Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.04.2011, 09:45:23
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
să îi încurajez pe cei căsătoriți să facă prunci, pentru că acset lucru este una din cele mai bune fapte care se poate face de către cineva, după părerea mea.
Teologia ortodoxa crestina considera ca pruncii sunt urmarea fireasca a dragostei adevarate intre soti. Din aceasta perspectiva nu este doar o fapta buna (in sensul de placuta lui Dumnezeu), ci este datoria implinirii dragostei intre soti (inmultirea talantului). Insa scopul casatoriei nu este nasterea de prunci ci acela al mantuirii intregii familii intru Hristos. Sunt familii care din motive bilogice nu pot avea copii dar care se mantuiesc, si familii care au copii dar nu se mantuiesc.

Daca sotii nu isi doresc copii, in acea familie nu domneste dragostea deplina trupeasca si sufleteasca, ci doar cea trupeasca, care duce intotdeauna la patima (inrobirea sexuala), pervertind insasi Taina Casatoriei.

Repet, Onan a fost omoart de Dumnezeu pentru ca nu dorea nici un copil cu sotia lui, ci dorea doar activitatea sexuala si atat. Daca Onan ar fi avut vreo 12 sau mai multi copii oare situatia ar fi fost aceeasi? (Ferirea de a face copii nu este tot una cu avortul, sau cu uciderea ovuluilui fecundat).

Avortul in prespectiva teologica crestin ortodoxa este o crima, intrucat omul este fiinta fie inca din momentul zamslirii in pantecele mamei sale. Exact in acel moment pruncul primeste suflarea de viata de la Dumnezeu si nu mai tarziu (o spune foarte clar Sfanul Ioan Damaschin).

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Iată cu Maria a ajuns să fie mai înălțată decît Cerurile, mai presus decît cetele Serafimilor, devenind Preasfîntă, mai aproape de Dumnezeu decît orice făptură văzută sau nevăzută. Deci se vede că mîntuirea se face pe mai multe trepte, asta numai Dumnezeu hotărînd-o. De unde și ideea că cei care sînt mai activi în fapte bune, care aduc mai multă roadă, ajung mai aproape de Domnul, în particular părinții a 15 copii în loc de unul singur.
Frate draga ma bucur ca ai adus-o in discutie pe Maica Domnului. Este cel mai clar exemplu cu putinta care ilustreaza ca singurul merit al omului in procesul mantuirii, este acela de a accepta voia lui Dumnezeu lasand-ul pe Dumnezeu sa lucreze in om.

Faptele bune nu sunt nicidecum urmarea starii de mantuire (asa cum zic cultele protestante si neoprotestane), ci sunt urmare a conlucrarii cu Dumnezeu pe drumul mantuirii.
Cum vedem cata credinta avem? Cum vedem ca Hristos este intru noi, conlucrand activ cu noi in viata noastra? Pai evident doar in fapte.
Sfintii nu au zis ca Hristos lucreaza intru ei, ci au aratat prin faptele lor ca lucreaza intru ei.

Dar sa nu mai lugim mult vorba, si sa revenim la Maica Domnului.
De ce este Maica Domnului pururi de-a dreapta tronului slavei lui Hristos (la stanga fiind Sf Ioan Botezatorul asa cum reiese fara echivoc si din iconografia ortodoxa crestina)?

Ce a facut Maica Domnului ca sa fie acolo? Multi se vor grabi sa spuna: a facut faaaaapteeeee maaari, a nascut pe Fiul lui Dumezeu. Pai cum a facut ea aceasta minuntata fapta? Care a fosr roul ei in acest proces? Maica Domnului a facut cel mai greu lucru cu putinta pentru om, acela de a face pe deplin voia lui Dumnezeu, a acceptat ca Dumnezeu sa lucreze deplin intru ea. Putea ea singura sa faca ceva? Evident ca nu.
Bineinteles ca ea stia clar riscurile la care se expune cand face voia Lui Dumnezeu de a lucra in ea Taina intruparii Fiului lui Dumnezeu (sa fie acuzata de adulter, caci ara logodita, iar pedeapsa era omorarea cu pietre cand bineinteles si pruncul din pantece murea), insa ea si-a pus toata nadejdea exclusiv in Dumnezeu.

Astfel, Sfanta Scriptura este clara cand spune ca singurul merit al Maicii Domnului este acela de a fi acceptat sa faca pe deplin voia lui Dumnezeu, a acceptat ca Dumnezeu sa lucreze aceasta minunata Taina a intruparii in ea, prin cuvintele: "iata roaba Domnului, fie mie dupa cuvantul tau" (Luca 1,38). Nimic nu s-a intamplat pana ce Maica Domnului nu si-a dat consimtamantul, nu a acceptat sa conlucreze cu Dumnezeu. Iar momentul intruparii Fiului lui Dumnezeu, in care EL se salasluieste in pantecele Fecioarei Maria, incepand procesul firesc in care omul se formeaza in pantecele mamei sale, este exact acesta in carea Maica Domnului, prin cuvinte clare, accepta sa faca voia lui Dumnezeu.

