![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
CAPITOLUL VI Ca să spun tot într-un cuvânt – ceea ce este sufletul în trup, astfel sunt creștinii în lume. Sufletul este răspândit prin toate părțile trupului, și creștinii sunt împrăștiați prin toate cetățile lumii. Sufletul locuiește în trup, deși nu este al trupului; și creștinii locuiesc în lume, dar nu sunt ai lumii (Ioan 17, 11, 14).Nevăzutul suflet este închis de trupul văzut, și creștinii sunt cunoscuți într-adevăr a fi în lume, dar credința lor rămâne nevăzută. Carnea urăște sufletul și luptă împotriva lui (I Petru 2,16). Totuși nu suferă nici un rău, pentru că este prevenită de la plăcerile distractive; lumea, de asemenea urăște creștinii, deși nu-i fac rău, pentru că se împotrivesc plăcerilor. Sufletul iubește membrele trupului, care urăște sufletul. Sufletul este închis în trup, deși ține acel corp. Sufletul nemuritor locuiește într-un locaș muritor; și creștinii locuiesc ca trecători în corpurile stricăcioase, căutând un sălaș desăvârșit în ceruri. Sufletul, lipsit de hrană și apă, devine mai bun; la fel creștinii, deși supuși zi de zi la pedepse devin din ce în ce mai numeroși. Dumnezeu le-a rânduit această mare demnitate pe care ar fi nedrept să o părăsească. *** CAPITOLUL VII Pentru că, după cum am zis, aceasta nu este o simplă invenție pământească dezvăluită lor, nici un sistem de opinii omenești, pe care să-l considere corect pentru a-l respecta atât de minuțios, nici dezlegarea unor taine omenești încredințate lor, ci Însuși Dumnezeu adevărat, care este Atotstăpânitor, nevăzut și Creatorul tuturor lucrurilor, a trimis din cer și a răspândit printre oameni adevărul și pe sfântul și necuprinsul Cuvânt, și L-a întărit în inimile noastre.Nu a trimis, așa cum și-ar imagina cineva, vreun slujitor sau înger, sau judecător, sau unuia din cei cărora li s-a încredințat conducerea lucrurilor din ceruri, ci pe adevăratul Creator și Meșter al tuturor lucrurilor prin care El a creat cerurile, prin care a închis marea în propriile țărmuri, ale Cărui porunci toate stelele le urmează exact, de la Care soarele a primit măsura trecerii lui zilnice pentru a fi zărit, Căruia luna se supune, fiind poruncită lumina nopții, și Căruia stelele de asemenea se supun, urmând luna în mersul ei, prin Care toate lucrurile au fost rânduite și așezate în hotarele lor corespunzătoare și Căruia toate se supun – cerurile și lucrurile care sunt în ele, pământul și lucrurile care sunt în el, marea și lucrurile care sunt în ea – focul, aerul și abisurile – lucrurile care sunt în înălțimi, lucrurile care sunt în adâncuri și lucrurile care se află între ele. Un astfel de vestitor le-a trimis El. Atunci, cum cineva ar putea gândi, a fost trimis în scopul exercitării tiraniei sau pentru a inspira frică și teroare? În nici un caz, ci sub puterea iertării și blândeții. Precum un rege își trimite pe fiul său care este tot rege, la fel L-a trimis pe El; ca Dumnezeu L-a trimis; pentru oameni L-a trimis; ca un Domn L-a trimis, căutând să convingă, nu să ne forțeze; pentru că violența nu are nici un loc în caracterul lui Dumnezeu. Pentru a ne chema L-a trimis, nu pentru a urmări să se răzbune; pentru a ne iubi L-a trimis, nu pentru a ne judeca. Îl va trimite totuși să ne judece, și cine va suferi venirea Sa? (pauză în text) Nu-i vezi dați la fiarele sălbatice urmărindu-se să se lepede de Dumnezeu, și totuși neînfrânți? Nu vezi că cu cât sunt chinuiți, pe atât numărul celorlalți crește? Nu pare a fi o lucrare a omului: aceasta este puterea lui Dumnezeu; acestea sunt mărturiile arătării Sale. *** CAPITOLUL VIII Căci, cine dintre oameni a înțeles deplin ce este Dumnezeu înainte de venirea Lui? Accepți învățăturile deșarte și prostești ale celor care sunt considerați filosofi vrednici de