Citat:
În prealabil postat de Monalisa
E adevarat, numai ca inainte de a exista separarea Bisericii de Stat exista, dupa logica istoriei de atunci, Statul eclezial sau Biserica Stat, nu?
|
Nu. State ecleziale (teocrații) au existat numai la evrei, în perioada de dinaintea formării Regatului Unificat. Pe vremea Judecătorilor.
În cazul creștinilor, avem extrem de puține exemple de teocrații. A existat o teocrație calvină elvețiană, o curioasă creație politică inițial condusă de Calvin însuși, a cărei capitală a fost Geneva.
Ceea ce a fost caracteristic creștinilor în tot timpul scurs între Edictul de la Milan în urma căruia Biserica a ieșit din catacombe și până la formarea statelor moderne a fost statul creștin, care este cu totul alceva decât statul eclezial sau teocrația. Statul creștin este inspirat de statul lui David. Spiritualul este separat de afacerile temporale (seculare). Biserica are autoritate spirituală directă și autoritate temporală indirectă, printr-un împărat. Legitimitatea împăratului vine de la Dumnezeu, prin Biserică, fapt atestat de actul încoronării. Simbolismul cheilor papale nu este numai de reprezentare a cheilor date de Cristos lui Petru, cât de simbol al celor două puteri: cheia de aur reprezintă puterea spirituală, cheia de argint pe cea temporală. Afacerile seculare sunt delegate de papa unui împărat, timp de mai multe secole unui bizantin, apoi unui germanic. În urma dihoniei politice, s-a ajuns la contraperformanța ca Europa să aibă doi împărați și două Biserici. Dar, ideea de la care s-a pornit aceasta a fost. Regii (domnitorii) erau încoronați de primații țărilor lor (arhiepiscopi, respectiv mitropoliți, ulterior patriarhi). Principala atribuție a suveranului era cea militară. Era "spada lui Dumnezeu în slujba lui Dumnezeu".
Cu excepția Franței, unde puterea monarhică a degenerat în absolutism de tip "statul sunt eu", puterea reală a conducătorului era considerabil mai mică decât în zilele noastre și nu se ajunsese nici pe departe la un asemenea grad de intruziune a statului în sfera privată. Când un rege sau un împărat o lua razna, până la urmă papa îl punea cu botul pe labe, așa cum s-a întâmplat la Canossa. Cheia de Argint era încredințată altcuiva, care devenea Spada lui Dumnezeu, sau rămânea aceluia în anumite condiții.