Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.01.2011, 18:18:59
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgel23c Vezi mesajul
Dupa moartea lui Simon vrajitorul, Sfîntul Petru n-a mai stat mult în Roma (Deci zadarnica este credinta papistasilor, caci Sfîntul Petru a fost 25 de ani episcop al Romei, credinta pe care-si sprijina ei primatul papal), ci, luminînd pe multi prin Sfîntul Botez, le-a facut biserica si, punîndu-le pe Lin episcop, s-a dus în Parachin, unde a pus episcop pe Epafrodit, altul, nu cel dintîi. Dupa aceea s-a dus în Sirmia, cetatea Spaniei, de unde, punînd episcop pe Epenet, s-a dus în Cartagina, cetatea Africii. De acolo, sfintind episcop pe Crescent, s-a dus în Egipt, în cetatea cea cu sapte porti, care se numeste Teba, punîndu-l episcop pe Ruf, iar în Alexandria l-a pus episcop pe Marcu Evanghelistul. Apoi s-a dus în Ierusalim, avînd descoperire despre Adormirea Preacuratei Fecioare Maria, Nascatoarea de Dumnezeu.

"Deci, dupa aceea s-a întors iarasi în Egipt. Apoi, trecînd Africa, s-a dus la Roma si de acolo la Mediolan (Milan) si la Fotichin, din care, punînd episcopi si preoti, s-a dus în Britania. Acolo, petrecînd multa vreme si aducînd multe popoare la credinta în Hristos, a vazut pe un înger, care i s-a aratat, zicîndu-i: "Petre, s-a apropiat vremea ducerii tale din viata aceasta; deci, se cade sa te întorci la Roma, unde, suferind moarte pe cruce, vei lua rasplatire dreapta de la Domnul nostru Iisus Hristos". Petru, multumind lui Dumnezeu de aceasta, a mai zabovit cîteva zile în Britania, întarind Bisericile, punînd episcopi, preoti si diaconi. Iar în al doisprezecelea an al împaratiei lui Nero, s-a întors în Roma. Aici a pus episcop pe Clement, în ajutorul ocîrmuirii bisericesti, care se lepada si nu voia un jug ca acela. Însa Clement, plecîndu-se cuvintelor Apostolului Petru, si-a plecat grumazul sub jugul lui Hristos si, împreuna cu învatatorul sau si cu ceilalti barbati, trageau caruta cuvîntului lui Dumnezeu. Deci, în Roma multi barbati si femei, din cei de bun neam si prealuminati si chiar din rînduiala senatorilor, s-au luminat cu Sfîntul Botez si astfel au îmbratisat religia crestina."
Un mesaj complet. Iata si ce zice Sfantul Irineu de Lyon: descrie Biserica Romei ca "cea mai mare și mai veche, cunoscută de toți; ... întemeiată și statornicită la Roma de cei doi apostoli preaslăviți, Petru și Pavel." N-a zis doar de Sfantul Petru.
Si ce zice Sfantul Irineu: ""Am hotărât să întreb catedra lui Petru, unde se află acea credință pe care buzele unui Apostol au preamărit-o; vin acum să cer hrană pentru sufletul meu aici, unde, într-o vreme, am primit veșmântul lui Christos. Nu urmez alt primat decât pe cel al lui Christos; de aceea, mă unesc cu frumusețea sa, deci cu Catedrala lui Petru. Știu că pe această piatră este zidită Biserica" (Epistole, I, 15, 1-2)."

Catolicii spun ca Sfantul Petru a fost episcop in Roma, nu numai ca a organizat Biserica de aici. Dar stim doar ca a pus episcopi. Stim in schimb ca a fost primul episcop al Antiohiei.