crezare?Ale unora care spun că focul era Dumnezeu, numindu-l Dumnezeu prin care ei înșiși ar fi apărut treptat; ale altora că era apa sau alte lucruri făcute de Dumnezeu. Dar dacă vreuna din aceste teorii ar fi vrednică de crezare, atunci oricare din lucrurile create ar putea fi considerate a fi Dumnezeu. Dar asemenea păreri sunt doar declarațiile greșite și timide ale înșelătorilor; Nici un om nu L-a văzut vreodată, nici nu L-a cunoscut, până ce Însuși S-a descoperit. Și El S-a arătat prin credință, singura prin care ne este dat să Îl vedem pe Dumnezeu. Pentru că Dumnezeu, Domnul și Ziditorul tuturor lucrurilor care a creat toate lucrurile și le-a rânduit anumite legi, S-a arătat Însuși nu numai ca un prieten al omenirii, ci și ca un îndelung-răbdător. Da, El a fost întotdeauna cu o asemenea însușire și este și va fi mereu, îngăduitor și bun și liber de mânie, și adevărat, și singurul Care este bun. El a făcut în mintea Sa un mare și deosebit plan pe care l-a împărtășit Unicului Său Fiu. Deci, câtă vreme a păstrat și a ținut planul Său în taină, părea că nu se preocupă de noi, și că nu are nici o grijă de noi. Dar după ce S-a descoperit și arătat, prin iubitul Său Fiu, a oferit toată binecuvântarea lucrurilor pe care le-a pregătit de la început odată cu noi, astfel încât să vedem și să fim treji. Care din noi s-ar fi așteptat la aceste lucruri? El a știut, deci, de toate lucrurile din mintea Sa, alături de Fiul Său potrivit iconomiei păstrate între ei. ***
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
CAPITOLUL IX Atunci, pe măsură ce timpul de la început a trecut, El ne-a permis să fim purtați de porniri nelegiuite, fiind conduși de dorința plăcerii și diferite pofte.Aceasta nu pentru că El era bucuros de păcatele noastre, ci pentru că pur și simplu le-a îndurat; nu pentru că El ar fi încuviințat timpul faptelor nedrepte de atunci, ci pentru că El căuta să formeze o minte cunoscătoare a dreptății, astfel încât fiind convinși în acel timp de nevrednicia de a dobândi viața prin propriile noastre fapte, trebuia acum prin milostivirea lui Dumnezeu să fim răscumpărați; (sensul e dubios) și fiind astfel creați, ni s-a arătat în noi înșine[19] că nu eram vrednici să intrăm în împărăția lui Dumnezeu, ci numai prin puterea lui Dumnezeu. Dar când vicleniile noastre au ajuns la culme și s-a arătat clar că răsplata lor, pedeapsa și moartea, erau gata asupra noastră; și când s-a apropiat timpul pe care Dumnezeu l-a rânduit mai înainte pentru a arăta puterea și bunătatea Sa (lacună), cum unica iubire a lui Dumnezeu, prin marea grijă de oameni, nu ne-a privit cu ură, nu ne-a alungat, nici nu ne-a amintit nedreptățile noastre împotrivă, ci a arătat o mare îndurare, și S-a născut cu noi. El Însuși a luat asupra Lui povara fărădelegilor noastre, El a dat pe propriul Fiu ca răscumpărare pentru noi, Unul Sfânt pentru păcătoși, Unul nevinovat pentru vină, Unul drept pentru nedreptate, Unul necorupt pentru corupți, Unul nemuritor pentru cei ce sunt muritori. Prin ce altceva ne-ar fi putut acoperi păcatele decât prin dreptatea Sa? Prin cine altcineva ar fi fost posibil ca noi, păcătoșii și necredincioșii să fim justificați, decât prin singurul Fiu al lui Dumnezeu? O dulce schimbare! O lucrare nepătrunsă! O bunătăți depășind orice așteptare! Ca vicleniile multora să fie ascunse într-Un singur drept și ca dreptatea Unuia să justifice pe mulți păcătoși![20] Așadar fiind convinși în vremurile de mai înainte (î.Hr.) că firea noastră nu putea supraviețui, și având acum descoperit pe Domnul care poate salva chiar și ceea ce era imposibil, prin aceste fapte deopotrivă, a voit să ne facă să credem în bunătatea Lui, să-L cinstim ca pe Hrănitorul nostru, Părintele, Învățătorul, Sfătuitorul, Vindecătorul, Înțelepciunea