Citat:
În prealabil postat de Erethorn
Domnule Dragomir, din acesta si din alte posturi ale dumneavoastra remarc o tendinta de a acorda greutate dictonului "Tot inainte ! Ca inainte era mai bine !" :)
|
Se prea poate să aveți dreptate. Eu sunt tradiționalist. Iar tradiționaliștii, se știe, adesea suferă de un pic de paseism.
Citat:
1. D.p.d.v. medical, trebuie sa recunoastem ca ateii militanti (Dawkins & co.) au o oarecare dreptate cand sustin ca in vremurile de demult Dumnezeu manifesta o mult mai mare tendinta de a chema la El pe oameni, si in special pe copii; epoca moderna, cu vaccinuri, apa fiarta si vitamine pentru popor a mai remediat situatia;
|
Adevărul este că noi nu cunoaștem indicatorii de mortalitate pe grupe de vârste decât de la începutul epocii moderne, când a apărut știința statisticii, care ea însăși este o știință modernă. Există unele indicii care pot susține că mortalitatea infantilă era considerabil mai mare. Mici creșteri ale mortalității infantile duc la scăderi enorme ale indicatorului numit "speranța de viață". Are și statistica secretele ei: de aceea, când auzim că "după unele date, în Evul Mediu speranța de viață era de 36 de ani" trebuie să ciulim urechea și să întrebăm: 1) după care date, mai exact și 2) cât era mortalitatea infantilă.
Ceea ce știm este că mulți dintre oamenii înțelepți cu viața lor trăiau cam cât cei de azi, dacă nu mai mult. Platon a trăit până la adânci bătrâneți. Ca și magistrul său, Socrate, care era deja un bătrân în putere de 70 de ani când un plen format din 500 de cetățeni ai Atenei a stabilit că merită pedeapsa cu moartea. De asemenea, mulți dintre sfinții creștini au fost înzestrați cu longevitate. Iulian Filozoful este primul exemplu care îmi vine în minte.
În sfârșit, Biblia relatează că oamenii ajungeau frecvent la vârste care ni se par incredibile azi. Motiv pentru care mulți nici nu cred.
Citat:
2. Chiar d.p.d.v. politic, in Evul Mediu orice mirean crestin risca ca, la bunul plac al unui oarecare detinator al Cheii de Argint, sa fie bagat la racoare, unde, in asteptarea unei invinuiri formale care putea foarte bine sa intarzie pana la un termen nedeterminat, sa i se aplice varii tratamente dureroase de genul somnul pe podeaua de piatra uda sau stransul apendicelor la menghina;
|
Justiție a existat mereu, știți asta, doar sunteți de meserie. Ceea ce a existat în Evul Mediu a fost legiferarea torturii ca mijloc de anchetă. Azi nu mai este legiferată, ceea ce nu înseamnă că nu se mai practică. Sunt convins că, de fapt, și asta știți foarte bine. Acuma, în ceea ce privește întârzierea învinuirilor, nu am să vă spun decât că bunicul meu, preot ortodox, a făcut 4 ani și jumătate de pușcărie, fără să existe nici învinuire, nici proces. Pur și simplu, l-au luat din fața bisericii și l-au dus la închisoare. Asta se chema "închisoare administrativă". Referitor la tortură, cred că cel mai terifiant caz din istoria Europei, care l-ar face pe orice duce medieval să închidă ochii de oroare, a fost "lagărul de reeducare" de la Pitești, unde a ajuns o bună parte din tinerii legionari. Nici cu Aiudul, unde ajungeau preoții catolici și nu numai, nu mi-e rușine. În general, cel mai mizerabil secol în ceea ce privește ceea ce numim "drepturile omului" a fost secolul al XX-lea. Cele mai drăcești războaie, cel mai mare dispreț față de viață, cele mai teribile torturi, uriașe genociduri, abjecția dusă dincolo de limitele infraumanului. Epoca modernă a început oficial cu Revoluția Franceză, în care au fost omorâți prin înecare 100 000 de oameni în Lyon și împrejurimi. Față de genocidurile petrecute în secolul al XX-lea, a fost o chestie soft: asta înseamnă evoluția.
Citat:
In orice caz, daca aveti surse care sa fundamenteze opiniile dumneavoastra, va rog sa le impartasiti cu noi.
|
Pentru a înțelege mai bine marea derivă modernistă, optim este să începeți cu citirea cărții lui Renee Guenon: "Domnia cantității și spiritul vremii". A fost tradusă în română, în mai multe ediții.
Dintre autorii catolici, vi-l recomand în mod deosebit pe Dietrich von Hildebrand, cel pe care papa Ioan al XXIII-lea l-a numit "cel mai mare teolog al secolului". Absolut tot ceea ce a scris este răscolitor. Din păcate, nu am întâlnit ediții românești.
În al treilea rând, vi-l recomand pe mult mai cunoscutul și editatul G.K. Chesterton. Stilul spumos al lui nu diminuează, ci amplifică seriozitatea și consistența viziunii lui despre lume și viață.
Citat:
totusi, mi-e oarecum frica sa recunosc ca societatea moderna ar putea fi, in esenta ei, inferioara celei de acum cateva sute de ani....
|
Unul din înțelepții generației Criterion (parcă Țuțea ? Sau Eugen Ionescu ?) spunea așa: "dacă la 20 de ani nu ești de stânga, înseamnă că nu ai inimă. Dacă la 30 de ani nu ești de dreapta, înseamnă că nu ai cap". Dacă mie, acum 20 de ani, cineva mi-ar fi susținut teoria că lumea involuează neîncetat încă de la începuturile ei, nu numai că i-aș fi râs în față, ci l-aș fi socotit dezaxat. Azi nu mai gândesc deloc așa. Prejudecata progresului mi se pare cel mai curios tembelism și sunt revoltat că atâta vreme am putut să mă las înșelat de această prejudecată. Cu Biblia în mână, ani de zile nu am înțeles că între grădina Edenului de pe prima pagină și Armagheddonul de la sfârșit nu există nici un progres.
Și acuma, o constatare mică: suntem un picuț off-topic. Cu plăcere voi continua discuția pe un thread dedicat.
Cu frățietate creștină,
M.D.