Last edited by catalin2; 23.01.2011 at 18:30:24.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.01.2011, 18:59:57
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Știu că pe această piatră este zidită Biserica" (Epistole, I, 15, 1-2)."
Se vede că Sf Irineu, cu toată cultura sa, nu a putut întrevedea dogmatica ortodoxă de peste un mileniu și ceva, potrivit căreia "această piatră" înseamnă orice altceva decât Petru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.01.2011, 23:41:55
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Se vede că Sf Irineu, cu toată cultura sa, nu a putut întrevedea dogmatica ortodoxă de peste un mileniu și ceva, potrivit căreia "această piatră" înseamnă orice altceva decât Petru.
Un invatat romano-catolic din sec.XVII-lea, Jean de Launoy, a petrecut un timp indelungat studiind scrierile Sfintilor Parinti, pentru a afla interpretarea pe care o fac acestia la Matei 16:28 si a descoperit ca:
- 17 Parinti considera pe Sf. Petru piatra;
- 44 invatau ca piatra era marturisirea lui Petru,
- 16 spuneau ca piatra este Hristos, in vreme ce
- 8 considerau ca piatra erau apostolii.
(Epist. VII, Opp., Vol., pt. 2.. p. 99)
Un procent de 80% din Parintii Bisericii nu l-au considerat pe Sf. Petru ca fiind piatra.

Nu numai ca intalnim interpretari diferite la Matei 16:18 printre Sf. Parinti, dar acestia ofera interpretari diferite si in lucrarile lor. Cel mai bun exemplu este sfantul si invatatorul Bisericii apusene, fericitul Augustin. El a avut o enorma influenta asupra teologiei apusene.
In anul 428, Fer. Augustin a scris Retractarile sale, in care a incercat sa corecteze si sa cizeleze ceea ce a socotit ca a fost gresit sau amagitor in opera sa timpurie. In aceasta carte Fer. Augustin mediteaza la anii tineretii, cand l-a considerat pe Petru ca fiind piatra. El explica:

Citat:
"Dar stiu ca mai apoi, am talmacit in multe randuri afirmatia Domnului "Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea", cum ca trebuia sa-l intelegem pe El, pe care Petru L-a marturisit, cand a spus, "Tu esti Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu"... Caci nu i s-a spus "Tu esti Piatra (petra), ci tu esti Petru (petrus). Hristos era piatra, pe care marturisindu-L Simon, asa cum Il marturiseste intreaga Biserica, a fost numit Petru. Dar din aceste doua intelesuri sa lasam cititorul sa-l aleaga pe cel mai probbil".
(Retractiones, 1:21.P.L.32:618)
Desi acum prefera interpretarea conform careia Hristos este piatra si nu Petru, el nu acorda vreo importanta dogmatica niciuneia din aceste interpretari.

Tot Fer. Augustin afirma in "Satis Cognitum":

