Dacă, însă, am creat schismă, cum vom cicatriza rănile Bisericii? Pe cât
de ușor se creează schisma, pe atât de greu se repară. Citește istoria Bisericii și te vei
cutremura. Crezi că este ușor să ținem piept curentului până la sfârșit? Este bine să nu
deschidem stăvilarul, căci odată deschis, curentul va scăpa de sub controlul nostru și
va inunda totul nestăpânit. Atunci când aprindem fanatismul mulțimii - este de ajuns o
singură scânteie pentru crearea și menținerea schismelor - după aceea este cu neputință să mai
punem rânduială. De multe ori în istorie necuviințele au ajuns până la profanări, până la
încăierări, până la ucideri. Dacă va îndrăzni cineva din începătorii schismelor să recomande
cumpătare și împăcare, va fi considerat trădător și va fi renegat pentru totdeauna mai mult de
către incitatorii la dezbinare. De aici se pricinuiesc schisme înlăuntrul schismelor, dezbinări,
împărțiri, fragmentări, nemiloase războaie lăuntrice. Privește la iubiții stiliști! Uniți au fost
numai atunci când s-au despărțit de Biserică, dar foarte curând s-au împărțit. Astăzi în câte
grupări nu sunt împărțiți? Poate în mai mult de șapte-opt. Și deși toți cugetă aceleași, fiecare
grupare îi vede pe ceilalți ca pe niște trădători ai „Luptei”. Au ieșit din Biserica Greciei și au
fondat „Biserica Adevăraților Creștini Ortodocși”, deoarece „schimbarea calendarului a venit
în contradicție cu Sfintele Canoane”. Se aștepta de la ei respectarea cu multă evlavie a
Sfintelor Canoane. Dar ei, pentru a-și menține „Biserica”, au încălcat o mulțime de Sfinte Canoane. (Adu-ți aminte câte am scris că au fost încălcate numai prin hirotonia lui Acachie).
Să se observe numai acest paradox: deși stiliștii și-au fondat „biserica” numai din dorința de a
respecta Sfintele Canoane, totuși atunci când apărarea ei (a „bisericii”) a cerut încălcarea
Sfintelor Canoane, n-au ezitat deloc să le încalce. Așadar, cu toate că această „biserică” a fost
fondată ca un mijloc (mijloc de păzire cu acrivie a Sfintelor Canoane) a sfârșit prin a ajunge
un scop. Să se păstreze „Biserica Adevăraților Creștini Ortodocși” fie chiar și prin jertfirea
scumpătății Sfintelor Canoane! Dar toate acestea cum le justifică iubiții stiliști? Foarte simplu:
prin nenorocita „iconomie”. Dar ei au plecat din Biserica Greciei sub stindardul
„scumpătății”. Dacă ar fi fost dispuși să primească „iconomia”, mai ales într-o astfel de
măsură în care o fac ei acum, nu ar fi existat motiv să plece din Biserica Greciei, ci ar fi putut
rămâne în ea folosind mult mai puțină „iconomie”... Cu toate acestea, au plecat ca să nu
jertfească puțin și au fost nevoiți după aceea să jertfească mult. O, fratele meu, înfricoșează-te
și te cutremură de salturile care te scot în afara Bisericii...
Însă trebuie să isprăvesc cuvântul, care deja s-a lungit foarte mult. Închei revenind la
câteva din pozițiile mele din început, deoarece este foarte necesar. Nu asculta clevetirile unora
care spun că Biserica Greciei este de acord cu patriarhul Ațenagora. Dacă patriarhul va merge
înainte, dacă va purcede la „uniri”, atunci vei vedea ce poziție vor avea episcopii Bisericii
Greciei, care astăzi tac și suportă nu din frică, precum susțin unii „viteji apărători ai
Credinței”, nici din pricina unei conștiințe ortodoxe tocite, ci numai pentru că se îngrijesc de
pacea Bisericii și se gândesc cu frică la evoluțiile și consecințele schismelor. Episcopii
Bisericii Greciei, în afară de foarte puțini, nu sunt filocatolici, nu sunt unioniști, nu sunt de
același cuget cu patriarhul Atenagora. NU! Nu uita că Sfântul Chiril al Alexandriei, marele
apărător al Credinței Ortodoxe „iconomisea a nu se rupe de cei din Răsărit, care îl aveau în
diptice pe Teodor al Mopsuestiei, eretic fiind acesta”103. Adică se împărtășea, din iconomie,
cu cei care aveau în diptice un episcop eretic. Nu trage concluzii despre Biserica Greciei din
tăcerea ei. Tăcerea nu înseamnă numai acord sau dezacord, ci înseamnă și suferire. De altfel,
trei-patru episcopi, mai energici din fire, cum ar fi al Pireului, al Elefteropolei, al Florinei și
încă unul, precum și notabilele ziare religioase cum ar fi: „Lupta bisericească”, „Presa Ortodoxă”,
„Mântuitorul”, „Trei Ierarhi” și altele, de multe ori au amenințat că vor face acțiuni
publice violente împotriva cutezanțelor patriarhului. Din tăcerea Bisericii Greciei față de
aceste situații nu putem trage concluzia că ea este de acord cu aceia sau cu acțiunile
patriarhului. Când a tras la judecată Biserica Greciei pe clericii potrivnici patriarhului sau ai
lui Iacov al Americii pentru acțiunile împotriva lor, deși au existat cazuri când aceste acțiuni,
izvorâte din râvnă exagerată, cuprindeau și atacuri grave la persoană?
Cu alte cuvinte: pana la un Sinod al BOR care sa-l cateriseasca pe IPS Patriarh Daniel, data fiind erezia rostita de el in public cu privire la necesitatea "redefinirii dogmelor ortodoxe" pentru apropierea de catolici, clericii BOR au libertatea sa-l pomeneasca sau nu pe acesta la slujbele Sfintei Liturghii. Nu pot fi "trasi la raspundere", nici de Patriarhie, nici de sinodali, aspect in egala masura valabil si pentru noi, mirenii...
Doamne ajuta!
Iertati-ma, fratilor si surorilor intru Domnul Hristos, si va rugati si pentru mine, pacatosul Razvan!
|