noastră, Lumina, Cinstea, Slava, Puterea și Viața astfel încât să nu trebuiască să fim preocupați de hrana și îmbrăcămintea noastră. *** CAPITOLUL X La fel și tu dacă dorești această credință, de asemenea vei primi mai întâi de toate cunoștința Tatălui.Pentru că Dumnezeu a iubit omenirea, motiv pentru care a creat lumea, căreia i-a dat stăpânire peste toate lucrurile din ea (Otto și Böhl – ,,de pe pământ”), căreia (omenirii) El i-a dat rațiune și înțelegere, singura căreia i-a dăruit favorul de a privi spre El Însuși, pe care a făcut-o după chipul Său, căreia i-a trimis pe singurul Său Fiu născut, căreia i-a promis o împărăție în cer, și pe care o va da celor care-L iubesc pe El. Și când vei dobândi această cunoaștere, cu ce bucurie crezi că va fi răsplătit? Sau cum vei iubi tu pe Cel Care te-a iubit astfel mai înainte? Și dacă-L iubești vei fi doar un imitator al bunătății Lui. Și nu te mira că un om poate ajunge un imitator al bunătății Lui. Poate dacă vrea. Pentru că fericirea nu constă în stăpânirea peste frații săi, sau în căutarea conducerii asupra celor slabi, ori în bogăție, ori arătând violență față de cei ce sunt inferiori. Nimeni nu poate deveni un imitator al lui Dumnezeu prin aceste lucruri. Căci acestea nu duc la slava lui Dumnezeu. Dimpotrivă, cel care ia asupra lui greutățile aproapelui său, cel care, în orice stare socială ar fi el, este gata să ajute pe cel în lipsă; cel care, oricâte lucruri ar fi primit de la Dumnezeu, împărțindu-le celor nevoiași, devine un dumnezeu al celor care primesc: este un imitator al lui Dumnezeu. Atunci vei vedea, încă de pe pământ că Dumnezeu în ceruri domnește peste tot;atunci vei începe să mărturisești tainele lui Dumnezeu; atunci vei iubi și admira deopotrivă pe cei care suferă pedeapsă pentru că nu vor să se lepede de Dumnezeu; atunci vei condamna înșelăciunea și greșeala lumii când vei cunoaște cum este să trăiești adevărat în cer, când vei disprețui ceea ce aici este cinstiti ca moarte, când te vei teme de ceea ce cu adevărat este moarte, care este păstrată pentru cei care vor fi condamnați la focul cel veșnic, care va chinui chiar și pe cei care spre sfârșit se încredințează lui. Atunci vei admira pe cei care în numele dreptății îndură focul care este doar de moment, și îi vei socoti fericiți când vei cunoaște acel foc. *** CAPITOLUL XI Nu vorbesc despre lucruri străine mie, nici nu urmăresc să ajung la ceva neimportant printr-o judecată dreaptă; ci fiind un ucenic al Apostolilor, am ajuns un învățător al păgânilor. Împart lucrurile, date mie de cei care sunt vrednici slujitori ai adevărului.Pentru că cine dintre oameni, drept învățat și născut prin Cuvântul iubitor, nu caută să învețe bine lucrurile care au fost clar descoperite de către Cuvântul ucenicilor Săi, vorbindu-le deschis, într-adevăr neînțelese de cei necredincioși, ci vorbind cu ucenicii, care fiind socotiți credincioși de către El, au primit o cunoaștere a tainelor Tatălui? Din acest motiv El a trimis pe Fiul ca să fie descoperit în lume; iar El, fiind disprețuit de poporul (evreilor), a fost crezut de către păgâni când a fost predicat de Apostoli. El este Cel Care era de la început, Care a apărut ca nou și a fost găsit vechi, și totuși Care se naște mereu nou în inimile sfinților. El este Cel Care, fiind din veșnicie, este numit astăzi Fiul; prin care Biserica s-a îmbogățit, iar harul larg răspândit, crește în sfinți, dând înțelegere, descoperind taine, anunțând timpuri, înveselind pe cel credincios, oferind celor care caută; prin care marginile credinței nu s-au distrus, nici hotarele stabilite de părinții din trecut. Prin urmare, frica de lege este slăvită și harul profeților este cunoscut, și credința evangheliștilor este stabilită, și tradiția Apostolilor este păstrată, și harul Bisericii tresaltă; har, care, dacă nu-l întristezi, vei cunoaște acele lucruri pe care Cuvântul le învață, prin care El (Tatăl) voiește, și când El mulțumește. Toate cele câte am fost îndemnați[21] să vă spunem prin voința Cuvântului care ne poruncește, vi le-am transmis cu osteneală și din iubirea lucrurilor care ne-au fost descoperite. ***
