Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.05.2010, 10:02:07
horatiu.miron's Avatar
horatiu.miron horatiu.miron is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2010
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 814
Implicit

Dawkins a fost criticat pentru ca este ceea ce multi numesc "rockstar atheist". Si este! Scrie carti cu titluri atatatoare, apare pe la televizor, e platit bine sa apara la dezbateri, calatoreste peste tot ca sa-si promoveze scrierile, si-a facut ONG ca sa promoveze ateismul. Ce sa mai, ar putea sa se lase de biologie si sa traiasca exclusiv din conferinte si carti despre ateism, daca ar dori.

Sunt reale acuzatiile lui HoratiuM de mai sus? Habar nu am. Nu am studiat filosofia in asemenea masura ca sa pot da un raspuns. Ce stiu sigur, insa, este ca disputa teism-ateism se desfasoara pe o multitudine de planuri, de la discutii intre prieteni pana la showuri televizate si dispute academice. Desi ma consider ateu, pot spune cu mana pe inima ca la un moment dat disputa ajunge in niste ape tulburi, unde daca nu esti filosof de meserie nu intelegi nimic.

Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au.

Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

User vechi: hmiron.
User si mai vechi: scrabble.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.05.2010, 16:15:06
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Vocație și mediocritate

Citat:
În prealabil postat de horatiu.miron Vezi mesajul
Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au.

Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.

În primul rând eu nu văd nici un motiv de bucurie sau apreciere în răspândirea ateismului când se bazează pe lipsa de cultură a relativismului inept sau a monismului materialist, adică pe un dogmatism și un sistem de prejudecăți echivalent tocmai celui pe care pretinde că-l identifică și combate. Și eu am fost un ateu radical odată. Și chiar anticreștin. Dar mi-am dat seama că fără o ontologie fundamentală nu voi putea niciodată să am nici curajul și nici înțelegerea propriei mele poziții. Or, ontologia m-a făcut să mă îndrept către filosofie, iar acolo am reușit să-mi pun problemele în mod ireductibil și să ridic chestiunea totalității sau a fundamentului a tot ceea ce se află în ființă sau în neființă. După câțiva ani chinuitori de îndoială și investigații am reușit să ajung la concluzia că trebuie să existe o Ființă absolută care nu mai este un zeu sau o entitate determinată, limitată, finită. Și asigur pe oricare om care este doritor să facă ontologie serioasă că nici nu se poate ajunge la o altă concluzie - dacă îți duci raționamentele până la capăt și ai curajul să admiți că ai greșit atunci când descoperi că ai făcut-o.

- Or, ateismului i se poate recunoaște acest merit: acela de a exorciza norii de fum ai concepțiilor și reprezentărilor neclare sau determinate, de a face o reducție fenomenologică și de a ajunge la problema fundamentală a nedeterminării. De aici încolo pot să meargă mai departe doar aceia care au curajul de a-și spune că oricând suntem sub puterea autoînșelării dacă nu ajungem la un răspuns final, care, adică, să își adeverească substanța chiar acolo și când este pus sub îndoială - iar acesta este singurul semn al certitudinii de care dispunem.

Însă cei care ajung (dacă ajung...) la problema nedeterminării trebuie să lase și ateismul și teismul la ușă pentru a da ocazia faptelor inteligibile să își facă ele însele cunoscute esența, fără intervenția sau prejudecata celui care le cercetează, de orice fel ar fi ea. Teismul - dacă se mai poate numi astfel - la care se ajunge prin răspunsul la problema nedeterminării, depășește orice fel de confuze reprezentări asupra lumii sau a fundamentului său. De aici încolo poate, numai, să înceapă adevărata cunoaștere, indiferent că vorbim despre știință sau filosofie.

Cam acesta este meritul ateismului și necesitatea lui în biografia unui viitor credincios autentic. Pentru că adevărata credință întotdeauna vine numai și numai prin îndoială.(!) Paradox asupra căruia nu meditează, vai!, nici credincioșii, dar nici aceia care se pretind atei.