Maica Domnului, patrunsa fiind de Duhul Sfant marturiseste Adevarul, ca Dumnezeu i-a facut ei marirea, caci fara Dumnezeu nu putea face nimic.
"46. Și a zis Maria: Mărește sufletul meu pe Domnul.
47. Și s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu,
48. Că a căutat spre smerenia roabei Sale. Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile.
49. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic
și sfânt este numele Lui. " Luca 1,46-49.


Doamne ajuta. Har si pace :)

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 09:52:00.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.04.2011, 10:53:40
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sunt familii care din motive bilogice nu pot avea copii dar care se mantuiesc, si familii care au copii dar nu se mantuiesc.
Salut Eugen,

Se mîntuiesc și unii, și alții. Cu toate acestea, unii se aseamnănă mai mult cu Dumnezeu, prin activitățile creatoare, prin iubire, milă, sacrificiu șamd. Alții se mîntuiesc mai la limită, probabil prinzînd loc mai la ușa Raiului. :)

Asta am vrut să subliniez: contează cîte fapte bune faci (vorbim de cazul în care părinții pot avea copii, dar aleg să facă numai unul), cît creezi (în cazul discutat cîți copii ai), cît de mult îți manifești dragostea față de aproapele.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 18.04.2011, 12:58:17
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Salut Eugen,
Se mîntuiesc și unii, și alții.
:)
Salut Florin-Ionut,
Reformulez: Pot exista anumite faminii care din motive biologice nu pot avea copii si care se mantuiesc daca duc o viata intru Hristos. (Aceasta nu implica ca toate familiile fara copii se mantuiesc, ci doar ca toate familiie fara copii din motive biologice au aceeasi sasa la mantuirea intru Hristos in Taina Casatoriei, ca si familiile care au copii).
De asemenea, pot exista familii care au muuulti copii dar care sa nu se mantuiesc, pentru ca nu traiesc corespunzator intru Hristos in Taina Casatoriei. (mai concret, care chiar daca au multi copii au insa si pacate de care nu se pocaiesc).

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Alții se mîntuiesc mai la limită, probabil prinzînd loc mai la ușa Raiului. :)
Asa este. "In casa Tatalui Meu multe locasuri sunt. De nu ar fi fost asa v-as fi spus. Acum insa ma duc sa va gatesc voia loc si iarasi voi veni la voi..." spuen Domnul Iisus Hristos.

Din nefericire multe familii fac fac muuulti copii crezand ca prin aceasta "vor obtie un loc mai bun in Rai", iar dupa ce au facut acesti copii nu ii mai ingreijesc corespunzator. (Nu se ocupa corespunzator de cresterea lor, educatia lor religioasa si sociala, de nevoile lor sufletesti, spirituale, trupesti...). Aceste familii gandesc cam in felul urmator: "Dumnezeu v-a facut, Dumnezeu sa va poarte de grija."

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Asta am vrut să subliniez: contează cîte fapte bune faci (vorbim de cazul în care părinții pot avea copii, dar aleg să facă numai unul), cît creezi (în cazul discutat cîți copii ai), cît de mult îți manifești dragostea față de aproapele.
Asa este frate. Nu trebuie oprite faptele bune, caci prin acelea Hristos lucreaza in noi.
Cum spui si tu, daca parintii pot ingriji corespunzator mai multi copii, dar refuza sa faca acest lucru din egoism, din comoditate etc. ... este rau.

P.S. In cazul copiilor omul nu creaza viata, ci omul doar participa activ la voia lui Dumnezeu de a da viata, caci Dumnezeu este cel care da suflarea de viata pruncului care se zamisleste, Dumnezeu a creat legea vietii, omul doar o urmeaza si conlucreaza cu ea.
Deci omul nu este creator. Exista doar un singur Creator: Dumnezeu. (ingreii nu sunt creatori).
Reply With Quote
  #4  
Vechi 18.04.2011, 15:02:36
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

De acord cu ce ai scris mai sus.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
:)
P.S. In cazul copiilor omul nu creaza viata, ci omul doar participa activ la voia lui Dumnezeu de a da viata, caci Dumnezeu este cel care da suflarea de viata pruncului care se zamisleste, Dumnezeu a creat legea vietii, omul doar o urmeaza si conlucreaza cu ea.
Deci omul nu este creator. Exista doar un singur Creator: Dumnezeu. (ingreii nu sunt creatori).
Aici însă nu e tocmai bine... :) E adevărat că omul nu crează în sensul în care spui, din nimic, e logic că nu. Nu putem nici să adăugăm un cot staturii noastre, d-apoi mai mult de atît. Cu toate acestea, omul crează prin participare la legile naturale stabilite de Hristos și proniate de Duhul Sfînt.

