![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
In ce masura credinta ortodoxa constituie o atractie reala pentru marea masa a oamenilor simpli (nu a teologilor)?
Dar si pentru cei ce in principiu cred in cuvantul Bibliei dar se indreapta spre alte culte sau isi fac propriul lor sistem de explicatii ? E drept ca inca de la inceput s-a spus ca putini vor ajunge la Imparatia cerurilor „Ingusta e calea si putini sunt cei ce o afla” Si nu stiu daca azi fenomenul unei anumite incompatibilitati a spiritului modern cu credinta ortodoxa e mai mare ca in trecut. De asemenea nu stiu daca ar trebui schimbat ceva la ortodoxie (ceea ce pentru multi e deja o contradictie in termeni) , sau doar promovata mai bine? E drept ca un numar suficient de oameni este atras de credinta in aspecte precum rugaciunea (mai ales la nevoi), partiviparea la slujbe , sau pur si simplu credinta care o au in suflet si care nu contrazice spiritul ortodox Dar in acelasi timp este un numar tot mai mare de oameni , mai ales tineri, mai ales datorita supra-informarii netului si progresului stiintei, care nu se regasesc nici in credinta, sau poate cumva in credinta dar nu in ortodoxie , si care ar avea nevoie de explicatii mult mai logice , si mai ales de actiuni care sa arate valoarea credintei Scopul nu e neaparat al analizei ci al cautarii de solutii sau de recunoasterea fenomenului si apoi gasirea expicatiilor care sa duca la solutii. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
De regula oamenii asociaza credinta orotodoxa cu mersul la Biserica,participarea la anumite slujbe (poate putin plictisitoare prin repetabilitatea lor) si rugaciunile scrise (zilnice,acatiste),precum si prin intermedierea sfintilor care fac rugaciunea mai vie.
De asemenea cu monahismul, care poate e apreciat ,dar putini l-ar urma. Caci ei zic,daca toti ne facem monahi, cum se mai inmulteste specia, cine mai munceste la orase etc? Cei care sunt mai orientati catre rationalitate adauga la aceasta si scrierile sfintilor parinti, si dogma rezultata din acestea de a lungul veacurilor, destul de complicat prezentata ca un intreg in vreo carte de dogmatica, sau mai accesibil prezentata ,intr-un catehism. O slabiciune mai mult a practicii ortodoxe,decat a teoriei , este ca nu pune asa mult accentul pe fapte bune, desi ,repet in teorie sunt indemnuri si mai ales in practica monahala sunt exemple de fapte bune care cu adevarat implinesc desavarsit porunca dragostei. Dar in discurusul orotodox uzual altele par a fi subiectele prioritare: natura sfintei Treimi, necesitatea Tainelor prin Biserica, intruparea lui Hrisots in vedrea mantuirii, transmiterea harului catre Biserica prin Duhul. Acestea, desi in final duc tot la fapte bune,caci faptele bune nu pot exista fara dragoste,(care nu poate exista fara har ,care nu poate exista fara Biserica etc) ,nu se face decat o prezentare generala a virtutiilor ,fiind putin abstracta,si nefiind evidenta legatura ei cu faptele. De aceea Biserica Orotodoxa renunta cumva prea repede la o mare parte a potentialului crestin ,care alte culte nu o rateaza, si anume sprijinirea mai explicita a comunitatii credinciosilor, si ajutarea ei sa ajunga la legaturi de prietenie si afwectiune umana , si astfel alungarea unuia dintre cei mai inspaimantatori demoni ai acestui secol : singuratatea si izolarea Exista si la orotodoxi comunitati monahale, care banuiesc ca duc la legaturi fratesti intre oameni, dar pentru cei din afara manastirilor, comuniunea se limiteaza la statul langa o persoana duminica de duminica, constatand dupa ani de zile ca o cunosti cumva ,dar niciodata nu ai schimbat reun cuant de ea. Oamenii au neoie de indrumatori,de conducatori, si aici Biserica i-ar putea ajuta prin actiitati comune,prin permiterea afirnarii personalitatii fiecaruia, sa intre in relatie unii cu altii , sa se ajute pe drumul credintei, si sa descatuseze astfel ,prin cunoasterea celorlalti, prilejul faptelor bune. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iar apropo de cultele neoprotestante, ai căror membri interacționează unii cu alții chiar în cadrul serviciilor lor divine, am fost mereu de părere că ar trebui să privim cu mai multă atenție unii către alții și să luăm, vorba Apostolului, ceea ce este bun – noi de la ei și ei de la noi. Noi am putea învăța această frățietate pe care o practică ei, în timp ce ei ar putea să se îmbogățească și să se maturizeze duhovnicește dacă s-ar deschide către bogata și profunda învățătură a Bisericii, cu atât mai mult cu cât se revendică de la Biserica primară – pe care adeseori nu o cunosc. Am fi cu toții în câștig. Am văzut, totuși, unele încercări în acest sens, al apropierii dintre credincioși, în unele dintre parohii, însă răzleț și fără a duce la crearea unor comunități veritabile. Unii preoți încearcă să facă o agapă în fiecare duminică după Liturghie, însă fără a avea o sală de mese la dispoziție, mâncarea este distribuită la pachet, așa că totul s-a transformat într-un fel de take-away, oamenii interacționând cel mult cât stau la coadă în așteptarea porției de mâncare pusă în cutii de plastic pentru acasă. Cu ceva mai mult succes în sensul ăsta al implicării credincioșilor acționa în urmă cu câțiva ani (acum nu mai sunt la curent) părintele Visarion Alexa, care ținea săptămânal niște cateheze informale, unde nu vorbea doar preotul, iar participanții aveau ocazia, pe lângă a pune întrebări, să se cunoască și să se implice în ajutorarea celor aflați în nevoi în parohie ori chiar a celor dependenți de droguri. În afară de ceea ce fac preoții parohi în acest sens – unii mai mult, alții mai puțin –, cred că o problemă este și râvna credincioșilor, pentru că în general nu suntem dispuși să acordăm prea mult din timpul nostru Bisericii, și ar fi nevoie de mult mai mult decât cele 2-3 ore săptămânale pe care le rezervăm Liturghiei.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe lângă asta celebritatea l-a forțat să facă emisiunile alea pro vaccinare la începutul plandemiei, s-au folosit de el, sau poate a simțit că i se coace ceva or a fost șantajat și după s-au descotorosit de el ca de un lucru dispensabil, practic a fost o lecție ce a pățit el.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi şi adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu despre persoana preotului Alexa era vorba, ci despre acea implicare în comunitate pe care o practica, cu o deschidere față de oameni destul de rară la preoții ortodocși. Este într-adevăr posibil ca prin această deschidere, practicată fără dreaptă socoteală, să-i fi venit și ispitele, dar nu asta interesează aici.
În ce privește pro-vaccinismul lui, de ce să suspectăm cine știe ce implicații, când cea mai simplă explicație ar fi că asta era opinia lui sinceră? Era, cu siguranță, un om cu deschidere și față de știință, de medicină. Din fericire, majoritatea preoților nu sunt adepți ai teoriei conspirației. În ce mă privește, cred că cea mai simplă dovadă că vaccinarea a fost un lucru foarte bun este scăderea drastică a cazurilor și mai ales a mortalității pe măsură ce oamenii au început să se vaccineze. Țin minte că la început vedeam sute de noi coșciuge zilnic (mai întâi în Italia), ca la război. Nu mai știau unde să-i înmormânteze, bieții de ei. Totuși, să nu ne abatem mai mult de la subiect.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 25.08.2025 at 09:54:49. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doi după ce a făcut emisiunile alea la trinitas pro-vaccin și măsuri pandemice, i-a apărut dosarul și a fost aruncat la coș, laolaltă cu toată imaginea pe care și-a construit-o cu multă trudă și având multe fapte bune în spate în ani de zile. E același mod de lucru al sistemului de a folosi oamenii și a-i arunca la gunoi când nu mai prezintă valoare de întrebuințare, emisiunile dispărând și ele și nemaivoind nimeni să-și asocieze imaginea cu el. E adevărat că la el mai era și al treilea element notorietatea de la emisiuni de tip tabloid la B1 la Alina Bădic care era cu astrele și altele, la antene la matinale șamd.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi şi adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 25.08.2025 at 10:31:08. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Oameni au nevoie și de ceea ce părintele Ion Bria numea "liturghia de după liturghie". |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
De multe ori ne se amintește de această liturghie după liturghie, care este înțeleasă mai ales ca o continuare a comuniunii cu Dumnezeu și a unei viețuiri ca în biserică în viața de dincolo de porțile ei. Sugestia ta este cu siguranță bună, și probabil că ea se și aplică în unele parohii. Însă probabil că cel mai mult ne lipsește prospețimea credinței, care și-a pierdut efervescența pe care o dobândise în momentul de trezire de după '89 și pe care au mai întreținut-o o vreme marii duhovnici pe care tocmai vremurile de restriște îi produseseră. P.S. Mă bucur să-l reîntâlnesc pe cel care unește în numele său de forum noul și vechiul :)