Citat:
"Caci tocmai pe baza acestui lucru Domnul a spus: "Pe acesata piatra voi zidi Biserica mea", pentru ca Petru a spus: "Tu esti Hristos, Fiul Dumnezeului Celui viu".
Prin urmare, pe aceasta piatra a spus, pe care tu ai marturisit-o, voi zidi Biserica Mea. Pentru ca Piatra (petra) era Hristos si pe aceasta temelie a fost zidit si Petru.(Tractare CXXXIV, On the Goslel of John, vol VII, pg. 450)
Prin urmare El a spus, tu esti Petru si pe aceasta Piatra pe care ai marturisit-o, pe piatra pe care ai recunoscut-o spunand, "Tu esti Hristos, Fiul Dumnezeului Celui viu", voi cladi Biserica Mea. Pe Mine te voi zidi pe tine, nu Ma voi zidi pe Mine pe tine."
In concluzie, majoritatea cercetatorilor insista ca pasajul din Matei 16:18, ca baza teologica pentru primatul papal, nu avea trecere in Biserica Primara.
(din "Papi si Patriarhi" de Michael Whelton, Ed. Theozis)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.01.2011, 00:02:33
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Un invatat romano-catolic din sec.XVII-lea, Jean de Launoy, a petrecut un timp indelungat studiind scrierile Sfintilor Parinti, pentru a afla interpretarea pe care o fac acestia la Matei 16:28 si a descoperit ca:
- 17 Parinti considera pe Sf. Petru piatra;
- 44 invatau ca piatra era marturisirea lui Petru,
- 16 spuneau ca piatra este Hristos, in vreme ce
- 8 considerau ca piatra erau apostolii.
(Epist. VII, Opp., Vol., pt. 2.. p. 99)
Un procent de 80% din Parintii Bisericii nu l-au considerat pe Sf. Petru ca fiind piatra.
Si totusi, asta nu explica de ce Hristos ii schimba numele din Simon in Petru. Daca nu era el piatra...de ce sa il strige Petru (Chefa)?
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #5  
Vechi 24.01.2011, 00:55:59
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Si totusi, asta nu explica de ce Hristos ii schimba numele din Simon in Petru. Daca nu era el piatra...de ce sa il strige Petru (Chefa)?
Si pe Pavel l-a chemat altfel inainte.
In ceea ce priveste Petru- piatra, il vad ca pe un joc de cuvinte, caci nu am Intelepciunea lui Dumnezeu, si nici nu a dat vreo explicatie, asa cum a facut-o cand a schimbat numele lui Avram in Avraam, sau a lui Sarai in Sarra.
Este deci o practica de a schimba numele; iar Dumnezeu decide daca sa ne spuna de ce il schimba, sau nu.
Si apoi schimbarea numelui din Simon in Petru se face de la inceput, cand se prezinta Simon in fata lui Iisus, (Ioan, 1: 42):
Și l-a adus la Iisus. Iisus, privind la el, i-a zis: Tu ești Simon, fiul lui Iona; tu te vei numi Chifa (ce se tâlcuiește: Petru).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 24.01.2011, 01:36:55
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Si pe Pavel l-a chemat altfel inainte.
In ceea ce priveste Petru- piatra, il vad ca pe un joc de cuvinte, caci nu am Intelepciunea lui Dumnezeu, si nici nu a dat vreo explicatie, asa cum a facut-o cand a schimbat numele lui Avram in Avraam, sau a lui Sarai in Sarra.
Este deci o practica de a schimba numele; iar Dumnezeu decide daca sa ne spuna de ce il schimba, sau nu.
Si apoi schimbarea numelui din Simon in Petru se face de la inceput, cand se prezinta Simon in fata lui Iisus, (Ioan, 1: 42):
Și l-a adus la Iisus. Iisus, privind la el, i-a zis: Tu ești Simon, fiul lui Iona; tu te vei numi Chifa (ce se tâlcuiește: Petru).
Dar Sf. Ap. si Ev. Matei spune: " Si Eu iti zic tie ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui."

Si totusi, i-a dat un nume destul de semnificativ ca sa nu fie pur si simplu un nume ca oricare altul, sau sa nu aiba un inteles. Cand alta data s-a mai jucat Domnul in cuvinte?

Cat despre Avram/Avraam, iata ce spune Dumnezeu: "Si nu te vei mai numi Avram, ci Avraam va fi numele sau, fiindca am sa te fac tata a multime de popoare." (Geneza, 17:5)

Si despre Sarra:" Pe Sarai, femeia ta, sa nu o mai numesti Sarai, ci Sarra sa-i fie numele. Si o voi binecuvanta si-ti voi da din ea fiu; o voi binecuvanta si va fi mama de popoare si regi peste popoare se vor ridica dintr-insa." (Geneza, 17: 15-16)

Despre Pavel, intr-adevar nu spune exact cand si de ce si cum i s-a schimbat numele, dar se pare ca s-a intamplat chiar dupa ce Sf. Duh l-a ales pentru misiune: "Si pe cand slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfant a zis: Osebiti-mi pe Barnaba si pe Saul, pentru lucrul la care i-am chemat. Atunci, postind si rugandu-se, si-au pus mainile peste ei si i-au lasat sa plece. Deci ei, manati de Duhul Sfant, au coborat la Seleucia si de acolo au plecat cu corabia in Cipru. [...] 9. Iar Saul -- care se numeste si Pavel -- plin fiind de Duh Sfant, a privit tinta la el.." (Fapte, 13: 2-4, 9)

Probabil ca mai sunt si alte schimbari de nume in Sfanta Scriptura. Dar, din cate pot eu sa inteleg, se pare ca atunci cand Dumnezeu schimba numele cuiva este fiindca ii da o binecuvantare speciala, o misiune speciala, altfel decat a celorlalti, care schimba complet viata si menirea celui in cauza. Cum este de fapt astazi si la calugarie. Deci, as trage eu concluzia, daca lui Simon i-a fost schimbat numele, si celorlalti apostoli nu, inseamna ca Simon-Petru are o misiune speciala, nu?

Incerc doar sa vad ce gandesc altii despre lucrul asta. Poate e vina mea ca despic firul in patru...
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).

