Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.10.2012, 14:08:20
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Randuiala

A fi în rândul oamenilor sau a fi în rând cu lumea pare „îndreptățirea cea mai adâncă a vieții pe pământ”. Cine nu este în rând cu lumea riscă să fie exclus din societatea sau comunitatea sătească. Înseamnă că el nu respectă rânduiala, tradiția. Nu se duce, să zicem, la Biserică, nu-și botează copiii, nu cheamă preotul la înmormântare, cum o cere rânduială. Există, însă, și rânduieli referitoare la astfel de cazuri, căci oricui îi vine, mai repede sau mai târziu, rândul să dea seama de ceea ce a făcut sau face.

Rânduială nu este o simplă ordine sau orânduire, care are și sensul de oficialitate păzitoare a ordinii, respectiv a disciplinei. Șăineanu traduce rânduială prin Ordnung și Fügung, ambele fiind legate de aspecte disciplinare, ceea ce dovedește că Papadima avea dreptate să considere că rânduiala nu are corespondent occidental. Este interesant că slavul rendu, din care provine rând,a determinat semnificații asemănătoare cu cele occidentale, de ordine și respectarea ei. Rândașul era cel care făcea ordine, iar rândeaua (rindeaua) era unealta cu care se îndreptau obiectele din lemn. Semnificația slavonă nu s-a păstrat în rânduială, ci în rânduire și orânduireși putea să rămână așa, dar atunci n-ar mai fi fost rostire filosofică românească și n-ar mai fi avut o atât de „largă întrebuințare în gândul și în viața poporului nostru”, cum observă și Ovidiu Papadima.

Rânduiala (spre deosebire de rânduirea care se aplică în viața socială, fiind mai mult impusă decât existentă, mai mult forțată și artificială decât obișnuită și naturală, temută și urâtă mai ales sub rândășie străină), cuprinde întregul univers, uscatul, apele și văzduhul, cerul și pământul. Rânduiala nu este ordinea „așezată și păzită de oameni”. Ea este o lege a firii și are înțeles cosmic. Omul nici n-o creează, nici n-o păzește, ci, în măsura în care o cunoaște, se străduiește să o respecte, pretutindeni și oricând. Intervenția omului strică rânduiala, chiar dacă, în aparență, o face în favoarea lui. Așa se explică tradiționalismul accentuat al țăranului român, care s-a tot ferit de noutățile civilizației, reușind să-și păstreze obiceiurile și mai ales vorbirea până spre zilele noastre.

Comuniștii au fost primii care au stricat rânduiala. Au distrus viața satelor: economico-materială și tradițional-spirituală. Ordinea comunistă și apoi noua ordine mondială sunt rânduiri fără rânduială. Nu fiindcă ar fi greșite principial. Uneori, în anumite locuri, în anumite perioade și pentru anumiți oameni par a fi bune, dar pentru alții, nu. Se știe că multe transferuri de populații, pe care nu le-au practicat doar comuniștii, s-au soldat adesea cu moartea sau degenerarea celor delegați (spre binele lor!) să trăiască prin rezervații, lagăre sau gulaguri. Se stabilește noua ordine apelându-se chiar la exterminarea populațiilor, nu întotdeauna primitive, ci doar lipsite de arme moderne. S-a constatat apoi, foarte curând, pentru fiecare caz în parte, că populațiile atacate de agresori străini, învinse și umilite, încep să se autoextermine, împărțindu-se în diferite grupuri, cu o sălbăticie de neimaginat. Ceea ce se petrece, și la noi a început acest lucru după 1948, se datorează faptului că populațiile își pierd încrederea, până atunci totală, în rânduiala lumii și devin, la rândul lor, distrugătoare.

Poate că fiecare popor ar trebui să aibă câte un cuvânt propriu pentru rânduială, care să fie diferit de acela pentru ordine, căci ordinea se schimbă mereu, pe când rânduiala există sau nu mai există. Și dacă „rânduiala lumii izvorăște din înțelepciunea lui Dumnezeu”, cum zice Ovidiu Papadima, ea este bună, căci așa a făcut Dumnezeu lumea, și a văzut că este bună. Ce facem noi cu această rânduială bună a lumii, asta ne privește! Cel care a făcut-o nu este obligat să o și apere. Iar din faptul că n-o apără, nu trebuie să conchidem, după Nietzsche, că „Dumnezeu a murit”, ci, mai degrabă, că noi suntem deja morți, căci fără rânduiala noastră nu mai suntem nimic, chiar dacă mai avem încă puterea de a ne înjunghia pe la spate unii pe alții.

Caracteristice rânduielii, considera Papadima, sunt ierarhia, munca și echilibrul.

Există o ierarhie cosmică, determinată de ordinea rigidă, care l-a îngândurat și pe Newton, după care se petrec fenomenele cosmice, se perindă anotimpurile, trec lunile și zilele săptămânii. Toate aveau corespondențe personificate, se slujeau unele pe altele, păstrând astfel rânduiala, impusă și oamenilor. Sfânta Vineri și Sfânta Duminică erau cele mai respectate.

Ierarhiile folclorice presupuneau transpuneri din viața socială în regnuri naturale: regina albinelor, împăratul păsărilor. Viețuitoarele au și sfinții lor care le ocrotesc: pentru gângănii, Arhanghelul Mihail, pentru lupi, Sfântul Nicolae. Nimic nu era lăsat la voia întâmplării. „Orice fir de nisip și orice bob își are rostul și locul său”.