Părintele Stăniloae susține ideea de creativitate a omului în "Teologia dogmatică ortodoxă" la capitolul Condițiile mîntuirii. Părintele Galeriu o reia în "Jertfă și răscumpărare". Capacitatea noastră de a crea este chiar unul dintre atributele Chipului divin sădit în noi, atribut prin intermediul căruia putem să ne ridicăm spre asemănarea cu Creatorul, dacă vrem. Evident că prin iubire, milă, jertfă și celelalte ne mîntuim și ne desăvîrșim, însă și prin creație - ca o completare - ne înălțăm către Dumnezeu: zidind o casă pentru urmași, compunînd muzică de calitate, scriind literatură, pictînd, sculptînd, dar mai mult decît toate, aducînd prunci la existență veșnică. Lumea se va schimba, Judecata va trece, eonii se vor derula unul după altul, dar ființele aduse la viață vor trăi în dialog cu Dumnezeu pentru totdeauna, indiferent unde vor alege să-și traiască existența.

Chiar dacă, să presupunem, facem copii care vor ajunge în Iad - Doamne păzește, totuși e mai bine așa decît să nu fi existat niciodată acești copii. Cînd Tatăl a binevoit zicînd "să facem om", știa clar că mulți vor prefera îndepărtarea de El, era limpede că Iadul va păpa miliarde de suflete, dar Hristos a zis "DA, SĂ FIE" și Duhul Sfînt a făcut totul posibil. Deci avem aici o taină foarte greu de priceput, anume că existența este mai presus decît nimicul - vorbind doar de ființe create libere, după modelul divin. A nu se înțelege că sîntem predestinați, nicidecum! Sîntem așa cum vrem și avem opțiuni de a viețui aproape sau departe de Dumnezeu, pentru că altfel... ar fi fost absurd.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.

Last edited by Florin-Ionut; 18.04.2011 at 15:06:19.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 18.04.2011, 15:16:31
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
De acord cu ce ai scris mai sus.
E adevărat că omul nu crează în sensul în care spui, ... omul crează prin participare la legile naturale stabilite de Hristos și proniate de Duhul Sfînt.
:) Sunt mai strict cu termenii, mai ales cei teologici (asa am fost invatat de profesori, mai ales de cei de dogmatica), pentru a evita confuziile (neclaritatile, echivocul...).

Spre exemplu:
Adorarea sau «latreia» constituie cultul suprem, sau închinarea în sens propriu, care se cuvine numai persoanelor Sfintei Treimi, și se deosebește de actul de venerare sau de cinstire în general (proskynesis). Urmează supracinstirea '(sau hiperdoulia) Maicii Domnului, în calitatea ei de Născătoare-de-Dumnezeu (Theotokos) și cinstirea (doulia) îngerilor și sfinților, pe baza asocierii lor cu persoana lui Hristos. Pâinea și vinul euharistie prefăcute în Trupul și Sângele Domnului se bucură de același cult de adorare, pe când Evanghelia, crucea și icoanele sunt cinstite în mod relativ, adică prin referire la evenimentele și persoanele reprezentate. Adorarea se exprimă în acte de prosternare (v. metanie), aducere de ofrande, rugăciuni de invocare și doxologie, în gesturi de pietate și reverență.

Astfel, asemenea profesorilor de dogmatica (si a Sfintilor Parinti), consider ca temenii: creator, mantuitor (spre exemplu) trebuie folositi doar pentru Dumnezeu (Sfanta Treime) in cadrul cultului de adorare.
Desigur si Maica Domnului si sfintii si ingerii ne ajuta in procesul mantuirii, insa ca mijlocitori si ca miluitori cu harul si puterea lui Hristos, care este singurul mantuitor (in sesnul teologic corect: "Și noi am văzut și mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul, Mântuitor al lumii." I Ioan 4,14 ).

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 15:31:57.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.04.2011, 15:45:41
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Astfel, asemenea profesorilor de dogmatica (si a Sfintilor Parinti), consider ca temenii: creator, mantuitor (spre exemplu) trebuie folositi doar pentru Dumnezeu (Sfanta Treime) in cadrul cultului de adorare.
Povestea un coleg care a fost pe un sait, la Turk Telecom, că a întîlnit acolo un tip de religie musulmană cu care a trebuit să lucreze o vreme. La un moment dat acela a trebuit să configureze ceva în interfața grafică și să apese metoda CREATE - la care omul a refuzat, pe motiv că numai Allah crează și ar fi o erezie ca el să salveze acea configurație apăsînd pe butonul CREATE.