În al doilea rând, dacă e să vorbim despre atei mai "tari" decât Dawkins, dați-mi voie să mă îndoiesc. Cine? B. Russell? Voltaire? Hume? Herbart? Despre oricine ar fi vorba, nu poate sări peste problema nedeterminării ontologice și felul în care o asumă îi va revela întregul mod de a gândi. Iar ateismul care este profesat - o!, îl știu pe de rost!, eu însumi îl practicam cu minuție! - întotdeauna refulează această problemă și se întoarce numai ca mod de gândire simptomatic al acestei refulări. Deci, dați-mi voie să mă îndoiesc asupra noutății pe care ar putea s-o aducă la lumină vreun ateu sau altul. Toți cei pe care i-am cunoscut își trăiau necredința într-un neverosimil somn dogmatic în raport cu problema fundamentală a cunoașterii și a ființei. Și, ca fapt divers, foarte puțini au fost în stare să aibă curiozitatea măcar să treacă prin marea filosofie într-un mod riguros. Oricum, asigur pe oricine că încă nu am întâlnit vreun ateu care să fie în stare să îmi arate că a înțeles măcar în mod coerent idealismul german, de pildă - Kant sau, încă și mai greu, un Hegel. Încă nu am întâlnit ateul care să aibă forța interioară prin care să parcurgă măcar primele pagini din "Fenomenologia Spiritului" sau "Știința Logicii" și să le înțeleagă. De regulă, cei pe care i-am întâlnit nu doar ignorau cu voioșie aceste lecturi fundamentale, dar le și disprețuiau, fiind complet depășiți de faptul că tocmai ignoranța lor îi obliga să repete toate erorile de concept analizate și depășite de astfel de scrieri.

În final voi confirma, da, că rolul lui Dawkins nu e acela de a fi mai bun decât filosofii lumii. Demonstrează el însuși că e incapabil de o asemenea performanță. Cu toate că, în ciuda a ceea ce credeți Dvs., tocmai asta și încearcă. Iar aici se arată mediocritatea și impostura lui patente. Pur și simplu pretinde o vocație pe care nu o are. Și sfârșește, inevitabil, în sfânta mediocritate. Aș îndrăzni să pariez că peste o sută de ani nimeni nu își va mai aminti de el, dacă nu ar fi destul de evident că nu voi mai fi pe atunci în viață.

Last edited by HoratiuM; 30.05.2010 at 16:48:12.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.05.2010, 17:42:22
cocacoc cocacoc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.05.2010
Mesaje: 449
Implicit

Credeam ca raspandirea ateismului se bazeaza pe cresterea IQ-ului si nu pe nu stiu ce prejudecati/dogme si ignorarea nu stiu caror probleme fundamentale din imaginatia cuiva .

Last edited by cocacoc; 30.05.2010 at 17:46:38.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.05.2010, 20:34:49
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Nu tot ce zboară se mănâncă

Citat:
În prealabil postat de cocacoc Vezi mesajul
Credeam ca raspandirea ateismului se bazeaza pe cresterea IQ-ului si nu pe nu stiu ce prejudecati/dogme si ignorarea nu stiu caror probleme fundamentale din imaginatia cuiva .
Ei bine, se pare că v-ați înșelat. Problemele fundamentale "din imaginația" unui Kant sau Hegel sau Platon sunt cele care au revoluționat modul de gândire al societății și al științei pentru că sunt probleme perene de care se lovește orice om care nu se hrănește numai cu digestia ultimelor clișee "de pe piață". Numai cei care duc o cronică lipsă de imaginație își închipuie că pot să treacă pe lângă aceste probleme de parcă nici măcar n-ar exista.