Last edited by Noesisaa; 24.01.2011 at 01:58:25.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 24.01.2011, 10:18:00
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Dar Sf. Ap. si Ev. Matei spune: " Si Eu iti zic tie ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui."

Si totusi, i-a dat un nume destul de semnificativ ca sa nu fie pur si simplu un nume ca oricare altul, sau sa nu aiba un inteles. Cand alta data s-a mai jucat Domnul in cuvinte?

Cat despre Avram/Avraam, iata ce spune Dumnezeu: "Si nu te vei mai numi Avram, ci Avraam va fi numele sau, fiindca am sa te fac tata a multime de popoare." (Geneza, 17:5)

Si despre Sarra:" Pe Sarai, femeia ta, sa nu o mai numesti Sarai, ci Sarra sa-i fie numele. Si o voi binecuvanta si-ti voi da din ea fiu; o voi binecuvanta si va fi mama de popoare si regi peste popoare se vor ridica dintr-insa." (Geneza, 17: 15-16)

Despre Pavel, intr-adevar nu spune exact cand si de ce si cum i s-a schimbat numele, dar se pare ca s-a intamplat chiar dupa ce Sf. Duh l-a ales pentru misiune: "Si pe cand slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfant a zis: Osebiti-mi pe Barnaba si pe Saul, pentru lucrul la care i-am chemat. Atunci, postind si rugandu-se, si-au pus mainile peste ei si i-au lasat sa plece. Deci ei, manati de Duhul Sfant, au coborat la Seleucia si de acolo au plecat cu corabia in Cipru. [...] 9. Iar Saul -- care se numeste si Pavel -- plin fiind de Duh Sfant, a privit tinta la el.." (Fapte, 13: 2-4, 9)

Probabil ca mai sunt si alte schimbari de nume in Sfanta Scriptura. Dar, din cate pot eu sa inteleg, se pare ca atunci cand Dumnezeu schimba numele cuiva este fiindca ii da o binecuvantare speciala, o misiune speciala, altfel decat a celorlalti, care schimba complet viata si menirea celui in cauza. Cum este de fapt astazi si la calugarie. Deci, as trage eu concluzia, daca lui Simon i-a fost schimbat numele, si celorlalti apostoli nu, inseamna ca Simon-Petru are o misiune speciala, nu?

Incerc doar sa vad ce gandesc altii despre lucrul asta. Poate e vina mea ca despic firul in patru...
cred ca ceea ce zice Augustin e destul de semnificativ..

"Caci tocmai pe baza acestui lucru Domnul a spus: "Pe acesata piatra voi zidi Biserica mea", pentru ca Petru a spus: "Tu esti Hristos, Fiul Dumnezeului Celui viu".
Prin urmare, pe aceasta piatra a spus, pe care tu ai marturisit-o, voi zidi Biserica Mea. Pentru ca Piatra (petra) era Hristos si pe aceasta temelie a fost zidit si Petru.(Tractare CXXXIV, On the Goslel of John, vol VII, pg. 450)
Prin urmare El a spus, tu esti Petru si pe aceasta Piatra pe care ai marturisit-o, pe piatra pe care ai recunoscut-o spunand, "Tu esti Hristos, Fiul Dumnezeului Celui viu", voi cladi Biserica Mea. Pe Mine te voi zidi pe tine, nu Ma voi zidi pe Mine pe tine."

De altfel intr-un fel Biserica s-a zidit si pe Petru impreuna cu intreg colegiul Apostolic.Toate metropolele Bisericii au fost petrine : Ierusalim , Antiohia , Alexandria si Roma.. Nu inteleg de ce doar Roma presupune pretentii petrine.Din ceea ce spune Traditia, in misiunea sa de Apostol, Petru a mers, a uns si a intarit Biserici cam peste tot Imperiul Roman si in Bizant si pe langa Pont.. Din punctele de vedere prezentate aici daca ar fi sa ne luam doar dupa Petru , Petru nici macar nu a fost episcop in Roma.. Dar primatul Romei de onoare s-a datorat mai multor factori... intre care si datorita importantei orasului Roma in Imperiu.. si datorita lui Petru si lui Pavel ..
Reply With Quote
  #8  
Vechi 24.01.2011, 13:23:07
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Dar Sf. Ap. si Ev. Matei spune: " Si Eu iti zic tie ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui."

