Literele lui rabbi hamnuna-saba
22. Rabbi Hamnuna-Saba a spus: „În primele patru cuvinte ale Torei, LA ÎNCEPUT
CREATORUL A CREAT Et – Beresheet Barah Elokim Et, primele două cuvinte încep cu
litera Bet și următoarele două încep cu Aleph” (Litera Aleph se pronunță atât ca „A” cât și
ca „E”). Se spune că: „Atunci când Creatorul a gândit să creeze lumea, toate literele erau încă ascunse și chiar și cu 2.000 de ani înaintea creerii lumii, Creatorul contempla literele și
se juca cu ele”.
În limbajul Cabalei, această afirmație semnifica faptul că, atunci când (Bina) a decis să creeze
lumea (ZON ale lumii Atzilut), Kelim ale ZON (Zeir Anpin și Nukva) erau încă în Bina. Hochma
și Bina (Aba ve Ima – AVI) sunt numite 2.000 ani. Înaintea creerii lumii (nașterea lui ZON), toate
literele (Kelim ale ZON) existau în AVI în formă de MAN, și MAN stimulează întotdeauna o
dorință în cel Superior, de a participa.
În ceea ce privește Partzuf-ul inferior, Cel Superior este numit Creator, pentru că el naște tot și
indiferent ce primește cel de jos, totul provine de la Cel de Sus. Mai mult, omul ar putea spune că
asta este tot ceea ce dorește Cel de Sus, că întreaga Sa existență este menită exclusiv celui de jos.
De aceea, Cel Superior așteaptă întotdeauna ca cel inferior să dorească să ceară cu adevărat să se
înalțe spiritual, iar această cerere se MAN. Dacă această dorință este sinceră, Cel Superior
răspunde imediat și transferă puternica lumină a corecției, către cel inferior.
Din moment ce ZON a lumii Atzilut este cel inferior și tot ceea ce se află sub acest Partzuf (toate
lumile lui ABYA și lumea noastră) e considerat a fi parte din el, AVI a lumii Atzilut constituie
Partzuf-ul Superior.Dorințele și proprietățile lui ZON sunt numite „litere” și aici Zohar explică
proprietățile cu care ZON (lumile spirituale și lumea noastră) au fost create, proprietăți care sunt
dezirabile necesitând corecție și deasemeni modul în care această corecție poate fi dobândită.
Deoarece proprietățile viitoarei Creaturi sunt stabilite de către scopul Creatorului în crearea ei, se
spune că, până și înaintea creerii lumii, Creatorul s-a jucat cu literele. Cuvântul „jucat” sugerează
că interacțiunea Creatorului cu Creatura, este precum jocul Său cu leviatanul (monstrul marin
legendar), cu proprietatea că este opus Acestuia. La sfârșitul corecției, toate literele se unesc și se
combină într-un singur nume al Creatorului.
Ordinea alfabetului ebraic, arată coborârea Luminii Directe de Sus, Lumina Interioară ce umple
Partzuf-ul. Ordinea inversă a literelor, de la sfârșitul alfabetului, face aluzie la Lumina ce se
Intoarce. Ordinea directă a alfabetului se referă la milă, în timp ce ordinea inversă – la legea
strictă și la restricțiile folosirii dorințelor egoiste.
Când Adam a păcătuit, literele s-au desprins singure de el și doar literele Shin și Tav (Kelim
pentru Lumina lui VAK de Nefesh) au rămas în el. Kelim pentru Lumina lui Neshama sunt
reprezentate de literele de la Aleph până la Yod; literele de la Yod la Kuf sunt Kelim pentru
Lumina lui Ruach și literele Kuf și Reish – Kelim pentru GAR de Nefesh – dispărute din el.
Acesta este motivul pentru care Adam a dat fiului său, născut după ce a păcătuit, numele SHeT
(Seth): Shin-Tav, in concordanță cu ultimele două litere ale alfabetului – Kelim ce au rămas în el.
