În prealabil postat de mariamargareta
Din acest text nu rezultă nicio implicare directă a lui Dumnezeu. N-a coborât Dumnezeu din cer ca să lovească direct, cu mâna Lui, copiii care trebuiau corectați sau pedepsiți, și nu Dumnezeu trebuie suspectat că ar dori, justițiar și inflexibil, să aducă suferința pe pământ, doar de dragul unei "dreptăți omenești". Dimpotrivă, o implicare indirectă (ceea ce numim îndeobște îngăduința acordată diavolului de a face rele) este la modul teoretic la fel de posibilă și pare mult mai plauzibilă din punct de vedere practic, decât cea directă. Aici este vorba de o ripostă pe care Dumnezeu o dă celor care Îl acuză și se ceartă cu El. La acuzațiile care Îi sunt aduse, Dumnezeu răspunde încadrându-se în matricea gândirii lor, a acuzatorilor Lui. Dacă ei gândesc că Dumnezeu i-a pedepsit lovindu-le copiii, Dumnezeu le arată că lovitura vine din cauza necredinței lor, și nu din voința Lui. În plus, oamenii pedepsiți de către îngerii întunericului (care speculează greșelile lor pentru a semăna răul și suferința în lume) se întorc tot împotriva lui Dumnezeu, omorându-i pe proorocii pe care El i-a trimis lor. Deși este nevinovat de acuzele acestor oameni, Dumnezeu nu poate comite stângăcia de a Se disculpa în fața lor, ca și când El n-ar cunoaște anumite evenimente rele sau n-ar avea puterea de a se implica în evoluția lor (căci atunci ar recunoaște că nu are Atotștiință, sau că este complet depășit de ele, sau că este nepăsător, adică total pe dinafara acestor evenimente nedorite care se petrec în lume), ci le sugerează că are exclusiv o implicare indirectă, pentru a le demonstra că lucrarea diavolului nu este eficientă asupra omului, nici în bine, nici în rău; căci și până și răul ar putea fi învins de om, dacă omul ar voi să-l învingă, așa cum Iov a învins în cele din urmă toate distrugerile făcute lui de către diavol. Dumnezeu lucrează cu multă iconomie și nu face risipă de cuvinte, dar dacă cineva ar dori să facă un exercițiu didactic și să dezvolte cu dinadinsul acest text, pentru a-l face mai lizibil, ar putea spune că mesajul pe care Dumnezeu vrea să-l comunice aici este următorul: "Mă acuzați că v-am lovit copiii? Nu Eu vi i-am lovit, căci dacă Eu aș fi făcut-o, n-ar fi fost o lovire neputincioasă ca aceasta, căci Eu nu sunt neputincios, ci ar fi fost o lovire eficientă care pe loc v-ar fi îndreptat, cu putere multă și pentru veșnicie. Dar pentru că diavolul este cel care v-a lovit copiii, zicând că Eu vi i-am lovit, lovirea lui se arată a fi neputincioasă. Căci tot degeaba vi i-a lovit, fiindcă nici ei și nici voi n-ați luat seama la certarea lui pe care Eu am îngăduit-o ca să se vădească neputința lui de a vă schimba în bine sau în rău, și din nou v-ați întors împotriva Mea. Căci voi sunteți mai încăpățânați chiar și decât diavolul, care totuși Mă ascultă pe Mine și nu iese din voia Mea atunci când Eu îi limitez la maximum poftele lui rele; așa cum a fost când Eu l-am oprit pe diavol să se atingă de viața lui Iov, dar l-am lăsat să se atingă cu surpare de viața copiilor lui, ca să se vădească dreptatea și răbdarea lui Iov".
Sau, mai pe scurt: "Degeaba gândiți că Eu v-am lovit copiii ca să vă pedepsesc, și pentru aceasta vă certați cu Mine. Pentru că degeaba am îngăduit să vă fie loviți copiii de către diavolul, căci certarea lor nu i-a îndreptat nici pe ei, și nici pe voi; ci mai mult v-a întărâtat împotriva Mea și a proorocilor Mei".
Din context rezultă limpede că cei vizați au greșit adresarea: ei trebuiau să apeleze la idolii lor, nu la Dumnezeul cel adevărat, ca pe ei să-i certe și să-i tragă la răspundere pentru vremea de necaz în care au ajuns, și ei să fie cei care să-i izbăvească:
"Dar unde-ți sunt, Iudo, dumnezeii care ți i-ai făcut? Să se scoale și să te izbăvească la vreme de necaz, dacă pot! Căci câte cetăți ai, atâția sunt și dumnezeii tăi.
Pentru ce vă certați cu Mine? Toți v-ați purtat cu necredincioșie și ați păcătuit împotriva Mea, zice Domnul." (Ieremia, 29,30)
|