![]() |
![]() |
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am să o ilustrez altfel: am să amintesc că secolul al XX-lea a fost martorul introducerii a două mari sărbători în Biserica apuseană. Ele se află la antipozi, în sensul că prima este o "sărbătoare masculină", iar a doua este o "sărbătoare feminină". Ambele au fost inițiative papale. Fiecare dintre ele a făcut obiectul a câte unei enciclice. Dar ce efecte deosebite au avut ! Astfel încât studierea lor "pe coloane" este cum nu se poate mai instructivă pentru ceea ce încerc să demonstrez. Prima sărbătoare a fost inițiată în anul 1925 de Pius al XI-lea și se numește Sărbătoarea lui Cristos Regele. A fost o reacție a Bisericii la ofensiva stângii pan-europene. Fericitul papă Ioan al XXIII-lea, în cadrul reformării sinaxarului, o clasifică drept sărbătoare de clasa I (cred că ar corespunde rangului de "praznic împărătesc" la răsăriteni). Și a rămas cu clasificarea. A doua a fost inițiată în anii 90 de papa Ioan Paul al II-lea și se numește Sărbătoarea Divinei Îndurări (sau Milostiviri) și a fost o reacție la o revelație particulară pe care a primit-o o femeie bolnavă (devenită sfântă după un sinuos proces de canonizare). Prost plasată (suprapusă pe Duminica Tomei), această sărbătoare a cunoscut un succes uluitor. Or, câtă diferență ! În numai câțiva ani, a doua a cucerit lumea. Prima se mai celebrează și ea anual, că doar e în calendar, asta e. Dar, în vreme ce cu greu găsești catolici nepracticanți care să fi auzit de Sărbătoarea lui Cristos Regele, cred că oricine a auzit de cealaltă sărbătoare și mulți au în casă cel puțin o reproducere a icoanei Divinei Milostiviri. Poate că nu au Rozariu, nu au Medalia Miraculoasă, nu au Scapular. Nu au relicve și nici nu vor să audă de ele. Dar o ilustrată reprezentându-l pe Isus din care pleacă două raze colorate, asta au. Puțină lume mai vorbește despre "Duminica Tomei". Prima Duiminică de după cea a Învierii se cheamă, azi, Duminica Divinei Milostiviri. Doar șase decenii despart două sărbători, care sunt două embleme, două ipostaze ale felului de a-L recepta pe Cristos. La urma urmei, două paradigme.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 29.06.2010 at 00:05:51. |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Marturisirea credintei | antoniap | Biserica Ortodoxa Romana | 72 | 27.12.2013 19:30:21 |
Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 09:28:24 |
Inceputul credintei... | Man Teo | Generalitati | 143 | 10.09.2011 09:52:42 |
Nevoia credintei | Kronos | Generalitati | 16 | 26.06.2011 17:17:25 |
Universul Credintei TVR | C-tin | Biserica Ortodoxa Romana | 2 | 27.03.2008 23:56:48 |
|