Si totusi, i-a dat un nume destul de semnificativ ca sa nu fie pur si simplu un nume ca oricare altul, sau sa nu aiba un inteles. Cand alta data s-a mai jucat Domnul in cuvinte?

Cat despre Avram/Avraam, iata ce spune Dumnezeu: "Si nu te vei mai numi Avram, ci Avraam va fi numele sau, fiindca am sa te fac tata a multime de popoare." (Geneza, 17:5)

Si despre Sarra:" Pe Sarai, femeia ta, sa nu o mai numesti Sarai, ci Sarra sa-i fie numele. Si o voi binecuvanta si-ti voi da din ea fiu; o voi binecuvanta si va fi mama de popoare si regi peste popoare se vor ridica dintr-insa." (Geneza, 17: 15-16)

Despre Pavel, intr-adevar nu spune exact cand si de ce si cum i s-a schimbat numele, dar se pare ca s-a intamplat chiar dupa ce Sf. Duh l-a ales pentru misiune: "Si pe cand slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfant a zis: Osebiti-mi pe Barnaba si pe Saul, pentru lucrul la care i-am chemat. Atunci, postind si rugandu-se, si-au pus mainile peste ei si i-au lasat sa plece. Deci ei, manati de Duhul Sfant, au coborat la Seleucia si de acolo au plecat cu corabia in Cipru. [...] 9. Iar Saul -- care se numeste si Pavel -- plin fiind de Duh Sfant, a privit tinta la el.." (Fapte, 13: 2-4, 9)

Probabil ca mai sunt si alte schimbari de nume in Sfanta Scriptura. Dar, din cate pot eu sa inteleg, se pare ca atunci cand Dumnezeu schimba numele cuiva este fiindca ii da o binecuvantare speciala, o misiune speciala, altfel decat a celorlalti, care schimba complet viata si menirea celui in cauza. Cum este de fapt astazi si la calugarie. Deci, as trage eu concluzia, daca lui Simon i-a fost schimbat numele, si celorlalti apostoli nu, inseamna ca Simon-Petru are o misiune speciala, nu?

Incerc doar sa vad ce gandesc altii despre lucrul asta. Poate e vina mea ca despic firul in patru...
Mai citeste o data acest raspuns:
http://www.crestinortodox.ro/forum/n...reply&p=327307
Reply With Quote
  #9  
Vechi 24.01.2011, 08:40:05
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Se vede că Sf Irineu, cu toată cultura sa, nu a putut întrevedea dogmatica ortodoxă de peste un mileniu și ceva, potrivit căreia "această piatră" înseamnă orice altceva decât Petru.
Am facut eu o greseala, al doilea citat ii apartine Fericitului Ieronim (347-420), numai primul ii apartine Sfantului Irineu. Sunt doua pietre?
Reply With Quote
  #10  
Vechi 23.01.2011, 20:55:33
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Si ce zice Sfantul Irineu: ""Am hotărât să întreb catedra lui Petru, unde se află acea credință pe care buzele unui Apostol au preamărit-o; vin acum să cer hrană pentru sufletul meu aici, unde, într-o vreme, am primit veșmântul lui Christos. Nu urmez alt primat decât pe cel al lui Christos; de aceea, mă unesc cu frumusețea sa, deci cu Catedrala lui Petru. Știu că pe această piatră este zidită Biserica" (Epistole, I, 15, 1-2)."
Si carei Epistole a lui Irineu ii apartine citatul?Poti sa imi dai un link direct la sursa citatului?Data viitoare nu mai da copy paste la orice gasesti pe wikipedia.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sfantul Apostol Andrei cristiboss56 Diverse Sarbatori 19 29.11.2016 20:22:53
pe ce baza afirma catolicii ca Petru a fost primul papa? ludovic Secte si culte 52 05.10.2011 11:31:55
Crucea Sf. Apostol Petru vs. crucea satanica camy_d Sfintii Apostoli Petru si Pavel 19 14.04.2011 04:23:25
Intrebare: Sfantul Petru era un apostol al Domnului Hristos? 52ZIZO Despre Sfanta Scriptura 7 25.08.2010 23:57:21
Sfantul Petru a fost episcop al Romei? delia95 Intrebari utilizatori 0 26.03.2010 13:03:28