Citat:
În prealabil postat de Erethorn
"A ajuns sau nu Sfantul Gheorghe intr-o situatie in care nu avea decat 2 posibilitati de alegere: inchinarea la idoli sau credinta in Hristos?"
Cu precizarea ca Sfantul Gheorghe, care era cetatean si conducator militar roman, cunostea cu exactitate care va fi rezultatul concret al refuzului sau de a se lepada de Cristos - condamnarea la moarte.
Pana la urma este o problema de formulare. Daca doresti, putem sa reformulam adagiul si sa spunem asa - "Decat lepadarea de Cristos, mai bine orice soarta aici pe pamant".
Sigur ca, daca insistam sa interpretam cu rea credinta sau nestiinta, si fara lumina calauzitoare a Bisericii, adagiul "mai bine moartea decat pacatul" putem cadea in tot felul de aberatii, de genul "Oricum voi pacatui in viitor, pentru ca este in firea omeneasca, si atunci e mai bine sa ma sinucid acum" etc.....
Problema este unde tragem linia intre acceptarea mortii drept consecinta a unui comportament de moment (refuzul de a pacatui grav) si sinucidere. Sigur, problema e destul de spinoasa, dar, dupa cum arata Mihnea Dragomir, ambele Biserici abunda in exemple de sfinti care au ales sa suporte orice consecinta, inclusiv moartea trupeasca, pentru a-si pastra credinta.
|
Da,insa eu ma refeream ca Biserica Ortodoxa nu prezinta in zilele noastre moartea favorabila pacatului,orice sectant sau orice nebun ar putea interpreta in felul lui(exemplul pe care l-ai dat tu s.a.m.d) iar pe Sfintii care sau jertfit pentru Hristos fiind prigoniti sunt prezentati ca fiind biruitori acceptand sa fie "rastigniti" pentru Hristos.
Deci pentru Mihnea,contextul in care se foloseste "Mai bine moartea decat pacatul" conteaza enorm.