![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#1
|
||||
|
||||
![]() [SIZE=4][COLOR=red]Este rânduiala potrivit căreia, în Biserică, Sfintele Canoane pot fi aplicate fie cu acrivie (asprime, exactitate), fie cu pogorământ, atunci când acrivia ar fi dăunătoare[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4]- e cel mai important principiu al Dreptului Canonic Ortodox; felul în care se aplică canoanele poate diferi de la situație la situație și depinde și de aut. care le aplică[/SIZE] [SIZE=4]exemplu: Toți creștinii ortodocși trebuie să țină rânduiala postului (aceasta e acrivia). Pogorământul dă dezlegare pentru persoanele care nu pot face acest lucru (cei bolnavi, femeile însărcinate, călătorii, cei care fac munci grele, cei din armată etc.).[/SIZE] [SIZE=4]Sfintele Canoane nu sunt legi care se impun prin ele însele, ci sunt rânduieli bisericești legate atât de autoritatea bisericească, cât și de situația concret ivită. În schimb, legea de stat cunoaște dispensă, dar în foarte puține situații.[/SIZE] [SIZE=4]=> Sfintele Canoane au un profund caracter personal.[/SIZE] [SIZE=4]Legea are un caracter prescriptibil, general și impersonal, dar canoanele nu au aceste calități.[/SIZE] [SIZE=4]Principiul iconomiei -> principiul aplicării în duh, iar nu în literă a Sfintelor Canoane. Dacă ele s-ar aplica în literă, s-ar putea sufoca viața bisericii și s-ar închide multora ușa mântuirii (Biserica ar deveni o instituție juridică).[/SIZE] [SIZE=4]Întrebarea care să ne ajute să decidem dacă e bine să fie aplicat un canon este: E mai bine sau mai rău dacă se aplică un anumit canon?[/SIZE] [SIZE=4]Exemplu: Un canon spune că cei ce doresc să devină preoți trebuie să provină din familii ortodoxe. Dar nu e bine ca în toate cazurile să se respecte acest canon, deoarece se pot pierde astfel valori pentru Biserică. Acest canon trebuie respectat în situația în care se cere hirotonia în astfel de situații, dar cu gânduri rele ascunse.[/SIZE] [SIZE=4]Sfintele Canoane sunt sfinte pentru că astfel urmăresc Legea lui Hristos, iar nu pentru că ar fi sfinte în sine. Altfel, ar însemna că ele sunt infailibile, s-ar identifica cu dogmele. De la dogme nu poți face excepție, dar de la canoane da. De asemenea, pentru canoanele cu conținut dogmatic nu se poate face excepție.[/SIZE] [SIZE=4]Întrucât e legată de autoritatea bisericească și de situații concrete, o definire a acestui principiu e greu de dat. Cert e că el nu trebuie privit ca unul care anulează Sfânta Evanghelie. Cea mai mare greșeală – când acest principiu nu se aplică în duh pastoral, ci în interes personal.[/SIZE] [SIZE=4]Cel care aplică principiul iconomiei trebuie să fie atent, fiindcă e răspunzător în fata lui Dumnezeu de ceea ce face: iar aceasta e partea cea mai grea: răspunderea pastorală.[/SIZE] [SIZE=4]Exemplu: Se poate întâmpla ca în familia unui preot să fie copii mici, și astfel să fie nevoie ca în Post să se gătească mâncare de dulce. Dar preotul trebuie să fie atent să nu smintească pe alții.[/SIZE] [SIZE=4]Principiul iconomiei înseamnă o viață duhovnicească cu totul deosebită, dar nu profit; înseamnă creștere duhovnicească, iar nu manipularea canoanelor după bunul plac.[/SIZE] [SIZE=4]Acest principiu evidențiază și mai clar importanța canoanelor și necesitatea acestora, pentru că orice excepție întărește regula. Prin principiul iconomie ni se mai arată că Dreptul Canonic nu poate fi orb precum justiția, ci, dimpotrivă, trebuie să se uite la față omului, la persoană și să urmărească mântuirea acesteia.[/SIZE] [SIZE=4]Considerații canonice privind principiul iconomiei[/SIZE] [SIZE=4]1. Principiul iconomiei evidențiază libertatea omului în fața canoanelor fără a-l [/SIZE][SIZE=4]anula. Dacă Dumnezeu nu ne constrânge, nimic nu ne poate constrânge în această lume. Nu poți forța pe cineva la credință, dimpotrivă, se creează și mai mare repulsie față de acest lucru.