului lui Rabbi Akiva. Aproape toți cei 24.000 studenți ai săi, au murit în timpul molimei de ciumă și în aprigele lupte împotriva romanilor. Din cei 24.000 studenți, doar cinci au supraviețuit, iar Rashbi a fost unul dintre aceștia. Rashbi a fost printre conducătorii revoltei împotriva regulilor romane pe pământul Israelului. Rezistența sa a devenit chiar și mai fermă atunci când a aflat cu câtă cruzime a fost executat învăÈătorul său, Rabbi Akiva.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) Last edited by Andrew; 16.09.2025 at 01:25:51. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
În Talmud scrie că odată, când Rashbi a vorbit împotriva regulilor romane, un evreu l-a auzit și a
alertat autoritățile romane. În consecință, Rashbi a fost judecat în lipsă și a fost condamnat la moarte. Împăratul roman a trimis oameni care să-l caute, dar spre dezamăgirea acestora, Rashbi părea că s-a evaporat.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
PEȘTERA DE LA PEQI’IN
Legendele spun că Rashbi și fiul său, au fugit în Galileea, s-au ascuns într-o peștera la Peqi’in, un sat în nordul Israelului, și au rămas acolo treisprezece ani. În această perioadă de timp, ei s-au adâncit în secretele înțelepciunii tainelor. Eforturile lor au fost încununate de succes, și au descoperit întregul sistem al creației. După treisprezece ani de stat în peșteră, Rashbi a auzit că împăratul roman a murit. Și în sfârșit a putut avea parte de un sentiment de ușurare. După ce a părăsit peștera, Rashbi a adunat nouă studenți și a mers cu ei într-o mică peșteră în Meron, cunoscută sub numele de Idra Raba (Marea Adunare). Cu ajutorul acestora, el a scris Cartea Zohar, cea mai importantă carte a Cabalei. Baal HaSulam i-a descris pe Rashbi și studenții acestuia, ca fiind singurele ființe care au atins perfecțiunea, cele 125 grade care completează corecția sufletului cuiva. Când a finalizat comentariul la Cartea Zohar, Baal HaSulam a organizat o masă festivă pentru a celebra terminarea acestuia. Atunci, el a afirmat că „… anterior zilelor lui Messiah, era imposibil să fii recompensat cu toate cele 125 grade… cu excepția lui Rashbi și a contemporanilor săi, adică a autorilor Cărții Zohar. Ei au fost recompensați cu completarea tuturor celor 125 grade, chiar dacă ei au trăit anterior perioadei mesianice. De aceea, găsim scris adesea în Zohar, că nu va mai exista o astfel de generație ca a lui Rashbi, până la generația Regelui Messiah. Acesta este motivul pentru care conținutul acestuia a făcut o impresie atât de puternică în lume, din moment ce secretele Torei din el, ocupă nivelul tuturor celor 125 de grade. De aceea se spune în Cartea Zohar, că Zohar va fi revelat doar la sfârșitul zilelor, adica în zilele lui Messiah.”
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Idra Raba este o peșteră situată în partea de nord a Israelului, între Meron și Tsfat (Safed).