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci contează mult cât de tânără e o țară, după cum se vede singurul care a redresat natalitatea a fost Nicolae Ceaușescu printr-un decret și prin construirea de noi locuințe, restul e tăcere. Citat:
Și la început erau mult mai puține mănăstiri, deci lumea se concentra în mai puține locuri geografice, iar la mănăstiri nu se auziseră atâtea scandaluri de homosexualitate sau altele, toate astea au epuizat credincioșii sau i-au făcut pe mulți să se îndoiască. Deci e normal că după 15-20 de ani presărate cu scandaluri legate de bani, moaște care nu erau certificate, abuz de putere, homosexualitate, sau călcarea voturilor monahale, astea toate lasă unde de șoc. Chiar mă uitam recent la cruciada pentru curățarea BOR a părintelui Ciprian Mega, avea dovezi de necontestat cu care voia să se prezinte la Sfântul Sinod, și așa pune doar ce se poate, există cică chestii mult mai nașpa, și au zis ăștia toți de prin presă că și-a incendiat mașina, că e regie, că nu avea ce să prezinte Patriarhului.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi şi adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 25.08.2025 at 21:59:28. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ar fi de dorit implicarea preotilor in sustinerea unei comunitati vii ,dar daca nu e posibil, atunci si credinciosii insisi o pot initia. Biserica nu este a preotilor, ei doar administreaza puterea Tainelor, Biserica este a noastra a tuturora,si noi toti suntem ai lui Hristos. Si asa cum barbatul e cap femeii, fara insa a fi stapanul ei, asa si preotii episcopi sunt capul multimii ,conducatorii turmei, dar fara a impune neaparat directia ,decat in cazul unor greseli. Dar sunt nevoit sa tin echilibrul in aceasta discutie. Este posibila si varianta pomenita aici ca adunarea oamenilor sa ajunga sa fie una lumeasca ,ceea ce nici asta nu ar fi rau, de exemplu sa faci o excursie ,dar care nu constituie neaparat scopul Bisericii,ci eventual un mijloc initial de apropiere. Scopul final al inchegarii unor comunitati eu il vad tot in zona catehezei ,poate al lamuririi unor lucruri neclare care tin de credinta prin discutii cu altii ,poate chiar al depasirii unor stari de neputinta si slabiciune spirituala proprii prin ajutorul altora. Si mai e un scop: iesirea din izolare, posibilitatea aparitiei unor fapte de daruire de dragoste, pentru cei care nu mai au poate pe nimeni pe langa ei, sau care nu sunt intelesi de ceilalti in drumul lor catre credinta, si acesta ar fi intradevar o mare realizare. Eu as merge mai departe cu propunerea : Sa facem un fel de asociatie , putem sa plecam si de la 2-3 oameni , si sa ne mutam alternativ la parohia fiecaruia si intai sa vorbim cu preotul, si apoi daca nu se opune, sa stam afara dupa slujba cu un afis, prin care anuntam pe cei ce ies de la slujba ca dorim crearea unui grup al celor care vor sa aiba legaturi privitoare la credinta in aceea parohie , sau pur si simplu au nevoie de ajutor,si sa propunem inscrierea pentru a tine legatura intr-un grup de whats'app,sau un link catre o pagina/cont Dar ca aceasta actiune cu grupul de on line urmat apoi de intalniri live ,sa izbandeasca trebuie asumat de intiator rolul de conducere (cooptat si preotul daca e deschis), pentru pastrarea caracterului religios al intalnirilor , de acordare a libertatii de exepresie celorlalti dar in limitele tematicii credintei ortodoxe , altfel se pierde usor carma , si adunarea va esua in plictiseala orcarui grup de pe net , care incearca sa isi treaca timpul unii cu altii. Deci cel mai mult conteaza principile acestei asocieri, cu cat sunt mai sanatoase si mai apropiate de credinta ,si pregatite dinainte, cu atat au sansa de a ii coagula pe oameni. De fapt racirea dintre credinciosi parohiilor nu se poate imputa Bisericii ,este propria noastra racire din ultimele 2-3 veacuri,de cand ne am mutat la oras masiv, care insa se poate usor indrepta , daca avem credinta ferma in calea normala a cresterii impreuna si nu separat, in trupul lui Hristos care e Biserica Last edited by iustin_dumitru; 26.08.2025 at 01:01:57. |
|