Kli-ul Shin-Tav se potrivește doar Luminii ce se Întoarce de jos in sus, dar nu și recepției Luminii
Superioare de Sus în jos. Totuși. După ce primește Yesod al Zeir Anpin (litera Yod), Shin-Tav se
transformă într-o combinație Shin-Yod-Tav. Și dacă Creatorul crează lumea prin litera Bet, atunci
intră între Shin și Tav și formează cuvântul Shabbat (Sh-B-T), stadiul perfecțiunii spirituale,
scopul creației. Pentru acest motiv, primul cuvânt în Tora – Beresheet e format din: Bara (creat)
Sh(in)-Y(od)-T(av).
23. Când Creatorul a gândit să creeze lumea, toate literele alfabetului au venit la El, în
ordine inversă, de la ultima (Tav) până la (Aleph). Litera Tav a intrat prima și a spus:
„Stăpâne al lumii! Este bine și deasemeni convenabil pentru Tine, să creezi lumea cu mine,
cu proprietățile mele. Pentru că eu sunt sigiliul coroanei Tale, numit EmeT (adevăr), care
se termină cu litera Tav. Și din această cauză Tu ești numit adevăr și pentru asta ar fi
potrivit ca Regele să înceapă universul cu litera Tav și să creeze lumea prin ea, prin
proprietățile ei”.
Creatorul a răspuns: „Tu ești frumoasă și sinceră, dar lumea pe care am conceput-o nu
merită să fie creată prin proprietățile tale, din moment ce tu ești destinată să fii însemnată
pe frunțile adevăraților credincioși, care împlinesc toată Tora, de la Aleph la Tav (de la
prima literă și până la ultima) și au pierit datorită ție”. (Talmud Bavli, Shabbat, 55)
Ce înseamnă un anumit nume al Creatorului? Numele obiectului spiritual indică modul în care
omul poate primi Lumina ce-l împlinește, modul în care cineva poate să-și dobândească gradul
spiritual. În general vorbind, cele douăzeci și două de litere sunt zece Sfirot – Kelim în Ibur (faza
embrionară) al viitorului Partzuf în Sfira Yesod, pentru că aici este localizat ecranul embrionului
noului Partzuf. Acesta este motivul pentru care Yesod este numit un „număr”, din moment ce
măsoară mărimea unui nou Partzuf.
Având în vedere că fiecare nume determină proprietăți spirituale specifice și stadii ale unui
obiect, omul poate înțelege ce înseamnă schimbarea de nume, loc sau acțiune.
HaVaYaH este temelia tuturor literelor, dar împlinirea fiecărei litere, clarifică litera în sine.
Împlinirea unei litere este auzită pe măsură ce litera este pronunțată. Când citim litera Yod în
cuvântul HaVaYaH (Yod-Hey-Vav-Hey), de fapt pronunțăm trei sunete (y-o-d); deși scriem o
singură literă, sunetele „o-Vav” și “d-Dalet” sunt auzite împreună cu su netul „y.” Când spunem
„Hey,” sunetul „ey” – Yod sau “ey” – vine după sunetul „h.” Aici stă clarificarea numelui
HaVaYaH în procesul manifestării sale.
Forma – proprietățile Creatorului, sunt revelate în acțiunile Sale; de aceea, cele trei linii în Bina
(Creatorul) sunt imprimate și acționează în ființele Sale create (lumile inferioare), precum un
sigiliu și amprenta acestuia. Prin urmare, numele MB există în Bina, ca și în ZA și Malchut.
Totuși, în ZA, acest nume este împărțit în zece zicale și treizeci și două de forțe ale creației lui
Elokim, care crează Malchut, creatura.
Bina este desemnată de litera Mem, Malchut – de Bet; numele MB desemnează creerea lui
Malchut de către Bina. Litera Aleph indică pe ZA, care transferă toate cele douăzeci și două de
litere (de la Aleph la Tav) lui Malchut (Bet). Acesta este motivul pentru care Malchut este numită
ET (Aleph pronunțat ca ‘E’-Tav).
Malchut este partea centrală a creației și scopul său. Ea este singura creație și include toate
lumile cu tot ceea ce le populează, inclusiv noi. Depinzând de diverse stadii, părți din Malchutsau însăși Malchut ai diferite proprietăți desemnate de diferite combinații de litere. Din acest
motiv, părți din Malchut primesc variate „coduri” (conbinații) de litere (proprietăți) sau nume
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)
Dumnezeu e Iubire :)
Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
|