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
CAPITOLUL XII După ce ai citit și ascultat cu atenție aceste lucruri, vei cunoaște ceea ce Dumnezeu dăruiește, după cum Îl iubim cu dreptate, fiind făcuți un paradis al plăcerii, înfățișând în voi înșivă[22] un copac oferind toate felurile de roade și înflorind frumos, fiind împodobit cu diferite fructe.Pentru că în acest loc au fost plantați copacul cunoștinței și copacul vieții; dar nu copacul cunoștinței este cel care distruge, ci neascultarea. Într-adevăr, nu în zadar sunt acele cuvinte scrise, care spun cum Dumnezeu, de la început a sădit pomul vieții în mijlocul paradisului, dezvăluind viața, și când cei care au fost făcuți la început, nu au folosit această cunoaștere cum se cuvine și au fost lăsați goi. Pentru că nici o viață nu poate exista fără cunoaștere, nici cunoaștere singură fără viață. Acolo unde au fost sădite, sunt strâns unite. Apostolul, înțelegând puterea, (acestei legături) și combătând acea cunoaștere fără adevărul poruncilor aplicate în viață, declară: ,,cunoașterea semețește, iar iubirea zidește” (I Cor 8,1). Pentru că, cel care crede că știe orice, fără adevărata cunoaștere, așa cum este mărturisită de viață, nu cunoaște nimic, este înșelat de Șarpe, datorită iubirii vieții. Dar cel care îmbină cunoașterea cu teama și caută viața, sădește în nădejde, privind spre rod. Lasă inima ta să fie înțelepciunea ta; și lasă viața ta să fie adevărată cunoaștere primită sufletește. Crescând acest copac și arătând fructul lui, vei fi întotdeauna culegător în acele lucruri dorite de Dumnezeu, pe care Șarpele nu le poate dobândi, și pe care înșelăciunea nu le poate atinge; prin urmare nici Eva nu mai este coruptă, ci crezută ca o fecioară; și salvarea este arătată, și Apostolii sunt înzestrați cu înțelegere, și Paștele Domnului se apropie, și corul este adunat laolaltă, și sunt rânduiți în ordine potrivită, și Cuvântul se bucură învățând sfinții, – prin care Tatăl este slăvit: a Cărui slavă să fie în veci. Amin.[23][1] Considerată neautentică cf. I.G. Coman, Patrologia, București, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR, 1956, p. 51. Eusebiu de Cezareea o atribuia Sf-lui Iustin Martirul. [2] Henry Wace D.D. (1836-1924) & William C. Piercy, M.A., A Dictionary of Christian Biography and Literature to the End of the Sixth Century AD., with an Account of the Principal Sects and Heresies, Hendrickson Publishers, reprinted by John Murray, London, 1911. [3] Cyril C. Richardson (1909-1976), Early Christian Fathers, Philadelphia, Westminster Press, 1953, pp. 206-212. [4] H. Wace, op. cit. [5] Ibidem. [6] Philip Schaff (1819-1893), History of the Christian Church, vol. II, Ante-Nicene Christianity, A.D. 100-325), a III-a ediție, Washington, Oak Harbor, 1997. [7] De ex. în cap I autorul invită pe Diognet să se lepede de omul cel vechi, pe când în cap. II deja se constată această lepădare (vino, după ce te-ai lepădat…). [8] Philip Schaff, Ante-Nicene Fathers, I, The Apostolic Fathers with Justin Martyr and Irenaeus, Wm. E. Eerdmans Publishing Company, reprint 2001. [9] Dom P. Andriessen, L’Apologie de Quadratus conservée sous le titre d’Epitre à Diognète, in ,,Recherches de théologie ancienne et medievale”, 13, (1946), pp. 5-39, 125-149; 14 , (1947), pp. 121-156. [10] C. Richardson, op. cit. [11] H. Wace, op. cit. [12] Texts and Studies, vol I, no 1, pp. 86. [13] Primitive Christianity, E.T., 1911. [14] R. H. Connolly, The date