Rashbi și-a dus studenții în această peșteră și acolo s-a scris Cartea Zohar. Este aproape imposibil să înțelegem cât de mare a fost cu adevărat, Rabbi Shimon Bar-Yochai. El aparține, după cum afirmă Baal HaSulam, celei mai înalte Lumini Interioare. Acesta este motivul pentru care el a trebuit să-l folosească pe Rabbi Abba pentru a-i transpune cuvintele în scris. În Cartea Zohar, Rashbi le spune studenților săi: „Vă aranjez după cum urmează: Rabbi Abba va scrie, Rabbi Elazar, fiul meu, va învăța oral, și restul prietenilor vor sta de vorbă în inimile lor” (Zohar, Haazinu). Cartea Zohar a fost scrisă în al doilea secol al erei noastre, nu mult timp după căderea celui de Al Doilea Templu și începutul ultimului exil al poporului Israel, de pe aceste pământuri. Dar chiar și anterior exilului, Rashbi a prezis că Zohar va fi revelat doar la sfârșitul exilului. El a afirmat că dezvăluirea acestuia, lumii, va simboliza sfârșitul exilului spiritual:”… și cu asta, ei vor ieși din exil cu compasiune” (Zohar, Naso). Este de asemenea scris în Cartea Zohar că înțelepciunea acesteia va fi revelată tuturor, la sfârșitul celor șase mii de ani, perioada alocată corecției umanității: „Și când se apropie zilele lui Messiah, chiar și copiii lumii sunt destinați să descopere secretele înțelepciunii, și să cunoască în ele sfârșitul și calculațiile eliberării, și atunci ea va fi revelată tuturor” (Zohar, VaYera).
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Rashbi este o reîncarnare a unui suflet unic, care coordonează și conectează Forța Superioară cu
fiecare creație. Acest suflet coboară în lumea noastră și se întrupează în patriarhii Cabalei. Aceasta este ordinea aparițiilor sale: Abraham, Moses, Rabbi Shimon Bar-Yochai, ARI (Rabbi Isaac Luria), și Rabbi Yehuda Ashlag (Baal HaSulam). Fiecare reîncarnare a acestui suflet promovează omenirea către un nou nivel spiritual și își lasă semnele în cărțile de Cabala, care servesc generațiilor următoare. Un exemplu al acestui proces poate fi găsit în secțiunile speciale din Zohar, numite Raia Meheimna (Pastorul Credincios). În aceste secțiuni, Rashbi vorbește dintr-un stadiu ce îmbracă sufletul lui Moise. Un alt exemplu este cartea Shaar HaGilgulim (Poarta Reîncarnărilor), unde Rashbi vorbește dintr-un stadiu ce îmbracă sufletul lui ARI. Cartea Zohar este evident unică și este una din compozițiile omenirii cele mai renumite. De când a fost scrisă, mii de povestiri au fost atribuite Zoharului, și cartea este învăluită în mister chiar și astăzi. Fascinația din jurul ei este atât de mare încât, chiar dacă această carte este complet de neînțeles generației noastre fără interpretarea potrivită, milioane de oameni o citesc cu sârguință.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Conform tradiției, se spune că Rabbi Shimon Bar-Yochai a decedat în prezența prietenilor săi de
Lag BaOmer (a 33-a zi a numărătorii Omer, care începe în prima zi de Pesah) a anului 160 e.n și a fost înmormântat la Meron. Cu moartea sa, sufletul unui gigant cabalist și-a completat misiunea în lumea noastră. Rashbi și-a îndeplinit rolul. Sute de oameni îi vizitează mormântul în fiecare an, încercând să simtă ceva din Lumina pe care el a adus-o acestei lumi. Cei mai mari cabaliști slăvesc compoziția lui și afirmă în mod repetat că Zohar este cartea destinată să aducă omenirii, eliberarea. Rav Kook, primul Rabin Șef al Israelului, scrie despre Zohar (Ohr Yakar): “Această compoziție numită Cartea Zohar, este precum Arca lui Noe, în care se aflau multe specii, dar toate acestea și familiile, nu ar fi putut exista dacă nu intrau în arcă. … De aceea, cel drept va continua să pătrundă secretul Luminii acestei compoziții, care imediat ce se va angaja în ea, cu dorința de iubire pentru Divinitate, îl va atrage precum un magnet atrage fierul. Și el va intra ca să-și salveze sufletul și spiritul și pentru corecția sa. Și chiar dacă el este slab, nu are nici o teamă ca să intre. ”Trăim timpuri istorice. Sufletul lui Rashbi își completează misiunea în generația noastră și mulțumită acestui gigant spiritual, care a trăit cu aproape 2000 de ani în urmă, înțelepciunea Cabalei dăinuiește și astăzi, pentru ca noi să putem urca spre o viață eternă și împlinită
