Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.04.2011, 16:04:54
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Si eu am gasit in randul multor teologi exprimata aceasta idee: Scopul principal al casatoriei il reprezinta desavarsirea celor doi.
Subscriu la aceasta frumoasa idee. Desavarsirea prin formarea unui singur trup. De fapt, in Hristos noi toti formam un singut trup, toti suntem madulare ale unui unic trup, si toti traim sau ar trebui sa traim unii prin altii. Asa si sotii, traiesc unul prin altul, unul pentru altul si amandoi in Hristos.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.04.2011, 11:25:32
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Subscriu la aceasta frumoasa idee. Desavarsirea prin formarea unui singur trup. De fapt, in Hristos noi toti formam un singut trup, toti suntem madulare ale unui unic trup, si toti traim sau ar trebui sa traim unii prin altii. Asa si sotii, traiesc unul prin altul, unul pentru altul si amandoi in Hristos.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Exact, aceasta relatie dintre madularele unui trup. De aceea si Apostolul spune ca amandoi devin un singur trup, fara a vorbi despre confundare sau piedere a identitatii. Aceasta unitate este ca o perihoreza (intrepatrundere) dupa modelul Sfintei Treimi, cand Persoanele Sfintei Treimi au aceeasi vointa si lucrare, spre acest model trinitar trebuie sa tindem si noi.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 18.04.2011, 13:12:00
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Exact, aceasta relatie dintre madularele unui trup. De aceea si Apostolul spune ca amandoi devin un singur trup, fara a vorbi despre confundare sau piedere a identitatii. Aceasta unitate este ca o perihoreza (intrepatrundere) dupa modelul Sfintei Treimi, cand Persoanele Sfintei Treimi au aceeasi vointa si lucrare, spre acest model trinitar trebuie sa tindem si noi.
Asa este.
Doresc sa precizez insa ca in cazul Sfintei Treimi, atributele (iubire, mila, bunatate etc) tin de fiinta si nu de ipostas. In acest caz unitatea vointei divine este fireasca (nu depinde de ipostas).
Fiul, Cuvantul lui Dumnezeu nu are o voita deosebita de a Tatalui, insa dupa intrupare, cand Ipostasa Fiului lui Dumnezeu ia si firea omeneasca (cu trup si suflet), atunci in Hristos coexista firea Dumnezeiasca si firea umana, fiecare cu voia ei.

De accea Hristos a spus ca om, potrivit voii umane: "Parinte treaca de la minte Paharul acesta, insa nu voia Mea ci voia Ta sa se faca" ... sau "Dumnezeul Meu Dumnezeul meu de ce M-ai parasit" caci Hristos doar potrivit firii umane a fost parasit pe cruce cand a murit ca om, intruca ca Dumnezeu este este pururi "una cu Tatal" (Ioan 10,30) si "toate cate face Tatal asemenea face si Fiul intocmai" (Ioan 4) si "precum Tatal are viata in sine asa si Fiul are viata in sine" (Ioan 5)

Si tot Hristos insa de data aceasta ca Dumnezeu a zis: leprosului "voiesc, curateste-te si indata s-a curatit leprosul" sau "Iertate iti sunt pacatele" sau "Lazare iesi afara" si a invitat Lazar cel mort de 4 zile, sau "Nimeni nu ia viata mea de la Mine ci putere am sa imi pun sufletul meu (omenesc) si putere am iarasi sa il iau" (Ioan 10)



Insa in cazul omului, atat barbatul cat si femeia au multe deosebiri personale, si trebuie cu ajutorul lui Dumnezeu sa ajunga sa traiasca "intr-un singur cuget" (o singura vointa, caci in cazul omului vointa depinde de ipostas) si "barbatul sa se inteleaga bine intru toate cu femeia". Deci fara ajutorul lui Dumnzeu, fara Sfanta Taina a Casatoriei, fara Hristos Iisus nu se poate vorbi de unitatea familiei, intru desavarsirea omului pe aceasta cale.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.04.2011, 16:42:25
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Asa este.
Doresc sa precizez insa ca in cazul Sfintei Treimi, atributele (iubire, mila, bunatate etc) tin de fiinta si nu de ipostas. In acest caz unitatea vointei divine este fireasca (nu depinde de ipostas).
.
Teologia rasariteana nu desparte fiinta de ipostas. Fiinta nu se manifesta in afara ipostasurilor Sfintei Treimi. Scolastica vorbeste despre atribute ale fiintei si le mai numeste si naturale, dar spiritualitatea rasariteana intelege atributele ca lucrari sau energii, dar nu manifestate intr-un mod impersonal. Lucrarile izvorasc din Fiinta dar sunt manifestate de Persoana. Recomand un articol remarcabile despre relatia dintre Fiinta si Persoana, la parintele arhid. Ioan Ica jr. in Prinos de cinstire, carte scrisa in memoria parintelui Dumitru Staniloae.
Inchei printr-o afirmatie persoanalista a Sfantului Vasile cel Mare"Avem un singur Dumnezeu pentru ca avem un singur Tata", deci nu cum se afirma in manualele de Dogmatica"Un singur Dumnezeu pentru ca este o singura Fiinta".
Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.04.2011, 13:33:40
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Teologia rasariteana nu desparte fiinta de ipostas. Fiinta nu se manifesta in afara ipostasurilor Sfintei Treimi.
In facultatea de tologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.

Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana).

In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal.