Dar, mă rog, simptomul ăsta ateist este în plină contagiune. Și se pare că molima nu se va stinge prea ușor. Poate chiar deloc.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 31.05.2010, 08:56:26
horatiu.miron's Avatar
horatiu.miron horatiu.miron is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2010
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 814
Implicit

HoratiuM, sunt sigur ca s-ar gasi persoane care sa te contrazica, care sa aiba o parere diferita de a ta, la care sa fi ajuns intocmai ca tine, prin ceea ce ei sustin ca este rationament clar si curat. Doar pentru ca tu nu poti sa vezi lucrurile altfel nu inseamna ca concluziile tale reprezinta adevarul.

Dawkins popularizeaza ateismul printre cei ce cred, printre asa-zisii moderati. El nu e un ateu pentru atei. Cei care-l citesc si carora li se pare interesant ce are de zis pot sa treaca mai departe la scrieri mai serioase, nu e nevoie sa fie intru-totul de acord cu dansul.

De fapt, cred ca orice persoana educata trebuie sa-si rezerve cel putin odata in viata timp pentru a explora problema divinitatii. Tocmai de-aia exista scriitori ca Dawkins cau C.S. Lewis. Filosofii sunt sigur ca nu duc nici ei lipsa de material, iar a te cobori de pe piedestal ca sa critici scrierile pentru mase e ca si cum savantii din Geneva de la LHC s-ar plange ca Stephen Hawking nu a inclus domonstratii matematice avansate in "O scurta istorie a timpului".
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

User vechi: hmiron.
User si mai vechi: scrabble.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 31.05.2010, 22:57:03
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Reinventăm dialectica?

Citat:
În prealabil postat de horatiu.miron Vezi mesajul
HoratiuM, sunt sigur ca s-ar gasi persoane care sa te contrazica, care sa aiba o parere diferita de a ta, la care sa fi ajuns intocmai ca tine, prin ceea ce ei sustin ca este rationament clar si curat. Doar pentru ca tu nu poti sa vezi lucrurile altfel nu inseamna ca concluziile tale reprezinta adevarul.

Dawkins popularizeaza ateismul printre cei ce cred, printre asa-zisii moderati. El nu e un ateu pentru atei. Cei care-l citesc si carora li se pare interesant ce are de zis pot sa treaca mai departe la scrieri mai serioase, nu e nevoie sa fie intru-totul de acord cu dansul.

De fapt, cred ca orice persoana educata trebuie sa-si rezerve cel putin odata in viata timp pentru a explora problema divinitatii. Tocmai de-aia exista scriitori ca Dawkins cau C.S. Lewis. Filosofii sunt sigur ca nu duc nici ei lipsa de material, iar a te cobori de pe piedestal ca sa critici scrierile pentru mase e ca si cum savantii din Geneva de la LHC s-ar plange ca Stephen Hawking nu a inclus domonstratii matematice avansate in "O scurta istorie a timpului".
Reciproc, din faptul că alții nu văd lucrurile ca mine, nu rezultă că ei văd adevărul.

În ce-l privește pe Dawkins și popularizarea, una este să popularizezi spunând lucruri coerente și valide, și cu totul altceva este să încerci să combați o serie de idei folosindu-te de sofisme care au fost demascate de multă vreme de către cei care au dezbătut ideile respective de-a lungul istoriei lor.

Comparația lui Dawkins cu Hawking mi se pare complet deplasată. Hawking e fizician expert și expune știința fizicii, la care se pricepe în mod evident - nu se apucă săracul să facă, de pildă, critică literară sau cinematografică. Dawkins, în schimb, e biolog și încearcă să facă filosofie și teologie ca să combată substanța filosofiei și a teologiei - și îi ies numai elucubrații.

În altă ordine de idei, eu nu sunt adeptul specializării în cunoaștere. Îmi plac oamenii care au cunoștințe temeinice din mai multe domenii și mai sunt și capabili să le lege, tot în mod temeinic. Din păcate, Dawkins nu face parte din categorie și, dacă va continua în felul acesta, nici măcar nu se va apropia de așa ceva vreodată.

Vezi dară...

