![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In primul rand hai sa vedem cum si cand au aparut baptistii. Numele și-l iau de la învățătura lor despre botez (bapto = a afunda), susținând că botezul trebuie împărtășit numai adulților. Ei sunt urmași ai anabaptiștilor lui Thomas Münzer din Germania de prin anii 1533-1534. Întemeietorul sectei baptiste este un fost pastor puritan , englezul John Smith. Din cauza persecuțiilor din partea Bisericii Anglicane împotriva tuturor nonconformiștilor, John Smith fuge în Olanda în anul 1606. Aici face cunoștință cu rătăcirile mennoniților, care învățau că botezul trebuie dat numai vârstnicilor și numai prin scufundare și că jurământul și serviciul militar sunt oprite. În scurt timp trecu și el la această sectă, botezându-se a doua oară, împreună cu ceilalți însoțitori ai săi, nu prin scufundare, ci prin turnare (stropire). În anul 1611 se întoarce din nou în Anglia și înființează noua sectă „baptistă”, numită a „baptiștilor generali”, spre deosebire de cea a „baptiștilor particulari”, condusă de John Spilsburg, care susțineau botezul prin scufundare. Cam deodată cu baptiștii englezi au luat ființă în America baptiștii americani. Întemeietorul acestora a fost tot un englez, Roger Williams, fost puritan, care, nemulțumit de dezbinarea baptiștilor englezi și neputând suporta persecuțiile Bisericii Anglicane, în anul 1631 fuge în America de Nord, unde înființează secta „baptiștilor regulari”, cu alți 12 membri, care se botezară unul după altul prin scufundare. Baptismul a fost persecutat și în America până în anul 1783, dar, după proclamare independenței S.U.A. i s-a dat deplină libertate religioasă. Ca și baptiștii englezi, și baptiștii americani s-au dezbinat între ei, astfel încât în prezent se pot întâlni peste zece feluri de baptiști: baptiștii vechi, baptiștii voinței libere, baptiștii sâmbătari, baptiștii celor șase principii, discipolii lui Hristos, baptiștii unitarieni, baptiștii scufundători, Biserica lui Dumnezeu etc., numele fiecărei secte ilustrând principiul generator al ereziei; în general sectele se alipesc de un anume aspect al credinței și îl absolutizează în dauna celorlalte. În sec. XIX baptismul trece din Anglia în Germania. Din Germania baptismul trece în Ungaria, iar de aici începe a face ravagii printre românii din Ardeal, îndeosebi județele Arad și Bihor; ungurii sprijinind răspândirea baptismului la noi în țară. Iată ce scrie deputatul ungur Almay Oliver în ziarul Aradi Közlöny în anul 1913: „Chestiunea națională românească ar trebui dezvoltată în așa chip ca poporul român să fie dezlegat de sub conducerea preoților români. E de mare însemnătate faptul că chestiunea românească, cel puțin în parte, poate fi rezolvată cu ajutorul baptismului. Baptismul poate ajunge la cuceriri de necrezut în județul Arad...”. Nu este de mirare că primii predicatori baptiști printre români au fost unguri. Prin anul 1888 baptistul Kronyai Mihály predica prin Curtici, jud. Arad, și Talpoș, Bihor, iar prin alte comune activau Tóth István, Csopják Attila și alții. Nici celelalte provincii românești n-au rămas nemolipsite, deși în măsură mai mică. Astfel, după 1916, baptismul a pătruns în Bucovina, Moldova și Muntenia, așa că astăzi sunt în țară câteva ramuri ale sectei baptiștilor. Cultul lor constă din rugăciuni, din cântece religioase și mai ales din predici. La cultul dumnezeiesc se practică uneori și „Cina Domnului”, o ceremonie care constă în „împărtășirea” cu pâine și cu vin. Cultul public este săvârșit în „Casele de rugăciuni”, în care se fac evanghelizările de după masă și seara, cu deosebire duminica. Învățăturile baptiștilor sunt în majoritate cele ale protestanților: a) nu recunosc Sfânta Tradiție și cele șapte Taine; b) sunt împotriva cinstirii sfintelor icoane, a Sfintei Cruci, a sfintelor moaște, a rugăciunilor pentru morți, a jurământului, a postului, a simbolurilor liturgice ș.a.; c) dreptul și puterea disciplinară o are adunarea; d) sunt rigoriști, neîngăduitori față de cei ce păcătuiesc; e) botezul îl aplică numai celor vârstnici și se săvârșește numai printr-o singură scufundare (el nu iartă păcatele); f) fiecare are dreptul și priceperea de a tâlcui Sfânta Scriptură; g) nu au decât trei sărbători: Crăciunul, Paștile și Rusaliile; h) sunt împotriva cinstirii Maicii Domnului și a sfinților. |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Arhitectura bisericilor (2) - culte heterodoxe | ioanna | Arta bisericeasca in general | 2 | 20.03.2014 17:05:04 |
Ati sfatui un penticostal sa treaca la ortodoxie? | faniela | Secte si culte | 439 | 20.01.2012 13:35:47 |
Cultele protestante si neoprotestante il iubesc pe Hristos fara Cruce. | georgeval | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 102 | 20.01.2011 13:59:30 |
Cu ce criterii se determina care este credinta corecta si ceea falsa? | Bast-et | Generalitati | 14 | 30.09.2010 16:26:07 |
|