![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Dacă Dumnezeu nu i-ar fi îngăduit, nu s-ar fi apropiat de Adam
Unii spun că, dacă nu-i îngăduia Dumnezeu, diavolul nu s-ar fi putut apropia de primul om și nu l-ar fi putut ispiti. Dar nici Adam n-ar fi putut înțelege cât de mari erau bunătățile dăruite lui și nici n-ar fi putut lepăda mândria. Unul care se socotește pe sine vrednic de o atât de mare cinste încât să aștepte să se facă Dumnezeu, ce nu cuteza să facă, dacă nu era pedeapsa care să-l facă mai înțelept și să-l îndrepte? Să presupunem că diavolul nu l-a sfătuit nimic și că n-a vorbit cu Eva despre pomul vieții. Ar fi rămas ei, totuși, fără păcat? Nu putem spune da cu tărie. Pentru că unul care cu atâta ușurință a dat crezare cuvintelor soaței, chiar dacă nu exista diavol, foarte repede ar fi ajuns la păcat chiar din propria-i voie, fără să-l ispitească nimeni, dar atunci pedeapsa i-ar fi fost cu mult mai mare. Nu toate se întâmplă, însă, din pricina diavolului. Femeia a căzut în ispită după ce a fost biruită de dorință, cum o arată Scriptura: De aceea femeia, socotind că rodul pomului este bun de mâncat și plăcut ochilor la vedere și vrednic de dorit, pentru că dă știință, a luat din el și a mâncat…” (Facere 3, 6). Ce spun acum n-o spun ca să-l dezvinovățesc pe diavol ci, pentru că voiesc să arăt că, dacă n-ar fi căzut cu voia lor, nimeni nu i-ar fi putut doborî. Unul care cu atâta ușurință a primit să fie amăgit de un altul și înainte de a fi fost ispitit tot în nepăsare și goliciune petrecea. Nu aceeași ar fi fost urmarea dacă diavolul ar fi vrut să ispitească un suflet care s-ar fi păstrat luminos, curat și treaz. (Către Stagirios I PGB 29, 54-56. PG 47, 435) Last edited by AlbertX; 21.06.2014 at 02:26:56. |
|