Apropo de mîntuire, noi avem rugăciunea "Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuiește-ne pe noi". În ce sens se folosește aici cuvîntul? În sensul de izbăvește-ne pe noi de cel rău, prin rugăciunile tale către Fiul Tău și Domnul nostru.

Deci nu cred că trebuie să fim atît de restrictivi în ce privește anumite cuvinte, altfel riscăm să ajungem ca acel inginer musulman din Turcia. Important este să le înțelegem corect sensul.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 18.04.2011, 16:13:30
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Apropo de mîntuire, noi avem rugăciunea "Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuiește-ne pe noi". În ce sens se folosește aici cuvîntul? În sensul de izbăvește-ne pe noi de cel rău, prin rugăciunile tale către Fiul Tău și Domnul nostru.
Bineinteles. Insa Maica Domnului nu doar mijloceste in rugaciune la Iisus Hristos Domnul Dumnezeul si Mantuitorul nostru, ci ne si ajuta cu puterea lui Hristos. Ea ne aduce la Hristos si ne ajuta si ne indeamna sa ascultam de EL ca atunci la nunta din Cana Galileii.

De aceea trebuie folosit corect "miluieste-ne" ca sa nu mai existe nici o confuzie. Rugaciunea corecta intalnita in Scrierile Sfintilor Parinti este: "Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi".

Folosirea termenilor intr-un mod necorespunzator, induce in eroare multi oameni.

Noi ortodocsii crestini ii acuzam pe romano-catolici ca au exgerat prea mult roul Maicii Domnului in mantuirea omului, caci o numesc co-mantuitoare si au introdus doctrina "imaculatei conceptii" si cea a "asumtiei" (Maica Domnului este luata de vie la cer cai ea nu mai trebuia sa moara).

Maica Domnului se bucura cand ne rugam corect la ea, folosind termeni corespunzatori pe care ii cunoastem, si se intristeaza cand nu stim sa ne rugam ei, ca mijlocitoare la Hristos si miluitoare cu puterea lui Hristos. :)
In cadrul Sfintei Liturgii trebuie sa existe o diferenta clara intre rugaciunile adresate lui Dumnezeu si cele adresate Maicii Domnului. "Mântuiește-ne pe noi, Fiul lui Dumnezeu". Astfel rugaciunea de mantuire trebuie adresata exclusiv lui Dumnezeu, iar Maicii Domnului si sfintilor si ingerilor ne rugam pentru mijlocirea mantuirii, pentru miluire.
Aceasta este pozitia profesorilor de dogmatica in cadrul facultatii de teologie ortodoxa (evindent in asetimentul Sfintilor Parinti), cu care sunt intru totul de acord.

Se observa si la cantarea Trisaghionului in timpul Sfintei liturghii ca in unele biserici nu se canta corect, dublandu-se al doilea sfinte (ca sa se potriveasca melodia) insa din punct de vedere dogmatic rugaciunea in acest mod este o erezie mare, caci nu mai este o rugaciune adresata Sfintei Treimi. Cel rau e foarte multumit cand omul nu stie sa se roage, sau se roaga gresit, cand omul face erezii...

Sau cand se canta imnul de slava adresat Sfintei Treimi nu se canta corect intotdeauna "Sfant Sfant Sfant este Domnul Savaot" (Isaia 6,3)... ba lipseste verbul, cum poate lipsi verbul "a fi" cand Dumnezeu se defineste pe sine "Eu sunt cel ce sunt"?; ba in unele parti se canta "Sfnat, Sfant e, Sfant e" adica se spune de doua ori verbul a fi, ceea ce iar este incorect pentru ca Sfanta Treime are o singura existenta fiintiala... nu mai intru in amanunte. Ideea e ca oamenii trebuie sa intealeaga ce se roaga, sa evite formalismele... si evident ereziile.

Astfel, in teologie mai ales, trebuie sa folosim termenii corespunzatori ca sa nu apara alte erezii (si in cazul filioque la inceput se cunostea sensul corect, insa in timp am vazut unde a dus folosire incorecta a termenilor).

Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 18.04.2011 at 16:23:05.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Care este scopul vietii? amatyyy Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 53 23.05.2013 20:57:02
Despre Taina Nuntii in cultul rasaritean Alexandru Nunta 18 10.05.2012 11:36:35
Noaptea nuntii Solveig Nunta 208 29.10.2011 00:47:41
Scopul familiei costel Nunta 23 12.01.2010 09:07:51
Scopul creatiei toni2009 Generalitati 22 23.11.2009 17:31:32