Citat:
În prealabil postat de LapetiteMoc
Ieri a fost conferinta intitulata "Ionesco - de la antiteatru la noul clasicism". In prezentarea pe care a facut-o un cercetator al operei lui Eugen Ionescu, un renumit profesor de la Sorbona, spunea, printre altele, "imaginati-va, Ionesco traia in Franta, dar avea la el acasa icoane bizantine." La final, in momentul discutiilor libere, i-am spus profesorului ca nu vad nicio contradictie in acest aspect. Viata sociala a unui artist este un aspect care de multe ori nu are vreo legatura cu radacinile lui intim-spirituale. Ortodoxismul l-a ajutat sa fie inca viu intr-o societate franceza ostila strainilor. Sa nu uite ca Ionescu era scriitor in Franta, dar isi castiga existenta muncind intr-o fabrica de suruburi ca muncitor, desi avea diploma universitara de profesor in limba si literatura franceza. Societatea franceza, mentalitatea locala nu i-au permis sa aiba in Franta o profesie intelecuala. Singura lui salvare spirituala a fost pastrarea legaturii intime cu credinta ortodoxa, care de altfel transpare la un nivel foarte subtil, dar pronuntat, in toate piesele, dar mai ales in "Rinocerii". Nu cred ca l-am convins, nu cred ca a inteles ce inseamna legatura aceasta intim spirituala a unui artist cu radacinile, dar macar am incercat sa-l fac sa inteleaga ca ratiunea nu reprezinta sursa tuturor explicatiilor docte.
|
Foarte frumoasa explicatia si perceptia ta, insa acel om a pus problema exact asa cum ma temeam ca se si intampla...oamenii vad si trag o concluzie, fara ca cineva sa le explice poate vreodata ca se pot insela. Oare nu e foarte grav ca in general romanii din prezent, de peste hotare lovesc in toate valorile romanilor...si aceasta imagine cu foarte mare greu se va putea repara? In general prin fapte, prin prima impresie ...creezi o imagine, explicatiile pot veni ulterior sau niciodata.