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Cartea Zohar este cea mai misterioasă și în același timp cea mai importantă carte în
Cabala. În ultimii ani, a devenit din ce în ce mai evident că deși Cartea Zohar a fost scrisă cu optsprezece secole în urmă, de fapt a fost scrisă pentru vremurile noastre. Rabbi Yehuda Ashlag (Baal HaSulam) a deschis-o pentru noi și a reaprins ceea ce a fost uitat de inimile noastre multă vreme. Profunzimea înțelepciunii din Cartea Zohar, este încuiată în spatele a mii de uși. –Rabbi Yehuda Ashlag (Baal HaSulam), “Prefață la Cartea Zohar” Încă de la începuturile omenirii, personalități individuale au urcat pe scara spirituală și au atins nivelul cel mai înalt de conexiune cu Forța Superioară, Creatorul. Îi numim pe acei oameni, „Cabaliști”. Prin intermediul acestei conexiuni, ei au ajuns să înțeleagă că întreaga realitate, de la lumile spirituale cele mai înalte și până jos în lumea noastră, se găsește în iubire și dăruire. Ei și-au dat seama că nu există nimic altceva în lume cu excepția acestei Forțe, și că tot ceea ce se întâmplă în realitate a avut loc doar pentru a aduce umanitatea către o existență permanentă cu această senzație. Cabaliștii au cercetat și găsit răspunsuri la fiecare întrebare pe care au avut-o – scopul vieții noastre, structura lumilor și cum ne putem determina destinul. Ei au scris despre ce au descoperit, în cărți precum Raziel Hamalaach (Îngerul Raziel), Sefer Yetzira (Cartea Creației), Etz Chaim (Copacul Vieții), și altele. Dintre toate cărțile, cea mai misterioasă și profundă este Cartea Zohar (Cartea Radianței). Cartea Zohar descrie sistemul ascuns al Ghidării Superioare. Descrie lumile, marile puteri care le guvernează și cum poate cineva care alege să studieze Cabala, să-și influențeze soarta proprie și a umanității. Zohar explică de asemeni cum fiecare eveniment, coboară din Lumea Superioară către a noastră, și ia forma care este necesară aici. Dar ceea ce face ca Zohar sa fie unic, este faptul ca nu este scris pentru contemporanii săi; ci mai degrabă a fost destinat unei generații care va trăi două milenii mai târziu – generația noastră.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Generația noastră se află chiar în pragul eliberării, dacă știm cum să răspândim această
înțelepciune tuturor. Baal HaSulam, “Messiah’s Horn” Secolul douăzeci a adus schimbări fără precedent. Acestea au deschis porțile către o fază complet nouă, pe care cei mai mari cabaliști au descris-o de-a lungul secolelor, în scrierile lor. Cabaliștii au afirmat că cea mai mare schimbare dintre toate, este aceea că în acest secol, studiul Cabalei nu este doar permis, ci este chiar o necesitate! Este scris în însăși Cartea Zohar că înțelepciunea Cabalei va începe sa fie făcută cunoscută, începând cu anul 1840. Cel mai mare cabalist al secolului 18, Vilna Gaon (GRA), a scris în cartea sa Kol HaTor (Vocea Turturelei) că procesul revelării Cabalei, o să înceapă în 1990. În cartea sa, Even Shlemah (Piatra Întreagă – O perfectă și corectă Greutate), Capitolul 11, el chiar a afirmat că eliberarea depinde în principal de studiul Cabalei. Rav Kuk a explicat că „cele mai mari întrebări spirituale care au fost cândva rezolvate doar de cei ajunși la nivelele superioare, acum trebuie să fie rezolvate la nivele diferite, în interiorul întregii națiuni” (Eder HaYaker ve Ikvey HaTzon, p. 144). Dar Baal HaSulam a fost cel care a transpus cuvintele cabaliștilor de la stadiul de viziune la cel de realitate tangibilă. El a văzut cu claritate că a venit momentul ca tuturor să le fie permis studiul Cărții Zohar. El a spus că prin studiul Cărții Zohar, întreaga umanitate s-ar ridica și ar atinge lumea spirituală. Cu această viziune în minte, Baal HaSulam s-a dedicat compunerii unei interpretări comprehensive, clare și sistematice, a Cărții Zohar. Scopul său a fost să dezvăluie publicului, cartea și s-o adapteze pentru sufletele generației noastre. În introducerea comentariului său la Cartea Zohar, el a explicat motivul pentru care l-a scris: „Am numit comentariul acesta, HaSulam (Scara), pentru a indica structura comentariului meu, care este asemănătoare cu orice scară. Dacă aveți o mansardă umplută cu de toate, vă trebuie doar o scară pentru a urca, și toate bunătățile din lume, se vor afla în mâinile voastre.”
