![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Spiritualitatea ascetică și mistică, precum și teologia mistică, aspecte fundamentale ale Spiritualității și Teologiei Ortodoxe și care sunt în armonie cu celelalte părți ale sistemului Revelației Dumnezeiești vorbesc despre trăirea mistică, duhovnicească a lui Dumnezeu prin experimentarea sub influența iluminării harului dumnezeiesc a unei anumite cunoașteri a lui Dumnezeu care se adresează unor năzuințe și căutări extrem de profunde ale spiritului uman, unei dorințe foarte profunde de a simți o dragoste și un adevăr care să împărtășească viață fără de moarte. Bineînțeles că această cunoaștere care este una experimentală nu una rațională poate fi accesibilă în această viață în general unui număr mai restrâns de credincioși și este experimentată încă la un nivel să zicem nu încă deplin și care își va găsi împlinirea doar în viața de după înviere. Însă chiar și așa, marii sfinți trăitori și teologi deopotrivă au experimentat sub puterea harului dumnezeiesc o cunoaștere a lui Dumnezeu, mistică, dincolo de hotarele rațiunii, o cunoaștere suprarațională a unirii sufletului cu Dumnezeu fără ca persoana umană să fie dezintegrată, absorbită în divinitate, și care constă în iluminare spirituală prin harul lui Dumnezeu. Teologia și spiritualitatea ortodoxă identifică trei etape, nu neapărat rigide, în viața spirituală adevărată cu Dumnezeu, anume purificarea omului de patimi, iluminarea și desăvârșirea (sau îndumnezeirea) aceste etape având loc bineînțeles în cadrul Bisericii liturgice și al Sfintelor Taine chiar dacă în general această viață spirituală împlică o viețuire mai apropiată de viața monahală. Totuși caracterul mai monahal nu exclude cu nici un chip participarea credinciosului la viața comunitară și liturgică a Bisericii Ortodoxe ci presupune această participare la viața liturgică, comunitară și doxologică a Bisericii precum și la împărtășirea de Sfintele Taine, acestea fiind fundamentale în viața Bisericii.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc pentru raspuns, doctore ... desi, trebuie sa recunosc ca este o explicatie mistica a unui cuvant ce descrie trairi mistice ... ma rog, sincer va spun ca nu am inteles nimic. Probail de aceea este rezervat numai unor anumiti credinciosi, pentru ca asa cum a-ti descris aceste trairi, par intra-adevar greu de ajuns la ele ...
Trairile mele, pe care nu indraznesc la numesc mistice si le voi spune doar spirituale sunt mult mai simple ca si definire, dar nu ca traire. Adica, ma intalnesc in fiecare dimineata cu Domnul meu, practic este prima persoana cu care vreau sa stau de vorba in fiecare zi ... Apoi, incerc sa nu i-au decizii pana cand nu ma rog mai intai, si pun in mana Sa orice situatie. Ii cer ajutorul in orice situatie si calauzire. Muncesc ca si cum as munci pentru El si relationez cu cei din jur avand grija aplic ceea ce m-a invatat prin Cuvantul sau. Imi doresc sa devin dependenta de Isus. Dar, mai aveam o intrebare intr-o postare mai sus ... Am sa o repet aici, si va rog sa-mi raspundeti : "Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8) Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere? Multumesc! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
A te sacrifica pentru celalt in fiecare ceas, prin asta intelegand sa te doara pentru orice om care sufera, insa sa ai blandetea sa nu il judeci, sa nu il condamni, oricat de nasol ar fi. Daca nu poti ierta pe toti oamenii care te-au nedreptatit, nu l-ai cunoscut inca pe Dumnezeu. Caci nu e doar cuvantul sau, ci firea insasi firea Sa e iubire. Si asta cuprinde in ea toata invatatura ortodoxa (ortodox vine din greaca = drepta credinta). Asta ar trebui sa fie ortodoxia, acuma ca in viata de zi cu zi lumea face altceva, e alta poveste. Dar ia cartile mai noi (vezi Siluan Athonitul, sau mai vechi: Patericul) si acolo sunt exemple vii. Acolo nu se vorbeste despre rete de post, batic si fusta, ci despre modurile in care sa te intalnesti cu Dumnezeu, real, nu mistic. Dumnezeu, nu e un zeu infatuat, care vrea sa-l pupam in fund, ci un domn, care in fiecare zi ne iarta toate prostiile, si prin chemari delicate, ne cheama sa ne bucuram de ceea ce are de oferit. Ne roaga sa renuntam la fandoseli, ne roaga sa nu ne mai legam inima de lucrurile trecatoare, ne implora sa nu mai fim dezbinati, sa nu ne mai uram, sa nu ne mai certam... si mai ales sa avem inima sincera... Sa nu ne mai mintim pe noi insine, sa nu ne mai facem tot felul de filosofii, si sa incetam sa dam interpretari. Trebuie doar sa iubim, si atata porunca a lasat, sa invatam sa iubim precum El: sincer, total dezintresat si din toata inima, fara pic de regret si fara amaraciune. Iar cand iubesti te rogi mereu, neincetat, fiindca nu poti fi departe cu inima de cel iubit, te rogi din reflex pentru prieteni, familie, dusmani, pentru toata lumea pentru ca iti sunt dragi si vrei sa le fie bine... Numai bine, Anairda P.S: astfel de iubire e molipsitoare, de aia s-au converitit atatia pagani la crestinism in primele secole, nu pt filosofia expusa, ci pt ca simteau iubirea, curajul si credinta pe care le aveau Apostolii... dar mai ales iubirea.
