![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am afirmat nicidecum că acei copii avortați își plătesc păcatele. Nu am susținut că moartea lor e plata pentru păcatele lor. Tocmai aici ar merita să reflectați un pic, să nu mai compilați afirmațiile ci să operați distincția: 1) cauza morții, cauza esențială, finalis, cauza-cauzelor dincolo de lanțul întortocheat al unor alte influențe cauzale distale, proximale etc. este păcatul. Boala și moartea au intrat în omenire prin păcatul unuia, păcatul originar. (Aceasta este o explicație retroactivă.) 2) păcatul unui om, însă (dacă acum cugetăm invers, proactiv, pe linia desfășurării înainte a vieții), poate avea urmări foarte diferite; poate duce la afectarea altor oameni, de pildă a propriului copil; poate rămâne și fără un efect major, anume când persoana face pocăință iar Dumnezeu iartă; poate afecta pe unul sau pe altul la un moment nebănuit, cândva; poate fi un efect limpede, clar, evident sau unul mai discret. În cazul de față, păcatul unui părinte sau al altui înaintaș poate duce la moartea unui copil. Domnule, în lume acționează simultan multe feluri de legi, legi naturale dar și legi duhovnicești. Este lege duhovnicească aceasta a consecințelor păcatului. Cine păcătuiește intră sub acțiunea legii duhovnicești, așa cum cine ignoră sau încalcă o lege a fizicii suportă consecințele. De pildă, dacă ignori legea atracției gravitaționale și te așezi sub un pom, nu te mira dacă îți cade o dudă pe cămașa scrobită... Sau vreo omidă... Ține cont de legile fizicii, de vrei să rămâi cu cămașa curată! Precum ținem cont și de legile frecării când punem frână, precum ținem cont și de legile mișcării circulare când virăm atenți la forța centrifugă etc. De ce nu acceptați că e folositor să ținem cont și de legile (acțiunii și reacțiunii) duhovnicești? "...că toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri!" (Mt 26,52) - e un exemplu. Dumneavoastră schematizați caricatural afirmații care se cer cugetate pe îndelete iar nu expediate fără cercetare. Respingeți din oficiu, cu superficialitate și, parcă, foarte temător să nu cumva să descoperiți că v-ați înșelat... * Dacă am greșit undeva, rog pe frații ortodocși să mă îndrepte. |
|