Legătura țăranului român tradițional cu mediul înconjurător se făcea prin respectarea rânduielii potrivite cu firea țăranului. Nerespectarea rânduielii, care nu era intenționată, ci datorată adesea ignoranței, putea să conducă la evenimente nefaste, relatate în tot felul de povestiri. De regulă, însă, țăranul nostru, din exemplele folclorice ale lui Ovidiu Papadima, culese din viața satelor dinainte de al doilea război mondial, dovedesc „imensul respect pe care-l arată față de celelalte ființe și chiar față de lucruri”. Ar fi vorba aici și despre o concepție animistă generalizată, care impune respect pentru tot ceea ce este însuflețit, și care poate să sufere când îi este lezată rânduiala, dar și despre o concepție religioasă aparte, după care Dumnezeu își impune voința în orice împrejurare, chiar și în cazul calamităților produse de „stihiile firii”.

Respectul și dragostea pentru vitele sale țineau de rânduiala obișnuită a oricărui gospodar. Înjuratul animalelor, bătaia sau chinuirea lor erau date ca exemple pentru oamenii marginalizați ai satelor. Dar și plantele se bucurau de tot respectul, iar în povestiri se spunea că porumbul și grâul se plângeau lui Dumnezeu de chinurile la care le supun oamenii până ajung să le devină hrană. Lucru pentru care erau închinate înainte de a fi măcinate sau pisate, iar deasupra pâinii și a mămăligii, înainte de a fi tăiate, se făcea semnul crucii.

„Să nu te joci cu focul” a rămas o zicală, dar ea avea la bază o credință veche, legată de respectul pentru puterea focului. Nu se puneau spini în foc, ca să nu-1 înțepe, iar seara era învelit în vatră, ca să doarmă liniștit. Focul, apa și vântul (personificate) pot produce mari cataclisme, iar dacă de regulă se poartă blând sau potrivit cu anotimpul, această rânduială se datorează intervenției permanente a lui Dumnezeu, care nu le permite să se dezlănțuie fără măsură decât pentru pedepsirea necredinței.

„Este interesantă aici, zicea Ovidiu Papadima, imaginea de forță elementară, aproape oarbă a naturii, și frâna de fiecare clipă pe care i-o pune Divinitatea. Subliniind aceasta, intrăm în concepția românească a rânduielii, care se arată astfel cu înțelesuri eterne și totuși nespus de dinamice”.

Cum se explică atunci furia devastatoare cu care s-au repezit urmașii acelor țărani tradiționaliști români pentru a distruge mediul natural în care au trăit de milenii, pentru a chinui și a ucide animalele, pentru a se ucide între ei, a se jefui și umili, a se alunga unii pe alții, din țară? A fost stricată rânduiala! S-a dovedit, câteva decenii la rând, că acest lucru este posibil și s-a tot spus că este bine, și chiar a fost bine pentru cei care au stricat rânduiala. De ce să nu profităm și noi?, s-a spus și se mai spune.

S-a realizat și la noi, putem zice, previziunea lui Ovidiu Papadima, „omul modern umilește și mai ales pustiește pământul”, atunci când sufletul lui este pustiu. Și nu poate fi altfel, căci el sau semenii lui au stricat rânduiala, legătura bună dintre el și lume, dintre el și ceilalți.

Se tot vorbește despre o revenire la normalitate, apelând la tradiție. Dar folclorul, cum observă uneori cu tristețe și Ovidiu Papadima, ținea chiar de pe atunci de domeniul trecutului. Sunt speranțe în renașterea vieții cultural-religioase, dar și aceasta este adesea hulită și cade în ispita disputelor păgubitoare cu tot mai multe variante străine și dușmănoase.

Există, totuși, un tărâm al nostru, plin de comori nebănuite, ascunse acolo de toate răutățile lumii - tezaurul limbii române, în care nu poți pătrunde fără să-i cunoști rânduiala. Și vei regăsi acolo nu numai trecutul încremenit, ci apa vie a vorbirii, care se tot primenește și, rostindu-se pe sine, ne poate călăuzi pe drumul anevoios a ceea ce trebuie să fim.

Ridicată la rangul cel mai înalt, de dincolo de spațiu și de timp, vorbirea se preface în rostire filosofică. Rostirea filosofică românească, la a cărei elucidare au purces marii noștri cărturari, este adevărata păstrătoare a rânduielii noastre și, cunoscută la timp, ar putea să devină cartea noastră de învățătură în momentele acestea în care soarta noastră șade, cum zicea Constantin Noica, în „cumpătul vremii”.

http://www.revistaclipa.com/6717/201...uiala%e2%80%9d
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Randuiala postirii de la Pasti pana la Rusalii costel Postul 13 06.04.2011 21:09:50
Randuiala inchinarii in biserica RusuDenisaFelicia Intrebari utilizatori 8 23.05.2010 08:02:38
Randuiala in ziua intai la femeia lauza alleex1983 Intrebari utilizatori 2 13.03.2010 11:24:57
randuiala utreniei simulescumadalin Despre Utrenie 3 27.09.2009 20:56:49
PREOT IN VEAC DUPA RANDUIALA LUI MELCHISEDEC mihailis Preotul 2 02.05.2007 12:34:13