[/SIZE] [SIZE=4]Dacă Sfintele Canoane s-au respectat cu acrivie => libertatea este transformată în [/SIZE][SIZE=4]Conformitate[/SIZE] [SIZE=4]Observație: Prin Inchiziție și bulele papale, Biserica Catolică a început să pună etichetă pe cei ce se mântuiesc și pe cei ce nu se mântuiesc. [/SIZE] [SIZE=4]Canonul trebuie să ia mereu în calcul libertatea aplicării lui.[/SIZE] [SIZE=4][COLOR=red]Canonul 13 al Sfântului Teofil al Alexandriei[/COLOR] îndeamnă pe duhovnic să procedeze cum te va lumina Dumnezeu. Aplicarea iconomiei înseamnă să fi iluminat de Dumnezeu, adică să arzi în credința creștină.[/SIZE] [SIZE=4]Principiul iconomiei pune bază pe acord, iar nu pe conformism, nu pe condiții, ci pe efecte, ce rezultă din respectarea condițiilor, nu pe formă, ci pe conținut.[/SIZE] [SIZE=4]Exemplu: Când ne căutăm o prietenă / prieten, nu avem un șablon după care să o / îl alegem, ci e vorba de o atracție, de un acord realizat între 2 persoane.[/SIZE] [SIZE=4]2. Principiul iconomiei se bazează pe responsabilitatea împărtășirii harului. Preotul [/SIZE][SIZE=4]nu e un mecanic, ci e părinte și răspunde în fața lui Dumnezeu de cum își îndrumă credincioșii.[/SIZE] [SIZE=4]Exemplu: de multe ori, preoților le e frică să dezlege la împărtășire, uitând că aceeași frică trebuie s-o aibă și pentru cei care nu se împărtășesc. De obicei, se merge numai cu prima față a banului. Liturghia o faci ca să împărtășești. Un părinte e vinovat și dacă îi dă copilului prea mult să mănânce, dar și dacă nu îi dă deloc.[/SIZE] [SIZE=4]E nevoie să descoperim sensul Sfintei Liturghii.[/SIZE] [SIZE=4]Responsabilitatea aceasta e împărțită atât asupra duhovnicului, cât și a împlinitorului. Pe de altă parte, fiecare preot (duhovnic) își păstorește credincioșii propriei responsabilități și propriului curaj pastoral. De exemplu, nu toți duhovnicii dezleagă la fel. Nu toți preoții au responsabilitatea și curajul săvârșirii rugăciunilor Sfântului Vasile cel Mare.[/SIZE] [SIZE=4]=> Se poate întâmpla ca un preot să facă în alt fel decât alt preot. Așa cum în medicină, fiecare medic dă sfaturi diferite și își asumă diferit anumite operații, la fel și fiecare duhovnic sfătuiește în felul său.[/SIZE] [SIZE=4]3. Principiul iconomiei menține vie dragostea lui Dumnezeu în Biserică, Cel care nu [/SIZE][SIZE=4]închide nimănui ușa mântuirii. Orice credincios în Biserică trebuie să mai aibă o șansă. Refuzul sau închiderea porții se face numai atunci când credinciosul respinge dragostea lui Dumnezeu; dar niciodată Dumnezeu nu respinge pe nimeni. [/SIZE] [SIZE=4]Canoanele nu trebuie privite rigid, ci faptul că prin ele lucrează dragostea lui Dumnezeu. [/SIZE] [SIZE=4]Principiul iconomiei se fundamentează pe judecata lui Dumnezeu, care e plină de iubirea, iar nu pe judecata subiectivă și egoistă a oamenilor. Întotdeauna, duhovnicul trebuie să judece cu judecata lui Dumnezeu.[/SIZE] [SIZE=4]Exemplu: (din Sfânta Scriptură): e vorba de vizita făcută de Mântuitorul în casa fariseului Simon, când vine o femeie desfrânată și șterge cu părul capului ei picioarele Mântuitorului, după ce le-a spălat cu lacrimi. În fața acestui fapt, Simon a judecat într-un fel, dar Mântuitorul în alt fel. Aici se arată diferența dinte judecata omului și judecata lui Dumnezeu.[/SIZE] [SIZE=4]Principiul iconomiei te învață să judeci duhovnicește, nu numai corect, ci în baza Adevărului.[/SIZE] [SIZE=4]În fața luptei între exactitate și adevăr, răspunsul îl oferă principiul iconomiei (în termen grecesc exactitate = acrivie, care poate fi dăunătoare).[/SIZE]
|
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Principiul dublului efect | Mihnea Dragomir | Biserica Romano-Catolica | 22 | 12.05.2010 14:26:26 |
Drept la impartasanie! | Lucian_craciunescu | Impartasania (Taina Euharistiei) | 10 | 11.05.2010 11:10:18 |
Adulterul - motiv cu temei biblic si canonic pentru divort | NTatiana | Intrebari utilizatori | 35 | 23.04.2010 13:11:30 |
conferinta la fac. de drept | linistea | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 03.11.2009 14:58:23 |
despre principiul fundamental | isihast | Despre Biserica Ortodoxa in general | 2 | 11.10.2008 00:06:22 |
|