and Autorship of the Epistle to Diognetus, în The Journal of Theological Studies, 36 (oct, 1935), pp. 347-353. [15] Studies and Documents, 12, 1940. [16] Cyril Richardson, op. cit. [17] Traducere după Ante-Nicene Fathers, I, The Apostolic Fathers with Justin Martyr and Irenaeus, Philip Schaff, Wm. E. Eerdmans Publishing Company, reprint 2001. Traducerea pr. D. Fecioru din col. PSB, I, București, 1979, p. 337 este inadecvată. Sub imperativul folosului duhovnicesc pentru creștinii fără o pregătire teologică, uneori propoziții întregi sunt omise ori adaptate după bunul plac. [18] Se vorbește despre acest termen, deci lucrarea este după Antiohia, sec. I d.Hr. [19] O dovada patristică timpurie a legii naturale. [20] Bossuet susține că este o asemănare cu Sf. Justin Martirul, Cuvânt despre Circumciziune, tom 3, p. 171. [21] Apare folosită persoana I plural. [22] Apare iarasi folosită persoana I plural după ce anterior s-a folosit persoana I singular. [23] Asemănare cu doxologia lui Clement. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Da, eu citasem din epistola catre Diognet, fragmentul:
CAPITOLUL V Pentru că cei bine-credincioși nu se deosebesc de alți oameni nici prin patrie, nici prin limbă, nici prin obiceiurile pe care le țin. Căci ei nici nu locuiesc în cetăți proprii, nici nu folosesc o limbă anume, nici nu duc o viață străină. (....) Ei locuiesc în propriile țări, dar numai ca trecători. Ca cetățeni participă cu alții la toate lucrurile și totuși îndură toate ca niște străini. Orice ținut străin le e ca o patrie, și orice loc de naștere, ca un ținut al străinilor. (...) Își duc zilele pe pământ, dar sunt cetățeni ai raiului. Multumesc georgeval! Datorita tie am acum si o traducere romaneasca, pe care am inregistrat-o imediat. Mirela, face parte din Parintii apostolici, si este de obicei cuprinsa in primul volum de opere patristice in mai toate colectiile.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Fraza "Orice ținut străin le e ca o patrie, și orice loc de naștere (patrie), ca un ținut al străinilor." este fraza cheie dupa mine:
Este in legatura cu intrebarea de la inceput. Eu una ma tem ca nu prea ne aratam ca sarea pamantului si drojdia care face sa creasca aluatul - sau cum spune autorul, ca sufletul poentr trup, poentru societatea actuala. Daca preocuparea noastra principala raman chichitele de forma si o forma pietista, legalista a credintei, atunci este si de asteptat sa se intample asa. Vai noua, carturarilor si fariseilor!
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Multumesc, George, pentru transcrierea acestei Epistole si Fani, pentru comentariile postate.
Mi-a placut foarte mult cum vorbeste despre Hristos, la cap. XI: Citat:
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Epistola catre Diognet este intr-adevar o "perla" a literaturii patristice. Ideea generala a Epistolei catre Diognet, aceea ca un crestin beneficiaza de doua cetatenii, pamanteasca si cereasca, se completeaza cu invatatura Sfantului Apostol Pavel ca nu avem cetate statatoare aici, pe pamant, ci in cer.
Citind epistola observam ca ea prezinta mai degraba un plan ideal decat unul real. Prezinta imaginea crestinului ideal, autentic. Aceasta scriere ramane peste veacuri un important reper pentru noi cei care ne-am indepartat de ethosul Bisericii primare. |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cum saluta crestinii ? | Dasy de Mara | Intrebari utilizatori | 16 | 17.04.2012 02:20:28 |
| Epistola catre evreii si preotimea Bisericii Ortodoxe | tara tara vrem ostas | Din Noul Testament | 15 | 21.08.2011 12:53:15 |
| crestinii si politica | lore86 | Generalitati | 48 | 15.01.2011 21:31:59 |
| Crestinii adevarati | DaNy-_- | Despre Biserica Ortodoxa in general | 54 | 31.12.2009 16:36:23 |
|
|