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Toți cabaliștii au visat generația noastră, în care întreaga umanitate va putea descoperi lucrurile
minunate pe care ei deja le-au atins. Aceștia s-au rugat ca prin intermediul surselor autentice pe care ni le-au lăsat, să putem atinge și noi, contopirea cu Forța Superioară, așa cum au făcut ei. În comentariul său la Cartea Zohar, Baal HaSulam ne-a aruncat o frânghie „o vestă de salvare”. Făcând acest lucru, el ne-a pavat calea către un viitor al abundenței și prosperității. Baal HaSulam, a atras asupra noastră dorința de a da o mai mare importanță înțelepciunii Cabala și de a accelera răspândirea acesteia. El a știut că doar înțelepciunea Cabala ar putea eleva lumea către lumile superioare și către eternitatea pe care cabaliștii au experimentat-o de-a lungul generațiilor. Dicționarul Webster definește o generație ca pe „un grup de indivizi care se nasc și trăiesc în același timp.” În Cabala totuși, o generație este o fază spirituală. Conform marilor cabaliști, cum ar fi sfântul ARI, generația noastră – faza noastră spirituală – a început în secolul al șaisprezecelea. În ceea ce privește ascensiunea spirituală pe care generația noastră este destinată să o atingă, cu cât așteptăm mai mult, cu atât mai mare va fi disconfortul nostru. Lumile spirituale, care determină ce se întâmplă în lumea noastră, vor crește presiunea asupra noastră, până când ne vom hotărî să atingem aceste lumi de bună voie. Marele cabalist Rabbi Avraham Azulai (în introducerea sa la cartea Ohr ha Chama (Lumina Soarelui – Lumina cea caldă), scrie următoarele cuvinte: „Am descoperit că regula de mai sus, de a nu te angaja în mod deschis, în înțelepciunea adevărului, a fost doar pentru o perioadă – până la sfârșitul anului 1490. De atunci încoace… afirmația a fost anulată și a fost dată permisiunea de a te angaja în studiul Cărții Zohar. Și, începând cu anul 1540 a devenit o necesitate implicarea oamenilor în număr cât mai mare, din moment ce doar datorită acestui lucru, Regele Messiah va veni și nu prin altă virtute. Și nu este indicat să fim neglijenți cu acest lucru.” „Dar cei înțelepți vor înțelege că înălțarea lor vine de la Creator, prin Copacul Vieții. Și aceia care sunt drepți, vor străluci ca stelele pe cer” (Daniel, 12:3). „Datorită creației lui Rabbi Shimon, Cartea Zohar, de la Forța Supremă care aduce toate lucrurile înapoi la Creator, la sfârșitul zilelor, copiii lui Israel vor gusta din Copacul Vieții, care este Cartea Zohar, și vor fi eliberați din exil, prin îndurarea Creatorului.” (Naso, 90).