__________________
"Tu cel care nu stii la ce iti foloseste apendicele, cum indraznesti sa spui ca ai inteles lumea intreaga si pe Cel ce a creat-o?" My blog...enjoy: http://anairda-photography.blogspot.com/ |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Dă-mi voie să îți spun că sfântul Siluan Athonitul a fost un mistic. Din întâmplare chiar i-am citit scrierile editate la editura Deisis și ceea ce se poate vedea pentru cine are ochi să vadă este că el a ajuns la nivelul mistic de trăire a lui Hristos. Insistența cu care el revine mereu asupra experienței Duhului Sfânt în mod real, nu închipuit ca la sectari, este în măsură să arate smerenia și înălțimea duhovnicească la care a ajuns, cu alte cuvinte nivelul mistic de cunoaștere a lui Dumnezeu.
Last edited by doctor_faustus; 23.11.2010 at 23:53:14. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În general cultele neoprotestante, dar nu numai, datorită lipsei harului Duhului Sfânt din Biserica lui Hristos, datorită lipsei Sfintelor Taine, datorită lipsei Sfintei Liturghii, datorită lipsei Sfintei Tradiții, a istoriei, a legăturilor organice cu Biserica primară care s-au păstrat în Biserica lui Hristos de-a lungul timpului și datorită în mod fundamental separării de Biserica lui Hristos, de Biserica harului, se caracterizează nu doar printr-un nivel spiritual inferior sfinților Bisericii, dar și printr-o îngustime spirituală care îi face să creadă că tot ce se poate trăi se reduce la săracele lor experiențe spirituale. Inevitabil se instalează și s-a instalat o insatisfacție și o răceală spirituală pentru că nu se poate altfel atunci când te rupi de Biserica harului care poate adăpa sufletele. Cei care au încercat să compenseze oarecum această sărăcie spirituală evidentă a sectarilor au fost sectele penticostale care se caracterizează în mod evident printr-o surescitare emoțională, sentimentalistă, pietistă care însă este aproape pătimașă și care de fapt niciodată nu mulțumește sufletul pentru că numai harul lui Dumnezeu, numai Duhul Sfânt adevărat nu închipuit poate să mulțumească dorințele sufletului de a Îl cunoaște și de a Îl trăi pe Dumnezeu. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Interesant doctore ... si multumesc pentru felul crestinesc si plin de iubire si respect in care imi raspundeti ...
Dar, tot nu mi-ati raspuns la intrebarea legata de "Cuvantul Meu" ... la care Cuvant se refera Domnul? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
După cum bine ai văzut și pot să te asigur eu nu am afirmat vreodată că Dumnezeu nu S-a făcut cunoscut prin Revelația Sa care este Hristos. Sfânta Scriptură este un mod fundamental de cunoaștere a lui Dumnezeu. Însă ceea ce am vrut să spun este că cunoașterea lui Dumnezeu se poate face și pe alte căi complementare Scripturii și pe care neoprotestanții nu doar că nu le cunosc dar nici nu le iau la socoteală. Spre exemplu putem să luăm în considerare Scriptura, însă în scriptură există un verset (nu îmi aduc aminte care) în care sfântul Paul vorbește despre dragostea care depășește orice cunoaștere, orice înțelegere; un astfel de verset într-un fel poate fi interpretat de un simplu credincios care înregistrează la nivel mental, rațional că Dumnezeu a iubit mult lumea etc, însă un gnostic sau un mistic știe din proprie experiență că există un nivel de cunoaștere a unei iubiri și a unui adevăr care efectiv depășește orice cunoaștere, fiind suprarațional. Prin urmare vezi bine că Evanghelia are multiple nivele de înțelegere și interpretare funcție și de statura duhovnicească a credinciosului.
|
|