![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Matei 26,26 Ἐσθιόντων δὲ αὐτῶν λαβὼν ὁ Ἰησοῦς ἄρτον καὶ εὐλογήσας ἔκλασεν καὶ δοὺς τοῖς μαθηταῖς εἶπεν Λάβετε φάγετε, τοῦτό ἐστιν τὸ σῶμά μου. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Întrebarea este pur exegetică. Adevărul este că nu cunoaștem în mod cert ce fel de pâine a folosit Isus la Cina cea de Taină. Judecând numai după textul biblic și având în vedere date din Vechiul și Noul Testament, tot ce se poate spune e că mai degrabă Isus și apostolii au consumat cu acea ocazie pâine nedospită (azime), după cum cum alte ocazii (pe malul Tiberiadei de exemplu) s-au consumat pâini dospite.
O întrebare din aceeași categorie ar putea fi: ce fel de vin au băut atunci ? Alb sau roșu ? Nu putem ști sigur, deși putem presupune că mai degrabă vin roșu. Asemenea aspecte exegetice nu trebuie să aibă implicații liturgice. La Liturghie trebuie folosită materia specifică fiecărei tradiții, care este în mod cert pâinea nedospită în cazul Bisericii Apusene și pâinea dospită în cazul Bisericii Răsăritene. Numai în mod excepțional este admisibil să se folosească invers. Dacă Cina cea de Taină a avut loc la etaj (și așa probabil că a fost) nu este un motiv de a muta Liturghiile în podurile caselor. Această tendință, pe care eu o numesc arheologie biblică, nu îmi pare a veni de la Dumnezeu. El a spus să facem aceasta în amintirea Lui.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Evanghelia dupa Ioan din Septuaginta. 13. εἰδότες ὅτι ὁ κύριός ἐστιν. ἔρχεται Ἰησοῦς καὶ λαμβάνει τὸν ἄρτον καὶ δίδωσιν αὐτοῖς, καὶ τὸ ὀψάριον ὁμοίως. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si in rugaciunea Tatal nostru, atunci cand cerem "painea cea de toate zilele", termenul folosit este tot arton - τὸν ἄρτον. Este si pe site un articol despre temeiurile scripturistice ale folosirii painii dospite in cadrul Sf. Euharistii - http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iei-69134.html.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cred ca se vede bine ce diferenta facea Sfantul Apostol Pavel intre aluat si azima si ce semnificatie au acestea. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
franzela extra - titan
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
23. τί εἴπω ὑμῖν; ἐπαινέσω ὑμᾶς; ἐν τούτῳ οὐκ ἐπαινῶ. ἐγὼ γὰρ παρέλαβον ἀπὸ τοῦ κυρίου, ὃ καὶ παρέδωκα ὑμῖν, ὅτι ὁ κύριος Ἰησοῦς ἐν τῇ νυκτὶ ᾗ παρεδίδετο ἔλαβεν ἄρτον. Daca tot revenim la argumentele biblice si ne lipim atat de mult de versete de ce nu aducem argumente clare din NT. Hristos nu a sarbatorit Pastele iudaic, ci un Paste deosebit. Atunci sa urmarim intreg ritualul: de Pasti se imbracau pentru calatorie si nu paraseau incaperea. In cazul Mantuitorului observam ca merge dimpreuna cu Apostolii in gradina Ghetismani. Oare Hristos a avunt in vedere doar anumite obiceiuri, daca a sarbatorit Pastele iudaic? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Marcu 14:12. Iar în ziua cea dintâi a Azimilor, când jertfeau Paștile, ucenicii Lui L-au întrebat: Unde voiești să gătim, ca să mănânci Paștile? 13. Și a trimis doi din ucenicii Lui, zicându-le: Mergeți în cetate și vă va întâmpina un om, ducând un urcior cu apă; mergeți după el. 14. Și unde va intra, spuneți stăpânului casei că Învățătorul zice: Unde este odaia în care să mănânc Paștile împreună cu ucenicii Mei? 15. Iar el vă va arăta un foișor mare așternut gata. Acolo să pregătiți pentru noi. 16. Și au ieșit ucenicii și au venit în cetate și au găsit așa precum le-a spus și au pregătit Paștile. Luca 22:8. Și a trimis pe Petru și pe Ioan, zicând: Mergeți și ne pregătiți Paștile, ca să mâncăm. 9. Iar ei I-au zis: Unde voiești să pregătim? 10. Iar El le-a zis: Iată, când veți intra în cetate, vă va întâmpina un om ducând un urcior cu apă; mergeți după el în casa în care va intra. 11. Și spuneți stăpânului casei: Învățătorul îți zice: Unde este încăperea în care să mănânc Paștile cu ucenicii mei? 12. Și acela vă va arăta un foișor mare, așternut; acolo să pregătiți. 13. Iar, ei, ducându-se, au aflat precum le spusese și au pregătit Paștile. 14. Și când a fost ceasul, S-a așezat la masă, și apostolii împreună cu El. 15. Și a zis către ei: Cu dor am dorit să mănânc cu voi acest Paști, mai înainte de patima Mea, |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ca semnificație liturgică, credem că Sf. Jertfă este în același timp Paște și Yom Kippur.
Un articol care mi s-a părut interesant pe această temă, aici: http://mihaisarbu.wordpress.com/2010...eoprotestanti/
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ca incadrare in timp, Pastele are loc la inceputul anului iar Yom Kippur la incheierea anului, si au semnificatii importante si deosebite. Sa nu le amestecam intr-un ghiveci liturgic. |
![]() |
Tags |
cina cea de taina, paine dospita, paine nedospita, pesach |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuitorul si zambetele | Eliana | Generalitati | 36 | 19.06.2012 14:59:59 |
Sa-l visam pe Mantuitorul | tigerAvalo9 | Generalitati | 14 | 25.08.2011 10:48:50 |
A cina cu necunoscuti | Anca-Miha | Generalitati | 34 | 18.12.2008 22:39:27 |
|