Last edited by HoratiuM; 31.05.2010 at 23:27:34.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 31.05.2010, 23:44:30
horatiu.miron's Avatar
horatiu.miron horatiu.miron is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2010
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 814
Implicit

Mie nu mi se pare deplasat sa promovezi ideea ca Dumnezeu, asa cum e el reprezentat de religiile lumii, nu exista. La urma urmei, fie exista, fie nu exista. Asa ca dezbaterile la care participa atei ca Dawkins si diversi teisti mi se par o idee buna. Sigur, fiecare religie isi portretizeaza diferit zeitatile, cu particularitati, mituri, ritualuri etc. Mai apoi avem dezacordurile din interiorul fiecarei religii, secte etc. Pe tema acestor diferente se poate discuta frumos si se poate ajunge la concluzii.

Problema e ca la cele mai multe astfel de dezbateri la care am asistat se cade in filosofia Dumnezeului filosofilor. Teistii se fac in special vinovati de acest lucru, alegand la un moment dat sa ignore particularitatile despre care vorbeam mai sus si continuand cu generalitati. De la "de ce sa nu fi transformat Iisus apa in vin?" sau "de ce n-ar fi fost Moise in stare sa despice Marea Rosie cu un toiag?" se ajunge aproape invariabil la "dar puteti sa demonstrati ca nu exista o forta suprema?". Definitia zeitatii este modificata din mers, insasi tema disputei e alterata si teistul se face ca uita de multitudinea de particularitati care-i definesc religia, care o fac diferita de celelalte, care-i dau legitimitate, daca putem vorbi despre asa ceva.

Daca ma intrebi pe mine, Dumnezeul crestin, la fel ca si cel musulman sau iudaic sau scientolog sunt cu totii contradictii, constructii imposibile. Dar daca ne apucam sa construim o fiinta suprema de la zero si sa-i conferim calitati din mers, discutia se poate prelungi indefinit. De-aia sunt agnostic fata de un astfel de Dumnezeu si ateu fata de un Dumnezeu al religiilor.

Daca Dawkins este ateu fata de un Dumnezeu-constructie filosofica, cred ca e treaba lui sa dea un raspuns. Eu, insa, il stimez pentru ateismul anti-religios, pentru popularizarea sa in randul maselor. Nu trebuie sa fii filosof ca sa vezi contradictiile mari cat casa din cartile sfinte ale diverselor religii, ca sa observi raul pe care religia organizata l-a produs omenirii sau cum percepte vechi de mii de ani inca tin omenirea in frau in drumul sau catre progres, civilizatie, emancipare. Exact asta constata Dawkins si se bucura de succes.

Nu stiu multe despre competentele filosofice la nivel inalt ale lui Dawkins, mai ales ca in putinele dezbateri serioase in care l-am vazut, atat el cat si partenerul de dezbatere se scaldau la un moment dat intr-o incertitudine din asta fara iesire. A sustine ca stii ca nu exista nici un fel de fiinta suprema, atata timp cat nu ai la dispozitie mijloace pentru a verifica acest lucru, mi se pare o ineptie. La fel cum si reciproca e valabila pentru mine: a sustine ca stii ca Dumnezeu exista, atata timp cat intreaga ta stiinta e de fapt delegata unor clerici, atata timp cat asa-zisele dovezi sunt cel mult experiente personale, subiective, imposibil de testat, e o absurditate.

De-aia, in opinia mea, teistii, la fel ca si ateii strong sunt la fel de absurzi. Ma declar un ateu weak, (a.k.a. ateu agnostic) si un anti-religios. Dawkins poate ca nu ma reprezinta in totalitate, dar in mare avem multe in comun.
__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

User vechi: hmiron.
User si mai vechi: scrabble.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
“Richard Wurmbrand” un documentar de Lucia Hossu Longin penticostalul Secte si culte 4 04.10.2012 11:54:17
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins flying Teologie si Stiinta 88 23.09.2011 18:24:40
Despre creationism, evolutie si design inteligent cu George Coyne si Richard Dawkins scrabble Teologie si Stiinta 179 30.10.2009 10:13:07