Așadar, ființa Dumnezeirii este una singură și este mai presus de existență și de cunoaștere, și “toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10] supraexistențial (mai presus de Univers, de spațiu și timp).
Prin urmare, după cum spune și Sfântul Ioan Damaschin, noi creștinii ortodocși urmând adevărul “credem într-o singură ființă, într-o singură Dumnezeire, într-o singură putere, într-o singură voință, într-o singură activitate, într-un singur principiu, într-o singură stăpânire, într-o singură domnie, într-o singură împărăție, cunoscută în trei ipostase desăvârșite”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10.] și anume: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.04.2011, 14:01:40
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
In facultatea de teologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.
Părintele profesor doctor Ioan Bude, protopop de Timișoara, susținea la o cateheză că în timpul răstignirii Persoana Tatălui S-a separat temporar de Persoana Fiului, fapt care ar explica acele versete discutate ale rugăciunii dinainte și cele din timpul Jertfei de pe Cruce.

Este aceasta o idee ortodoxă, demnă de luat în considerare?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 20.04.2011, 14:28:33
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Părintele profesor doctor Ioan Bude, protopop de Timișoara, susținea la o cateheză că în timpul răstignirii Persoana Tatălui S-a separat temporar de Persoana Fiului, fapt care ar explica acele versete discutate ale rugăciunii dinainte și cele din timpul Jertfei de pe Cruce.
Este aceasta o idee ortodoxă, demnă de luat în considerare?
"Eu si Tatal una suntem" Ioan 10,30.
"Toate cate face Tatal asemenea face si Fiul intocmai" Ioan 5

Nu trebuie facuta confuzie intre fiinta si persoane.
Doar persoana Fiului s-a intrupat. Doar Hristos Iisus s-a rastignit si a murit ca om si a inviat ca om (ca Fiu al lui Dumnezeu este este insasi viata, iar unitatea dumnezeiasa cu Tatal este atemporala - deci nu poate fi vorba de despartie spatiala sau temoporala intre Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul, ci doar intre Dumnezeu Tatal si umanitatea lui Iisus Hristos. Intr-adevar acestea sunt subiecte teologice ortodoxe profunde dificil de inteles).
Iisus Hristos nu a fost niciodata parasit de Tatal ca Fiul al lui Dumnezeu, ci doar ca om a fost parasit de Tatal, cand a murit doar ca om pe cruce (cand sufletul s-a desparti de trup, caci aceasta este moartea pentru om).

Astfel sufletul omenesc al lui Iisus, care este unit cu Dumnezeu, se pogoara la iad si scoade de acolo pe toti cei drepti; iar trupul este pus in mormant dar nu putrezeste pentru ca este unit cu Dumnezeu (Psalmul 15). Ipostasa Iisus Hristos nu s-a distrus prin moartea pe cruce caci Fiul lui Dumnezeu facea legatura intre trupul omenesc si sufletul omenesc. Omul insa, cand moare, se strica (distruge) ipostasa lui, prin despartirea sufletul de trup.

Sfantul Ioan Damaschin explica foarte bine in "Dogmatica" aceste adevarui ortodoxe crestine.

P.S. Am spus ca se studiaza corespunzator dogmatica ortodoxa in facultate, dar asta nu implica faptul ca toti studentii inteleg...

Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 20.04.2011 at 15:59:08.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 20.04.2011, 17:29:31
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
In facultatea de tologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.

Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana).

In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal.
Te rog sa nu pierzi din vedere ca insusirile persoanle nu se confunda cu atributele, asa s-a intamplat si in teologia romano-catolica cand a facut comuna insusirea Tatalui de purcezator si Fiului. Nu vreau sa deschid o polemica. Sunt de acord cu citatele din Sfantul Ioan Damaschin.

Last edited by georgeval; 20.04.2011 at 17:41:33.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.04.2011, 10:42:56
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Te rog sa nu pierzi din vedere ca insusirile persoanle nu se confunda cu atributele,... Sunt de acord cu citatele din Sfantul Ioan Damaschin.
Pai Sfantul Ioan Damaschin spune clar: Tatal este nenascut, Fiul este nascut din Tatal, Duhul Sfant purcede din Tatal. Cauzalitatea, atribut al fiintei, este evidenta in acest sens pentru fiecare persoana: Tatal, Fiul si Sfantul Duh.

Putem face analogie intre un foc si Sfanta Treime.
Precum atat lumina focului cat si caldura focului sunt cauzate de flacara focului (iar daca nu ar fi flacara focului nu ar fi nici caldura focului si nici lumina focului. Caldura focului vine din flacara focului si nu din lumina focului).
Astfel asemanam pe Dumnezeu Tatal cu flacara focului, pe Dumnezeu Fiul cu lumina focului, iar pe Dumnezeu Sfantul Duh cu caldura focului; si in cazul Sfintei Treimi Dumnezeu Fiul e nascut din Dumnezeu Tatal iar Dumnezeu Sfantul Duh este purces din Dumnezeu Tatal (Tatal este cauza Fiului si a Sfantului Duh. Sfantul Duh purcede doar din Tatal).


Doamne ajuta. Har si pace.

Last edited by Eugen7; 22.04.2011 at 10:46:01.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Care este scopul vietii? amatyyy Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 53 23.05.2013 20:57:02
Despre Taina Nuntii in cultul rasaritean Alexandru Nunta 18 10.05.2012 11:36:35
Noaptea nuntii Solveig Nunta 208 29.10.2011 00:47:41
Scopul familiei costel Nunta 23 12.01.2010 09:07:51
Scopul creatiei toni2009 Generalitati 22 23.11.2009 17:31:32