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Cartea Zohar, povestește ca Rabbi Shimon Bar-Yochai (Rashbi) și fiul acestuia, Rabbi Aba, au
atins nivelul profetului Eliyahu (Elijah). De aceea se spune că însuși Eliyahu a vizitat peștera acestora și i-a învățat Tora. (Peștera din satul Peqi’in există și astăzi.) Autorul compoziției Divrey Yoel (Cuvintele lui Yoel) a scris în cartea Tora lui Rashbi, următoarele: “Înainte ca Rabbi Shimon să studieze secretele Torei, exista o regulă în peșteră – să se aplaneze disputele în concordanță cu opinia lui Rabbi Yehuda, autorul Talmud-ului. Totuși, după ce Rabbi Shimon a părăsit peștera, tot ceea ce el a scris în Zohar, a fost considerat că depășește puterea de înțelegere umană.” Însuși Rashbi a primit Butzina Kadisha (Sfânta Candelă), deoarece a atins sufletul lui Moshe (Moise). Verdictele în problemele legislative și procedurale, erau prestate în concordanță cu Talmud-ul sau cu Cartea Zohar, depinzând de aspectul problemei care era examinat mai strict. Dacă problema nu era menționată nici în Talmud și nici în Zohar, atunci decizia se baza pe sursa care o elucida cel mai bine. Dacă problema disputată era între Talmud și legiuitori, decizia se baza pe afirmațiile Cărții Zohar. Dacă legiuitorii nu puteau ajunge la o înțelegere asupra problemei disputate, decizia se baza pe opinia Zohar (Mishna Brura, 25, 42). Marele urmaș a lui Rashbi, și moștenitor (următorul primitor) al sufletului său, Rabbi Isaac Luria (Sfântul ARI) a scris că sufletul lui, este o reîntoarcere a sufletului lui Rabbi Shimon, și sufletul lui Rabbi Shimon era o revenire a sufletului lui Moshe (Shaar HaGilgulim, Articolul 64). Deasemeni el a scris că sufletul lui Moshe s-a îmbrăcat în Rashbi pentru a corecta sufletul lui Achiya HaShiloni, care a „corupt” Malchut în contul păcatului Regelui Yerav’am (Jeroboam), care a determinat abaterile întregului Israel. De aceea, a apărut sufletul lui Rashbi, pentru a corecta păcatele lui Israel. Partea din Zohar numită Raya Meheimna (Păstorul credincios) povestește cum Rashbi a dobândit sufletul lui Moshe, s-a contopit cu acesta și a atins înțelepciunea supremă. În lucrările sale Maranan ve Rabanan și Kli Yakar (Melachim, 2, 12), marele HaChida spune de asemenea, că întreaga muncă a lui Rashbi stă în corecția păcatului lui Achiya HaShiloni. După cum spune Rashbi în Talmud (Sukkah, 45, 2): “Pot salva întreaga lume de la judecată, din ziua nașterii mele și pâna astăzi; și dacă fiul meu este cu mine, din ziua în care lumea a fost creată și până astăzi; și dacă ne este alături Yotam Ben Uziyahu, din ziua în care lumea a fost creată și până la sfârșitul ei.” Cartea Melachim povestește despre Yotam Ben Uziyahu (20, 15). După ce sentința a fost ridicată, Rashbi a găsit seminarul său în așezarea Tekoa și în satul Meron. Acolo el și-a învățat discipolii, Cabala și a scris Cartea Zohar, revelând ceea ce a fost interzis încă din timpul când Israel a primit Tora (Tikuney Zohar, Hakdamah, p. 17). Totuși, pentru a scrie toate secretele Torei, Rabbi Shimon a trebuit sa le exprime într-o formă tainică. Discipolul lui Rashbi, Rabbi Aba, a avut o calitate unică a sufletului său. Această calitate l-a făcut capabil să exprime cunoașterea spirituală într-o formă ascunsă și secretă. De aceea, Rabbi Shimon l-a rugat pe discipolul său să exprime gândurile sale pentru el, cu alte cuvinte, să transpună