"toată plinătatea Dumnezeirii"
As adauga: si spunand "toata" nu spune de nici o restrictie. La aceasta, arianistii de toate facturile, vechi (de la Sinodul I) si noi (iehovisti, unitarieni, sau chiar mahomedani) spun copilaria lor cea veche dar vaaaai "rationala": "nuu ca nu se poate ca Dumnezeu sa locuiasca total intr-un om ca nu are cum". La care nu avem ce face, ca asa e copilaria lor, decat sa spunem: nici tu cel de azi nu pareai sa poti locui intr-o singura celula (partea rationala a explicatiei) dar si: Dumnezeu de aceea e si atotputernic pe langa nemarginit, ca sa faca ce si cum pofteste. Dar cum, vor replica ei, sa locuiasca total intr-un om, si sa ramana nemarginit in tot restul universului. Adica: daca e total in omul Iisus, cum e in acelasi timp si pe scaun cu Tatal, si in rai cu talharul, si in iad sa-i scoata pe Adam si pe Eva.
La care urmeaza: intrucat va loviti mintea de acest paradox se vede ca numai ortodoxia ii are pe Ioan Damaschinul si pe Grigore Palama. Dar ei trebuie cititi cu putina rugaciune si cu multa smerenie, altfel nu va fi usor. Palama spune ceva genial pana si pentru stiinta: daca acceptati ca referential lumea vazuta si marturisirea despre lume facuta cu ratiunea, devenim catolici. Dar pentru Dumnezeu referentialul nu e lumina si nu e ratiunea. Nici macar inima nu e referential. Sunt energiile necreate, ele sunt "hartia de lumina" pe care se scrie marturisirea despre Sf. Treime. Iar Damaschinul, inainte, a spus: neamestecat, nedespartit, neschimbat, neimpartit locuieste Dumnezeu in omul Iisus. Deci "total in om si total in cer pe scaun" e cu putinta, numai ochilor si mintii de om pare cu neputinta. Dar la Dumnezeu spatiul nu e spatiu cum il vedem noi, timpul nu e timp si chiar si fapturile ingeresti cele mai mari nu-i vor cunoaste caile.
Dumnezeu sa ne ajute pe toti !
|