gândurile lui Rashbi pe hârtie. ARI a explicat acest lucru în felul următor: “Cartea Zohar trebuie să rămână ascunsă până la generația sosirii lui Mashiach (Messiah), și prin studiul acestei cărți, umanitatea se va reîntoarce din exilul său spiritual” (ARI, Shaar HaHakdamot, Hakdamah, p. 3). Din acest motiv, Rabbi Aba a scris în aramaică învățăturile lui Rabbi Shimon, deoarece aceasta este opusul limbii ebraice. ARI a spus (Maamarey Rashbi (Articles of Rashbi), p. 100) că scrierea Zohar într-o formă secretă, a fost posibilă deoarece sufletul lui Rabbi Aba își avea originea în Lumina Înconjurătoare și nu în Lumina Interioară. Din acest motiv, a explicat ARI, el a putut exprima cea mai cerească înțelepciune într-o formă secretă, părând la prima vedere simple povești. (Rabbi Shimon a trăit aproximativ până la vârsta de optzeci de ani și a decedat de sărbătoarea Lag BaOmer, a optsprezecea zi din luna Iyar, fiind înconjurat de discipolii săi și recunoscut de întreaga națiune. Această zi este celebrată ca sărbătoare a Luminii. Corpul lui Rabbi Shimon a fost înmormântat într-o peșteră în munții Meron, și corpul fiului său, Rabbi Elazar, este înmormântat la câțiva metri de acesta.) Ca și scrierile ulterioare ale lui ARI si ale altor cabaliști (evident, asta este valabil pentru toate cărțile cu adevărat spirituale), Cartea Zohar a fost ascunsă aproape 1100 ani într-o peșteră lângă Meron, din ziua în care a fost scrisă și până când un bărbat arab a găsit-o și a vândut-o ca material de ambalaj. O parte din foile rupte au căzut în mâinile unui înțelept, care a recunoscut și apreciat valoarea scrierilor. După o îndelungată cercetare, el a recuperat multe pagini care erau foarte deteriorate și pe care le-a cumpărat de la vânzătorii de mirodenii, care își vindeau marfa ambalată în paginile Cărții Zohar. Cartea așa cum o cunoaștem astăzi, provine și a fost reconstituită din aceste hârtii recuperate. Vreme de mai multe secole, din acele timpuri și până astăzi, Cartea Zohar a fost un subiect controversat. Filozofi, oameni de știință și alți „înțelepți” dezbat și astăzi pe marginea cărții. Și totuși, doar un cabalist, cineva care urcă până la un anumit nivel spiritual, obține ceea ce dezvăluie această carte. Pentru toți ceilalți oameni, ea pare o colecție de povestiri, istorioare si filozofii antice. Doar cei care nu pot înțelege cartea, dezbat pe marginea ei; dar cabaliștii știu cu siguranță ca această carte a lui Rashbi este cea mai mare sursă de atingere spirituală pe care Creatorul a împărtășit-o oamenilor din această lume. Deși Cartea Zohar a fost scrisă în al doilea secol, doar Rabbi Yehuda Ashlag a fost capabil să furnizeze un comentariu complet asupra ei, în perioada 1930-1940. Atât motivul tăinuirii Cărții Zohar, din secolul doi și până în secolul treisprezece, cât și lipsa unui comentariu complet asupra acesteia, sunt explicate în „Introducere la Cartea Zohar”. Rabbi Ashlag a numit comentariul său, HaSulam (”Scara”), deoarece studiind-ul, putem să atingem gradele spirituale ale Lumilor Superioare, așa cum cineva ar urca o scară în lumea noastră. După ce a publicat comentariul Sulam, Rabbi Ashlag a primit numele de Baal HaSulam(„Stăpânul Scării”), după cum este în obiceiul înțelepților Torei, să nu cheme un om după numele său, ci în concordanță cu cea mai înaltă atingere a sa.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
|